گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجوـ فاطمه قربانی رضوان؛ فیلم «سینگو» یکی از فیلمهای بلند داستانی است که به سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان راه پیدا کرده است. «سینگو» ماجرای دختری قهرمان است که برای حفظ محیطزیست به مشکلاتی برمیخورد و با حفظ کیان خانواده به مساله محیط زیست میپردازد. «سینگو» در زبان محلی هرمزی بهمعنای خرچنگ است. در فیلم «سینگو» شاهد پرداخت هویتی به منطقهای بومی هستیم. فیلمی که تلاش کرده نمایانگر یک هویت اصیل باشد و در این مسیر موفق عمل کرده است. از این رو با علیرضا محمدی روزبهانی کارگردان فیلم گفتگو کردیم.
کارگردان فیلم «سینگو» ضمن اشاره به عدم دعوت مسئولین برگزاری جشنواره از تمامی عوامل فیلم گفت: «نبود عوامل در کنار کارگردان اولین انتقاد من به جشنواره امسال است. جایی که درباره فیلمنامه صحبت میکنیم نیاز است فیلمنامه نویس یا نویسنده کار صحبت کند نه من کارگردان. اصولا ما عاشق سینما شدیم به دلیل کارگروهی آن؛ و سعی میکنیم این کار گروهی را نسل ما و نسل جدید بیشتر رعایت کند».
وی در ادامه درباره نحوهی رسیدن به ایده فیلم گفت: «بعد از چندین بار حضور در منطقهی هرمزگان و جزیرهی قشم توانستیم با خانم لیلا نیک زاد و میلاد فرج اللهی به یک نتایجی درباره نشان دادن هویت ایرانی و دفاع از محیط زیست برسیم. این شد که به این غصه رسیدیم».
علیرضا محمدی در ارتباط با قهرمان فیلم «سینگو» اظهار کرد:« چند سالی بود که احساس میکردیم نقش قهرمان دختر در سینمای کودک کشور ما کمرنگ شده است. درست برعکس نسلی که ما را عاشق سینما کرد؛ فیلمهایی مثل «گلنار»، «دزد عروسک ها» که قهرمان آن دختران سرزمین ما بودند. من یک تعلق خاطر و وابستگی به سینمای آن دوره دارم و خیلی دوست داشتم این تفکیک جنسیتی را بهم بریزم. هرچند که این تفکیک جنسیتی ناخواسته است. مطمئنن مسئولین و مدیران سینمایی ما و نه هنرمندان زیر بار یک تفکیک جنسیتی نمیروند. مسائلی مثل رویکرد اجتماع باعث شد که این اتفاق بیفتد و شاید پرداختی به قهرمانان دختر انجام نشود».
وی درباره دشواری انتخاب یک منطقه بومی برای فیلمسازی گفت:« اوایل خیلی ترس داشتم. ترس از یکسری مسائل که ممکن است در منطقهای که کار میکنیم، حساسیت جغرافیایی، حساسیت خود مردم مشکلاتی را رقم بزند. اما زمانی که وارد ماجرا شدم و استقبال مردم آن منطقه را دیدم کار برای من راحتتر پیش رفت و به نتیجه هم رسیدم».
کارگردان فیلم «سینگو» علت انتخاب موضوعی مرتبط به محیط زیست را چنین بیان کرد:« چندین سال است که در حیطهی فیلم کوتاه در عرصه بین الملل درگیر کار بودم. این نه تنها نظر من که نظر اکثر افرادی است که در حیطهی بین الملل فعالیت میکنند. احساس میکنیم که چهرهی واقعی از کشورمان نمایش داده نمیشود. احساس میکنیم که کارهایمان مورد نقدهای درستی قرار نمیگیرد. ترجیح دادیم تمرکزمان را روی هویت، جغرافیا، زبان، پوشش و مراسمات کشورمان بگذایم تا شاید سفیران درستی برای سینمای کشور باشیم. خوشبختانه فیلم «سینگو» مثل باقی فیلمهای کشورمان توانستن اتفاقات خوبی را در سینمای بین المملل رقم بزند. «سینگو» در بیش از ۲۸ جشنواره شرکت کرد و تعداد قابل توجهی جایزه به دست آورد. همچنین کامنتهای مثبتی از سمت بینندهای که هیچ آشنایتی درباره هویت ما نداشتند دریافت کرد. این یک انگیزه شد تا این راه را ادامه بدهیم. مطمئنا سالهای بعد تعداد بالایی کار بهتر از «سینگو» از جانب همکاران من خواهید دید».
