به گزارش خبرنگار گروه استانها خبرگزاری دانشجو؛ راه های مواصلاتی یکی از مهمترین عوامل توسعه و رشد هر استان محسوب می شود؛ موضوعی که علاوه بر ارزان تر کردن حمل و نقل، در جذب گردشگر و مسافر نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
خراسان شمالی به عنوان حلقه وصل نوار شمالی کشور به مشهد مقدس، سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر را به خود میبیند اما میزان استفاده از این مسافران همواره به عنوان یک کاستی مطرح بوده است.
یکی از مشکلاتی که شاید حضور دوباره مسافران در خراسان شمالی را کمرنگ کند، وضعیت نه چندان مطلوب جادههای استان است؛ فرای جاده بجنورد به جنگل گلستان که به علت حوادث متعدد، به جاده مرگ مشهور است، سایر جادههای استان نیز وضعیت بهتری ندارند.خراسان شمالی حتی یک کیلومتر آزاد راه نداشته و همواره در ارتباط زمینی مشکل دارد.
جادههای خراسان شمالی طی یکی دو هفته گذشته، شاهد حوادث متعددی بوده است؛ حوادث واژگونی خودرو و اتوبوس یکی از مهمترین اتفاقات محسوب میشود.در یکی از این موارد، اتوبوسی در بیستم آذر در گردنه اسدلی واژگون شد که این امر ۱۵ کشته و مصدوم بر جای گذاشت. در مورد دیگری بیست و سوم آذر یک خودرو واژگون و یک فرد کشته شد.هفته گذشته و همزمان با لغزنده شدن جاده ها، طی دو روز بیش از ۱۳ واژگونی خودرو رخ داد.
۱۳ واژگونی خودرو در یک روز
هفته گذشته و همزمان با لغزنده شدن جاده ها، طی دو روز بیش از ۱۳ واژگونی خودرو رخ داد. حامد معروف، معاون اداره کل راهداری خراسان شمالی در این خصوص گفت: کاهش اصطکاک جاده در محور بجنورد به شیروان، پی اجرای ترمیم آسفالت قدیمی این جاده گمانی زنی است و در پی گزارشهای رسیده این اداره کل مکاتبات لازم را با آزمایشگاه فنی مکانیک خاک آغاز کرد تا این آزمایشگاه موضوع را به صورت دقیق و فنی برسی و نتیجه را اعلام کند .
وی افزود: علاوه بر بررسی فنی این موضوع ما از اداره مرکزی خواستار تامین اعتبار برای اجرای روکش آسفالت در این محور شده ایم.
معروف خاطرنشان کرد: پیش از این نیز پیمانکار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با شیار زنی اقدام به ایجاد اصطکاک جاده ای در نقاطی از این محور داشته است.
زیرساخت های جاده ای نامطلوب است
حجت الاسلام رضا براتی زاده، رئیس کل دادگستری نیز به این موضوع ورود کرد و در شورای نظارت، پیگیری و کنترل وقایع خراسان شمالی اظهار کرد: در طول سال مسافران زیادی مقاصد متعددی را به عنوان هدف سفرهای خود در فصول مختلف از جمله در فصل زمستان انتخاب میکنند و در این میان استان خراسان شمالی به عنوان بابالرضا (ع) میتواند میزبان موقت کسانی باشد که به مشهد مقدس سفر میکنند یا از آنجا بر میگردند.
وی در ادامه به غیراستاندارد و نامناسب بودن وضعیت جادهها و محورهای مواصلاتی در خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: جادهها و راههای استان به هیچ وجه دارای زیرساختها و استانداردهای لازم برای سفر و تردد مسافران نیست.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی ادامه داد: مسئولان ذیربط باید در این خصوص بهتر برنامهریزی کنند و طبق اهداف بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت در راستای اصلاح این ساختارها اقدام کنند.
براتیزاده گفت: اگر مدیران و مسئولان ذیربط در این راه همافزایی و همکاری لازم را با همدیگر داشته باشند، کار نتیجه خواهد داشت و هزینههای احتمالی نیز کاهش مییابد.
وی از دستگاهها خواست در خصوص ارائه خدمات به مردم را تسهیل کنند و افزود: رفع کمبودها در خصوص بهبود وضعیت کمی و کیفی تجهیزات و امکانات اولیه از قبیل ماشینآلات و ادوات سنگین مانند جرثقیل در مواقع بروز حوادث و سوانح جادهای، نصب علائم هشداردهنده در موارد مقتضی ضروری است.
جاده بجنورد به جنگل گلستان نیز همچنان از موضوعاتی است که بعد سالها همچنان سرانجام مطلوبی نداشته؛ خبرگزاری دانشجو پیش از این در گزارشی با عنوان
«انتظار ۱۳ ساله برای ۴ بانده شدن جاده بجنورد جنگل گلستان» این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.
با تمام اوصاف، وضعیت خراسان شمالی در حوزه راه و جاده آنچنان مطلوب نیست؛ در کنار این موارد میتوان به شاخص راههای روستایی نیز اشاره کرد که خراسان شمالی از میانگین کشوری بسیار پایینتر است؛ با توجه به وجود بیش از ۷۰۰ روستا در خراسان شمالی، این شاخص نقش مهمی در رفاه روستائیان و اقتصاد آنان دارد، اما اکنون نمیتوان وضعیت را مطلوب دانست.