به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، نشست خبری هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم با حضور اهالی رسانه در سالن آمفیتئاتر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد حمیدیمقدم در ابتدای این نشست ضمن خوشآمدگویی به حاضرین و تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و با یادی از شهدای مظلوم فلسطین در گزارشی درباره جشنواره هفدهم «سینماحقیقت» گفت: ۶۴۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره شدند. سال ۹۸ ما چنین رشدی را با ۷۱۷ فیلم داشتیم. نکته جالب امسال رشد درخواست دوستان رسانه در ثبت نام بوده است. ۶۴۰ فیلم آثار ثبت نامی ما هستند. ۲۲۳ فیلم "آثار متقاضی شرکت در بخش شهید آوینی بوده اند. امسال ۶۰ فیلمساز خانم متقاضی شرکت در جشنواره حقیقت بوده اند. یک رشد بسیار خوب در استانها را شاهد بودیم. ۳۸۰ فیلم از شهرستانهای مختلف متقاضی شرکت بودند که از این میان حدود ۳۸ فیلم از ۲۳ شهر انتخاب شد. به طور قطعی ۲۰ استان در جشنواره امسال حضور دارند. خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، مازندران، تهران، یزد، کرمان، بوشهر، خوزستان، کردستان، گیلان، البرز، سمنان، قم، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد، مرکزی از جمله این استانها هستند.
وی در خصوص تفاوت جشنواره امسال با سال گذشته بیان داشت: ورود ما در حوزهی مشاوران در جشنواره امسال اتفاق افتاده است. درواقع ما از هئیتهای انتخاب گذشتیم و از سال گذشته گروههای مشاور انتخاب در کنار دبیر رایهای خود را میدادند. چیزی حدود ۲۵ مشاور برای انتخاب فیلمها در کنارمان بودند. گوناگونی و ترکیب خوبی در تنوع موضوعی آثار وجود دارد. جشنواره امسال جشنواره متنوع از نظر موضوعی و چهرههای جدید است. یک نوزایی و دگرگونی ساختار و کشف چهرههای جدید در این دوره جشنواره رخ خواهد داد.
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به بخش بینالملل مطرح کرد: ما امسال در بخش بینالملل یک بخش ویژه به نام بخش غزه داریم. مهمترین فیلمهای مستند درباره غزه در این بخش به نمایش در میآید. یک نگاه تحلیلی هم در بحث مستند بحران داریم. ۲ پنل ویژه متناسب با این اتفاقات داریم که با حضور مهمانان داخلی و خارجی در جشنواره اجرا خواهد شد. کارگاههایی متناسب با نیاز امروز مستندسازها برگزار خواهد شد. استقبال در ثبت نام این کارگاهها بالا بوده، اما با توجه به شکل ضبط این کارگاهها بعد از جشنواره فیلم کارگاهها در سایت جشنواره بارگزاری خواهد شد.
وی در ادامه ضمن اشاره به بزرگذاشتهایی که در طول جشنواره برگزار خواهد شد گفت: ۳ بزرگداشت در طول جشنواره خواهیم داشت. جشنواره را با یک فیلم مهم و ماندگار در سینمای مستند کشور آغاز میکنیم. فیلم «تاراز» به کارگردانی فرهاد ورهرام با یاد فیلمبردار فقید مرتضی پورصمدی آغاز بخش جشنواره خواهد بود. مراسم نکوداشت ویژهی ما مختص مرحوم پروصمدی خواهد بود. همچین بزرگداشت دوم به مهرداد زاهدیان به فیلمسازان پیشکسوت تعلق دارد.
دبیر جشنواره حقیقت در خصوص مکان برگزاری جشنواره بیان کرد: جابه جایی جشنواره از پردیس ملت هم نکتهی امسال است. البته ما به طور موقت به سینما ملت رفته بودیم. پردیس سینمایی چارسو محل برگزاری سینما حقیقت از گذشته بود. مشکلاتی ما در آنجا داریم، اما برایند نظرها این بود که چارسو فضای بهتری برای این دیدارها و رویدادهای جشنوارهای دارد. مشکلاتی به لحاظ تعداد سالن داریم، اما تلاش داریم این مشکل را مدیریت کنیم.
وی در خصوص رزرو بلیط جشنواره گفت: براساس ورودی سالن ما در برگههای معرفی و اطلاعات اضافی کارتها اعلام کرده ایم که با آی تیکت و سینما تیکت امکان رزرو بلیت برقرار است. تلاش داریم آرای تماشاگران به شکل صحیح به جشنواره سینما حقیقت برگردد. جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جایزهی جذابی است که امیدوارم امسال آن را داشته باشیم. معمولا یکی از صنوف باید متولی این امر باشد. انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند این پیشنهاد را داد و ما به این پیشنهاد نگاه مثبت داشتیم. برنامه ریزی انجام میشود که به کمک این انجمن و سایت هاشور به شکل صحیح این اتفاق رخ دهد.