علیرضا محمدی ضمن اشاره به توانمندی اجرایی مسئولان برگزاری این دوره از جشنواره گفت:« این اولین جشنواره در داخل کشور است که من حضور دارم. تا به حالا هیچ جشنوارهای در داخل کشور شرکت نکردم و برای این انتخاب دلایل شخصی خودم را دارم. حضور مدیر رزومه داری مثل جناب آقای زین العابدین که شناخت کافی از مدیریت ایشان داریم برای ما خوشحال کننده بود. طی یکی دوماه که ایشان مسئولیت قبول کردند و فراخوان جشنواره داده شد، تعداد فیلمسازان زیادی آثار خود را به جشنواره ارسال کردند. اگرچه که ما در حیطهی فیلم کوک در سه چهار سال گذشت آسیبهای جدی خوردیم. چه زمانی که کشور درگیر شیوع بیماری کرونا بود و واقعا قشری که آسیب دید کودکان بودند».
وی ادامه داد: ما هیچ برنامهای برای کودکان نداشتیم و آنها هر روز با اخبار بد مواجه بودند. حتی هنگام پخش برنامه کودک تعداد کشته شدگان زیر نویس میشد. در آن زمان ما هیچ تلاشی نکردیم تا ذهن کودکان را آرام کنیم. بعد از آن هم یک وقفه یکساله در برگزاری جشنواره افتاد که هنوز هم من به عنوان یک فیلمساز متوجه علت آن نشدم».
علیرضا محمدی ضمن اشاره به حضور فیلم «سینگو» در جشنوارههای بین المللی گفت:«سال گذشته که جشنواره برگزار نشد فیلم «سینگو» در جشنواره فیلم اوکراین که درگیر جنگ بود به صورت آنلاین شرکت کرد. این جشنواره جشنوارهی قدیمی در حیطهی کودک و نوجوان است. اما در شهر اصفهان خودمان، در آرامش و امنیت بدون هیچ بیماری واگیرداری، هیچ جشنوارهای برگزار نشد. مسلما این وقفه باعث یکسری ناهماننگیهایی شد که خواه نا خواه در جشنواره امسال تاثیرگذار بود. شاید خود مردم اصفهان هنوز با جشنواره که دوباره در اصفهان برگزار میشود اخت نشده اند».
وی در ارتباط با بی توجهی مسئولان در حمایت از فیلم کودک اظهار کرد: «نیاز به حمایت تنها از طرف فارابی و وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی کافی نیست. امروز ما چقدر حضور آموزش و پرورش، مدیران تربیتی و معلمان را در این جشنواره میبینیم؟! در این شرایط چه انتظاری از سینمای کودک میتوانیم داشته باشیم؟! وقتی فیلمهای ما حتی به اکران هم نمیرسند».
وی ادامه داد:« ما میشنویم که فلان فیلم میلیاردها تومان فروخت و خیلی برای سینمای کشورمان خوشحال میشویم، ولی چند درصد از این فروش پول بلیط دانش آموزان است؟! چقدر مدیران آموزش و پرورش به عنوان اردوی مدرسه بچهها را سینما میبرند تا فیلمهای طنزی که نباید ببینند را تماشا کنند؟!. در این شرایط چگونه انتظار تربیت داریم!».
کارگردان فیلم «سینگو» در اعتراض به عدم حضور مخاطبان اصلی جشنواره یعنی کودکان و نوجوانان بیان کرد:« من سه روز است در اصفهان مستقر هستم. تا الان ۵ اکران داشتم. دریغ از یک مدرسه که بیاید فیلم من را ببیند. فیلم «سینگو» برای دختران کشور من است. چرا نباید در سالن حضور داشته باشند؟! چرا نمیآیند تا احساس غرور و توانمندی و حس قهرمان بودن را داشته باشند؟! من فیلمساز دیگر چه کار میتوانم انجام دهم. من تمام تلاشم را داخل فیلم کرده ام. واقعا مدیران ارشاد چه در دوره قبل چه در این دوره حمایتهای خود را داشته اند. الان برای من این عجیب است که چرا مخاطبان نیستند؟ چه کسی مسئول است؟!».
علیرضا محمدی درباره حضور شجاعانه فیلمسازان کودک در این دوره از جشنواره گفت:« در این دوره شجاعترین و توانمندترین فیلمسازها (البته به جز خودم) حضور دارند. کسانی که میدانند عاقبت فیلمشان چه خواهد شد و هیچ حمایتی ندارند و باز به سمت ساخت فیلم کودک میآیند. به نظر من در این دوره باید از تمام فیلمسازهای حاضر مجسمه ساخته شود. شما چند فیلمساز معروف و مشهور در کشور سراغ دارید؟ یک نفرشان فیلم کودک ندارد. فقط جوانها هستند که واقعا شجاعت به خرج دادند امسال فیلم ساختند».