گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-حسین اکبری؛* طی روزهای گذشته استاندار خراسان شمالی باز هم تغییر کرد و به این ترتیب این استان نهمین استاندار طی عمر ۱۴ ساله خود را به حضور پذیرفت.
در این تغییر محمدرضا خباز که استانداری استان سمنان را در کارنامه خود دارد، به جای محمد رضا صالحی به این استان آمد.
حال باید منتظر باشیم و ببینیم این استان این بار میتواند رنگ خوشی و پیشرفت را به خود ببینید و یا باز هم درگیر جناح بازیها خواهد ماند.
در خصوص جایگاه این استان از نظر امکانات میتوان به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۱ در جمع مردم خراسان شمالی اشاره کرد که گفتند: «این استان استعدادهای درخشانی دارد. آن طوری که به من اطلاع دادند، این استان جزو 10 استان برتر کشوری از لحاظ استعداد و توانایی علمی است. در المپیادهای دانشآموزی، جزو برترینهای کشور محسوب می شود. اینها استعداد است.»
همچنین ایشان تاکید کردند: «در این استان، مثل استانهای دیگر، توجه مسئولین - چه نمایندگان مجلس، چه نمایندگان دولت - باید به رفع مشکلات مردم باشد که در درجه اول، همین مسئله تولید و بهکارگیری امکانات بومی است. مطمئناً در این استان، با وجود آب، با وجود زمین حاصلخیز، با وجود طبیعت مستعد کشاورزی، با وجود دامداری غنی که توانسته نیازهای بسیاری را در خارج از این استان هم برآورده کند، با وجود صنایعی که میتواند پائیندستیهای زیادی داشته باشد - صنایع بزرگی در این استان هست که پائیندستیهای این صنایع می تواند مورد توجه قرار بگیرد - اشتغال و تولید و شور و نشاط مردمی افزایش پیدا خواهد کرد. اینها چیزهائی است که باید مورد اهتمام مسئولین این استان باشد.»
رهبر انقلاب علاوه بر تاکید بر اینکه این استان از نظر استعداد و توانایی علمی جزو 10 استان برتر است به امکانات ویژه این استان در بخش کشاورزی و دامداری اشاره کردند. امکاناتی که میتواند این استان را جزو ثروتمندترین استانهای کشور قرار دهد. حال که حدود ۶ سال از این تذکر میگذرد، میخواهیم بررسی کنیم که جایگاه این استان از نظر پیشرفت بین استانهای کجاست؟
با این وجود هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی سبب کمک هزار میلیارد تومانی به زیرساختهای استان شد. خراسان شمالی رتبه ۳۰ کشوری در زمینه تولید ناخالص داخلی در کشور را دارد و به همین خاطر امکان جذب سرمایه گذاران در این استان وجود ندارد؛ لذا به وضوح مشخص است امکانات و ظرفیتهای استان نادیده گرفته شده و تغییرات پی در پی استاندارها نیز نتوانسته درد این استان را درمان کند. درواقع این مسئله باید مطرح شود که این تغییرات اساسا فرصت تغییر را به استانداران میدهد؟ یقینا ۹ استاندار در ۱۴ سال به این معنا است که استانداران عموما فرصت برنامه ریزی بلند مدت برای بهبود شرایط را نداشته و به همین دلیل به دنبال اقدامات دکوری و سطحی برای عمر کوتاه مدت مسئولیت خود هستند.
یکی دیگر از مباحث مطروحه بین نخبگان استان انتخاب استاندار غیر بومی برای استان است. درخصوص این مسئله این سئوال مطرح میشود آیا این استان فردی توانمند برای سپردن این سکان را ندارد؟ و یا در پشت پرده این انتخابات تصمیمات سیاسی نهفته است؟
مسئولان به فکر این استان محروم باشند
امین ریحانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بجنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: متاسفانه در استان خراسان شمالی در مدت ۱۴ سال ۹ استاندار را به خود دیده است. استان خراسان شمالی یکی از استانهای محروم کشور است که این تغییرات پیاپی اثر منفی دارد. افرادی که برای این استان تصمیمات کلان میگیرند باید متوجه باشند این اتفاق به نفع مردم این استان نیست.
ریحانی ادامه داد: مسئولان به فکر مردم باشند. این تغییرات در دراز مدت برای استان مفید نیست. استاندارها برنامههای کوتاه مدت خود را پیاده میکنند و تحولات اساسی در استان رخ نخواهد داد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بجنورد خاطرنشان کرد: وقتی برنامه کوتاه مدت باشد، برای مسئله دامداری و کشاورزی در استان اتفاق خاصی نمیافتد. از طرفی وقتی فردی تازه وارد استانی میشود، مدتی طول میکشد تا با ظرفیتها آشنا شود. در خراسان شمالی به محض اینکه مسئول با شرایط آشنا شد باید جای خود را به دیگری بدهد.
وی در پایان گفت: باید در نظر داشت بحث تغییر استاندار چند ماهیست که بر سر زبانها افتاده. وقتی مدیری بداند به زودی جایش را باید به کسی دیگر بدهد، طبیعتا انگیزه خود را از دست میدهد. این نیز یکی دیگر از دلایلی است که این تغییرات شدیدا مضر است.
دولتها به خراسان شمالی به چشم ثبات مدیریتی نگاه نکرده اند
ابوالفضل اصغری راد، دانشجوی فعال دانشگاه پیام نور بجنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: یکی از مهمترین نکات در عرصه مدیریت تکیه بر ظرفیتهای ثبات یافته در استان هاست. استان خراسان شمالی با اینکه تمام ظرفیتهای مهم برای پیشرفت را در خود جای داده است؛ اما تغییرات زود هنگام در عرصههای مدیریت استان من جمله استاندار، ما را از توجه و استفاده از ظرفیتهای بالقوه استان مغفول گذاشته است.
اصغری راد ادامه داد: سومین تغییر در دولت تدبیر و امید نشان از بحران مدیریت استان توسط هیئت دولت دارد و به نظر میرسد که دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی با تفکر ثبات مدیریتی نگاه نمیکند. البته در دولتهای گذشته نیز روال همین بوده است.
این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: با اینکه استاندار سابق سمنان لقب مرد خطاب سمنان را به خود اختصاص داده است، اما در عمل و در تجربههای میدانی خود در استان سمنان از جمله عدم ارائه آمار دقیق و شفاف از نرخ بیکاری در استان و عدم به فعلیت رسیدن قول اعطای اختیارات به شهرستانها در مدیریت دیده میشود.
وی در پایان گفت: امیدواریم استاندار جدید با تجربه مدیریتیای که از گذشته دارد و برنامه ریزی جامع در آینده، با عزم جهادی و مدیریت انقلابی و بدون هیچ گونه جناح گرایی و تعصبات سیاسی در انتصابات خود در استان خراسان شمالی موفق عمل کند.