به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-علی حامدین، معاون سیما سازمان صدا و سیما در حاشیه نشست خبری تببین برنامههای نوروزی 1403 و در پاسخ به پرسش خبرنگار دانشجو در مورد استقبال مخاطبین از سریالهای تکراری آی فیلم نسبت به برنامههای روز سایر شبکههای تلویزیونی پاسخ داد: در مورد این سوال باید برگردیم به نوع مصرف رسانهای مردم. اینکه یک شبکه تلویزیونی وجود دارد که آن در حال پخش مجموعهای از محتوا است که صرفا نمایشی بوده و این محتوا دائما پشت سر هم پخش میشود، باعث میشود شما به عنوان مخاطب در یکسری از موقعیتها این شبکه را به صورت مداوم روشن نگه دارید. به همین دلیل است که مصرف آن رسانه افزایش مییابد.
برمهانی افزود: دلیل دیگر آن این است که در همه جای دنیا، شبکههای نمایشی از شبکههای عمومی، مخاطب بیشتری دارند؛ چراکه اصولا چنین محتوایی، پرمخاطب است. این تصمیم خودِسازمان صداوسیما بوده است که کل محتوای نمایشی خود را در یک شبکه به نام «آی فیلم» یا محتوایی خارجی در شبکهای به نام «تماشا» یا «نمایش» متمرکز کند. پرمخاطب بودن چنین شبکههایی لزوما به این معنا نیست که رسانه در حال انتقال پیامهای اصلی خود در آنها است.
معاون سیمای صدا و سیما اظهار داشت: شبکههایی وجود دارد به نام «شبکههای آشیانه» که شما به عنوان مخاطب رسانه، دائم به آنها باز میگردید. در حقیقت شبکههای «آی فیلم»، «تماشا» و «نمایش» همیشه هستند و شبکههای دیگر اند که دائم در حال تغییر هستند. برای همین، تمرکز مخاطب روی شبکههای آشیانه بیشتر میشود و در نتیجه نظرسنجیها می بینیم که این شبکهها در قله قرار دارند.
وی در پایان گفت: اما این به این معنا نیست که اثرگذاری چنین شبکههایی روی مخاطب بیشتر است. گاهی اوقات نظرسنجیها ما را گول میزند.این دادهها باید توسط یک کارشناس تحلیل شده و نباید در اختیار عموم قرار گیرد.