به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، صبح روز دوشنبه ششم آذر ماه دومین میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.
مدیران شرکت ملی گاز و اصحاب رسانه در این نشست درباره چالشهای مدیریت تولید و مصرف گاز طبیعی، برنامهها، راهکارها و اقدامات انجام شده به گفتوگو پرداختند.
حسینعلی محمدحسینی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه تجربیات بین المللی نشان داده اقدامات فرهنگی در فصل سرد سال ۵ تا ۱۰ درصد کاهش مصرف را به دنبال دارد گفت: در حال حاضر ۲۰ پالایشگاه، ۳۹ هزار کیلومتر خط فشار قوی و ۹۰ ایستگاه تقویت فشار داریم و مجموع میزان تولید گاز ایران یک میلیارد و ۷۴ میلیون متر مکعب است. به ۲۷.۵ میلیون مشترک شهری در ۱۲۵۵ شهر، ۳۹۷۰۰ روستا و ۱۳۳ نیروگاه کار گازرسانی انجام میشود. سهم گاز در سبد انرژی در برنامه ششم ۵۶ درصد و اکنون ۷۴ درصد رسیده است.
محمدحسینی با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته مصرف گاز نیروگاهی ۲۰ درصد معادل ۳۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است عنوان کرد: مصرف کنندگان عمده صنعتی ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته و ۱۱۵۵ کیلومتر خط فشار قوی راه اندازی شده و ۸ درصد افزایش مصرف وجود داشت. رقم افزایش ظرفیت پالایشی ۴۰ میلیون متر مکعب است.
محمدحسینی درباره هوشمندسازی کنتورها گفت: هوشمندسازی کنتورها آغاز شده است به همین منظور ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم تا در راستای بهینه سازی مصرف گام برداریم. اعدادی که در خصوص تزریق گاز مایع به خطوط لوله سراسری گاز از سوی برخی نمایندهها مطرح میشود، مربوط به قبل از دولت سیزدهم است. در دو سال اخیر موفق شدیم تزریق گاز مایع به خط لوله گاز را ۵۲ درصد کاهش دهیم.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز در پایان گفت: بازاریابی خوبی برای فروش گاز مایع صورت گرفته است. در حال حاضر سبد متنوعی از مشتریان را برای صادرات داریم و در حال احداث اسکله اختصاصی صادرات گاز مایع در پارس جنوبی هستیم. بخش عمدهای از منابع مالی شرکت ملی گاز برای توسعه و نگهداری شبکه گاز از طریق صادرات گاز مایع به دست میآید؛ اگر این منابع به هر کاهش یابد، در انجام مأموریت شرکت ملی گاز اختلال ایجاد میشود.