محمد خوشه گیر، خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو/ رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز در اجلاسیه سراسری طلاب و روحانیون مدیر در آموزش و پرورش در قم اظهار داشت: گروههای زیادی برای شکوفایی آموزش و پرورش نقش ایفا میکنند.
وی با تاکید بر اینکه حوزههای علمیه در زمینه شکوفایی از همه گروهها مهمتر و موثرتر هستند، افزود: این موضوع به دلیل نگاه غیر مادی و با اخلاص حوزویان است و استفاده از این ظرفیت را برای آموزش و پرورش مغتنم کرده است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: سابقه تاریخی و تمدنی ایران در کنار آموزههای غنی دینی و اسلامی، زمینه ساز سبک زندگی منحصر بفرد و همراه با سعادت برای مردم است که لازمه آن بسترسازی برای پیادهسازی آن است.
صحرایی با بیان اینکه جنگ شناختی کنونی جنگ بین سیاه و سپیدی است، تصریح کرد: از این رو اولویت تربیت در نظام آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت دینی تمام عیار میباشد.
وی با اشاره به اهداف شوم دشمن گفت: دشمن قصد دارد با ناامید سازی و ایجاد شبهه و وسوسه با استفاده از فضای مجازی دانش آموزان را از مسیر اصلی خود منحرف کند که با افزایش بصیرت دانش آموزان در مدارس از این توطئه دشمن جلوگیری خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ایران اسلامی از سبک زندگی فرهیخته و اصیلی برخوردار است که نسبت به سایر سبکهای زندگی برتری دارد و ترکیب فرهنگ و تمدن اسلامی با دین، سبک زندگی ایرانی را پر محتواتر و غنیتر و مبتنی بر فطرت انسانی کرده است.
صحرایی با بیان اینکه حرکت در راستای تربیت دینی و اسلامی دشواری و سختیهایی دارد که ما بنده حاضر به تحمل و پذیرش آنها هستم: افزود: یکی از اصلیترین سرمایههای آموزش وپرورش استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه است.
وی، گفت: جاری کردن و بهره بردن از این ظرفیت در ابعاد مختلف در آموزش و پرورش موضوعی است که با وجود تمام دشواریها باید پیگیری و انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرای سند تحول آموزش و پرورش گفت: در سند تحول به ابعاد فرهنگی، زیستی، علمی، فناوری، اخلاقی دانش آموزان توجه شده است و این سند به تمامی ساحتهای تربیتی بر اساس تعالیم اسلامی تاکید دارد.
صحرایی با تاکید بر اهمیت توجه به مدرسه تصریح کرد: مدرسه آغاز تربیتی و آموزشی دانش آموزان است و جایی است که جامعه را شکوفا میکند و نقطه اتکا دولت و ملت در رشد و تعالی کشور است.
وی اشاره به برخی از ویژگیهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: حاصل تربیت این سند، تربیت انسان مستقل، دینمدار و آزاده است که از رهگذر تعلیم و تربیت ایجاد میشود و در این بین مدرسه مهمترین نقطه اتکای مردم و دولت است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بسیاری از مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با همراهی و تعامل حوزههای علمیه قابل تحقق میباشد.
وی امیدآفرینی را مهمترین راهکار در برابر هجمه جنگ شناختی دشمنان یاد کرد و خاطر نشان کرد: در کنار امیدآفرینی و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان باید نسبت به نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی و اسلامی تلاش شبانه روزی داشت.