حمیدی مقدم در ارتباط با تعداد آثار رسیده به بخش بین الملل گفت: ۱۸۳۹ فیلم از ۱۱۳ کشور متقاضی شرکت در بخش بین الملل ما بوده اند. ۱۲۹۸ فیلم کوتاه، ۱۲۵ فیلم نیمه بلند و ۴۱۶ فیلم بلند در بخشهای ویژهای در حوزه فیلم بین المل حضور دارند.
دبیر جشنواره سینما حقیقت در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمهایی با موضوع حوادث سال گذشته در این دوره از جشنواره حضور دارد گفت: من اعتقاد به شفاف سازی اطلاعات دارد. ۶۴۰ اثر در سینما حقیقت متقاضی شده است. یک جشنواره به درگاه ورودی خود نگاه میکند. اینکه شاید دهها فیلم مستند ساخته شده باشد، ولی به درگاه ورودی ثبت نام ما نرسیده چیز دیگری است. مشاوران ما بدون سویه گیری سیاسی تمامی فیلمها را دیدند و آثار را انتخاب کردند. دو یا سه فیلم درباره وقایع سال گذشته در این دوره جشنواره داریم، اما فیلم شاخصی در این حوزه نداریم. از این منظر من استقبال میکنم از ورود فیلمهایی که انعکاس مسائل اجتماعی پیرامون است. اما پیشبینی من این است که این دست فیلمها با هر نگاهی به سال آینده برسد.
حمیدی مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص شیوه اکران آنلاین فیلمها گفت: تا هفته گذشته برای اکران انلاین مردد بودم. جشنواره انلاین یک اتفاق مکمل در زمان کرونا بود. جشنواره یعنی حضور فیزیکی، تجمع، گفتگو و .. تهدید کرونا باعث شد که جشنواره سینما حقیقت به عنوان پیشتاز ورود به اکران آنلاین وارد زیرساختها شود. این اتفاق برای ما آوردهای داشت که ما را شگفت زده کرد مثلاً در دورافتادهترین نقاط هم بچهها به تماشای فیلمها مینشستند و این برای ما جذابیت داشت. از طرفی فیلمها در یکی دوسال اول کپی میشد. خوشبختانه با مهارتی که دوستان سامانههای مختلف پیدا کردند فیلمها کمتر کپی میشوند. امسال میخواستیم اکران آنلاین نداشته باشیم، اما مورد فشار خود دوستان فیلمساز قرار گرفتیم. در نتیجه من متقاعد شدم که امسال هم نمایش فیلم به صورت آنلاین داشته باشیم. اما این به صورت اختیاری است. هرکدام از فیلمسازان که علاقمند بودند فیلم هایشان را در بخش آنلاین قرار بدهند ما هم برای احترام به این رای برایشان هزینههایی را درنظر گرفتیم. سینما حقیقت به عنوان اولین خرید حق پخش اگر مایل به اکران آنلاین بودند این هزینه را میدهد.
وی در خصوص حوزههایی که بیش از همه مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته است اظهار کرد: در حوزه فیلمهای اجتماعی همچنان بالاترین میزان تولید را داریم. بخشی از امورات مرتبط با فیلمهای اجتماعی سادهتر ساخته میشود. مستند حیات وحش نیز به همین صورت است. میزان خروجی و مالی و صرفه باعث میشود که فیلمهای فاخر در کشور ما کم تولید شود. اما شکل سبدی امسال یک شکل کاملا متفاوت با سال گذشته دارد، اما همچنان حوزه فیلمهای اجتماعی ما پر رنگتر است.
دبیر این رویداد درباره صیانت از آرای مردمی توضیح داد: بحث آرای مردمی مسئلهای است که به جشنواره ربط پیدا نمیکند و حوزه خارج از مدیریت جشنواره است و همیشه توسط انجمنهای صنفی شکل گرفته است. پارسال این درخواست از سوی انجمن تهیه کنندگان شکل نگرفت، اما امسال، چون این اتفاق پیشنهاد شد ما هم استقبال کردیم. اما این اتفاق کاملا مختص صنف خودشان است.
وی ادامه داد: ما جلسهای باای تیکت، سینما تیکت، سمفا و هاشور داشتیم و ذکر کردیم که میخواهیم از آرا صیانت کنیم و اگر ممکن نیست به سمتش نرویم. امسال بج تنها برای آرا کافی نیست. امسال آن بج متصل به یک تیکت است. روی این بلیط بارکدی است که درواقع وقتی ورود سالن ثبت میشود تنها یک نفر با یک شماره موبایل و بارکد نمیتواند دو رای به یک فیلم بدهد. هرکس که فیلم را میبیند ۷ تا ۸ ساعت زمان دارد تا بارکد را به دستگاه بدهد یا به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن جشنواره پس از تماشای فیلم با کدی که دارد رای خود را ثبت کند، اما صیانت از آرا یک کار کاملا صنفی است.
هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» از ۲۷ آذر تا ۲ دی در پردیس چارسو برگزار خواهد شد.