پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجو در نمایشگاه رسانههای ایران و در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو پیرامون برنامههای انتخاباتی فراهم شده مطرح کرد: به طور طبیعی پیش از ایجاد فضای انتخاباتی، این برنامهها با این حجم وجود نداشتند. اقتضای فضای انتخابات این است که برنامههای متنوعی برای ایجاد زمینه تضارب افکار و آراء فراهم شود. اما زمنیه اِعمال این رویکرد که عرصه باز باشد تا دیدگاههای مختلف در مورد موضوعات گوناگون به اظهار نظر بپردازند، پیش از انتخابات و در طول دو سال اخیر فراهم شد. برنامههایی مثل «شیوه» و «جام جم» پیش از انتخابات، شروع به فعالیت کردند.
وی افزود: ما احساس میکنیم که حتما باید مرجعیت رسانه ملی با به میدان آوردن افکار گوناگون برای اینکه راهحل و پیشنهادات خود را به مخاطب ارائه کنند، ضروری است. چنین برنامهها و فعالیتهایی در نهایت باعث شفافیت در فضای فکر و اجتماعی جامعه خواهد شد.
رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به سوالی در مورد برنامههای این سازمان در جهت تقویت فرهنگ سیاسی در نقاط مختلف کشور، خاطرنشان کرد: راه اندازی این ۲۰۰ کانال در همین جهت و با همین هدف بود که ما رسانه را مردمیتر کنیم و قاب رسانه از اینکه فقط در تهران و شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار گیرد و در اختیار افراد باشد، عبور کرده و به مناطق دور دستتر برسد. انتخابات یک فرصت طلایی برای ما فراهم کرد و ظرفیت قانونی به ما اجازه داد تا بتوانیم متناسب با ۲۰۰ حوزه انتخابیه، ۲۰۰ شبکه مختلف را برای مناطق گوناگون راه اندازی کنیم.
وی ادامه داد: همکاران ما در تلاش هستند تا بتوانیم از این ظرفیت در آینده نیز استفاده کنیم و ادامه پیدا کند. طبیعتا باید زیرساختهای فنی و محتوایی فراهم شوند. یکی از آرزوهای ما این است بتوانیم شبکههای محلی را با محتوای محلی تقویت کنیم.
جبلی در پایان پیرامون میزان استقبال نامزدها از این برنامههای انتخاباتی فراهم آمده گفت: پیشبینی ما این بود که حدود یک سوم نامزدهایی که وارد انتخابات شدند، از این ظرفیت استفاده کنند. حدود ۳ هزار نفر وارد این فرآیند شدند. نزدیک هزار و چهارصد مناظره بین نامزدها برگزار شد؛ یعنی در هر حوزه انتخابیه، ۷ سوال و برای هر سوال حدود دو ساعت نامزدها در مورد موضوع بحث میکنند.