به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو- مصطفی قاسمیان: تنها چند روز پس از افشای آمار میزان بیننده برنامههای غیرنمایشی تلویزیون در روزنامه فرهیختگان، روزنامه هفت صبح هم آمار میزان بیننده ۵ سریال جدید تلویزیون را برملا کرد. به نظر میرسد الان دیگر کار از کار گذشته و چیزی را که از نظر اهالی تلویزیون، نباید مردم میدانستند، در دسترس همگان قرار دارد. به نظر میرسد مدیران سازمان صداوسیما دلیلی برای پنهان کردن ارقام ندارند.
جالب است که مطابق آمار منتشرشده، صدرنشین سریالهای اخیر (سرزمین مادری) مربوط به دوره مدیریت ضرغامی (۱۰ سال پیش) است، دو سریال بعدی («مستوران» و «ترور») در خارج از صداوسیما تولید شدهاند و «بیست کویید» و «سنجرخان» به عنوان سریالهای قعرنشین، محصول دوران مدیریت جدید تلویزیوناند. بهتر از این نمیشد شرایط کنونی صداوسیما را توصیف کرد!
آمار ۲۹ درصدی «سرزمین مادری»، به روشنی نشان میدهد که این اثر با پخش در این زمان، حیف شده است؛ سریالی که یک سروگردن از تمام تولیدات چند سال اخیر سیما بالاتر قرار دارد و اصلا در کلاس دیگری تولید شده است. با این حال، حتی «سرزمین مادری» هم با این کیفیت چشمگیر و حضور ستارههای فراوان، نمیتواند در صداوسیمای کنونی مخاطب زیادی جذب کند.
آمار بینندگان کمتعداد «ترور»، یک بار دیگر سریال نمایش خانگی «سقوط» را به خاطر میآورد. پیمان جبلی رییس رسانه ملی برای متوقف کردن آن سریال که طبق نظرسنجی ایسپا، مخاطبان را به یاد رشادتهای سردار میانداخت، حتی به رییس جمهور هم نامه زد، ولی بعد از آن همه تلاش، «ترور» به عنوان جایگزینی تلویزیونی برای «سقوط»، تنها ۹ درصد بیننده داشت و شکست خورد.
بر اساس آمارهای منتشرشده، به نظر میرسد روند افول میزان بیننده تلویزیون، سرعت بالایی دارد. یک سال پیش در همین ایام، «گیلدخت» با ۳۸ درصد بیننده در صدر جدول سریالهای پرمخاطب قرار داشت، «شهباز» با ۲۱ درصد دومین سریال پربیننده بود و «حبیب» با ۱۸ درصد رتبه سوم را در اختیار داشت. این همه تفاوت با محصولات کنونی، فقط در یک سال حادث شده است.
پیش از اینها هم که البته اوضاع بسیار بهتر بود. در پاییز ۹۹ که تلویزیون ۶ سریال بالای ۲۵ درصد مخاطب داشت، مجموعه طنز «صفر بیست و یک» محصول شبکه ۳، با ۲۶ درصد بیننده اثری شکستخورده لقب گرفت و در حالی که قرار بود به ۴ فصل برسد، بعد از همان فصل اول لغو شد! حالا همه سریالهای تلویزیون به جز یکی، نصف آن محصول شکستخورده هم مخاطب ندارند!