به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، شبانگاه چادرهای آوارگان فلسطینی که در اردوگاه رفح خوابیده بودند آتش گرفت. رژیمصهیونیستی به رغم تمام مخالفتهایی که حتی حامیان بینالمللیاش با حمله به این بخش از غزه کرده بودند، سقف جدیدی از سطح توحش را شکافت و با بمباران این منطقه پرتراکم، جنایتی دلخراش رقم زد. چادرهایی که سوختند پر بود از زنان و کودکان بیپناه و این صحنه برای شیعیانی که حدود هزار سال است در روز عاشورا برای یادآوری آنچه بر اهل حرم امام حسین (ع) گذشت مراسم خیمهسوزان را برپا میدارند، جنبهای نمادین پیدا میکند.
در خیمهسوزان که از زمان حکومت آلبویه تا به حال برگزار میشود و دامنهاش از هند تا عراق گسترده است، آنان که نقش سپاهیان ابنزیاد را ایفا میکنند و مشعلهایی برای سوزاندن خیام در دست دارند، لباس قرمز میپوشند، قیام اهلبیت هم به طور سنتی با سه رنگ سبز و سفید و سیاه برپا میشود. این بسیار حیرتانگیز است که همه این موارد با طرح پرچم فلسطین همخوان از آب در میآید. مثلث افقی این پرچم که شبیه نوک پیکان تهاجم است، رنگ قرمز دارد و سه نوار افقی مستطیلی که روی هم قرار دارند، به مانند خیمههای تعزیه عاشورا سبز و سفید و سیاه هستند.
اساسا یکی از اسرارآمیزترین خصوصیتهای روایت عاشورا این است که با اتفاقات متعددی در زمانهای مختلف امکان تطبیق پیدا میکند و در فرازهای متعددی از زمان دیده شده که یک گروه یک ملت یا بعضی افراد خودشان را معادل امروزی شخصیتهایی که در آن قیام شرکت کردند یا قربانی جور طاغوت شدند، میبینند.
تشبیه ستمگران زمان به قاتلان امام حسین و یارانش، استعارهای پرتکرار و قدیمی است و اگر دقیقتر نگاه کنیم قرار دادن صهیونیستها در مقام اشقیاء سپاه یزید تمثیلی است که نهتنها در فرهنگ شرق خوب فهمیده میشود و ادراک دلی و حسی قدرتمندی ایجاد میکند، بلکه در نظرگاه افکار عمومی هم دلیل دشمنی با اسرائیل را بهتر توضیح میدهد و از اتهام یهودستیزی مبرا میکند. از زمان آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه تا به حال بارها از زبان مردم فلسطین یا چهرههای فلسطینی مقاومت جملاتی درباره اینکه آنچه بر سرشان میآید تکرار عاشوراست، شنیده شده. اکثر مردم فلسطین از مسلمانان اهل سنت هستند، اما علاقه ویژهای به اهل بیت دارند و این محبت پیشینهای چندقرنی دارد. از همین رو خود آنها هم مستعد پرورش این ادبیات تطبیقی و جا افتادنش هستند.
منبع: فرهیختگان