به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نامزدهای ریاست جمهوری در دومین شب مناظره در رابطه با مشکلات حوزه آموزش و پرورش چه اظهارات و راهکارهایی داشتند:
قاضیزاد: آینده هر کشوری با حوزه آموزش عمومی آن سنجیده میشود
قاضی زاده هاشمی گفت: در حوزه آموزش و پرورش باید بگویم که آینده هر کشوری با حوزه آموزش عمومی آن سنجیده میشود. به آموزش و پرورش و آموزش عمومی باید به شکل ویژه پرداخته شود و وزارت خانه آن اصلیترین وزارت خانه کشور است. این میزان بودجه که به آن تخصیص داده شده کم است و باید به ۳۰ درصد به شکل ذره ذره برسد.
این نامزد انتخاباتی عنوان کرد: در دوران کرونا نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد. با شروع دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار معلم جذب شد و رتبه بندی معلمان انجام شد. ۶ هزار و ۷۶۸ فضای آموزشی پرورشی جدید و ۳۱ هزار و ۹۵۰ کلاس جدید تحویل آموزش و پرورش شد. ۹۱۱ هزار کودک از تحصیل جامانده نیز به تحصیل بازگشت.
وی ادامه داد: در کشور سن اصلی پرورش را از دست میدهیم. این سن از سه سالگی تا هشت سالگی است و بعداً از آن تربیت پذیری کاهش مییابد. در خیلی از کشورهای دنیا تا ۱۵ سالگی به آنان دیپلم میدهند. نظام تحصیلی جدیدی طراحی کرده ایم که در آن کودک از سن ۴ تا ۷ سالگی با جهان و خلاقیت آشنا میشود. دوره دوم تا ۱۱ سالگی ارتقای سواد عمومی و دوره سوم دوره مهارت است تا مهارتی خوب کسب کند.
قالیباف: آموزش و پروش اساس پیشرفت کشور است
قالیباف اظهار داشت: متاسفانه در ۱۶ سال گذشته ۱۶ وزیر و سرپرست در وزارت آموزش و پرورش جابجا کردیم حال اینکه حتی در یک عطاری انقدر مدیر عوض نمیشود.
وی ادامه داد: تقریبا ۱۶ میلیون دانش اموز داریم که سرانه بودجه برای آموزش و پرورش ۱۰ درصد است یعنی الان بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه ۷۰ کم شده است.
قالیباف با تاکید بر اینکه «رییس جمهور باید بداند آموزش و پروش اساس پیشرفت کشور است»، گفت: بادی مهدکودک و مقطع ابتدایی در اولویت باشد.
وی با بیان اینکه «مدرسه و معلم دو عامل مهم در تقویت آموزش و پروش است»، گفت: باید برنامه ریزی و اجرا را در حوزه محتوا و تربیت معلم دنبال کرد و سایر موضوعات متمرکز بر مدرسه و مدیران باشد.
قالیباف با اشاره به سرانه آموزشی گفت: خروجی ما به اندازه سرمایهگذاری در حوزه آموزش و پرورش نیست در این شرایط با کمبود معلم هم مواجه ایم؛ از معلمان باتجربه برای حضور دوباره دعوت به کار شده، اما ساعتی ۵۰ هزار تومان داده میشود، اما آیا شایسته است به معلمی با تجربه ۳۰ ساله ساعتی ۵۰ هزار تومان داده شود. البته که بعضا پرداختیها بعضا با ۷ ماه تاخیر بوده است.
وی گفت: در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه در تصمیم سازی و مهارت و سبک زندگی اهمیت زیادی خواهند داشت.
زاکانی: قویترین وزیر کابینهام یقینا وزیر آموزش و پرورش خواهد بود
زاکانی به ارزیابی از وضعیت آموزشی کشور و تشریح برنامههایش در دو حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخت و گفت: آینده کشور امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص میشود و این بخش، بخش پیشران کشور است. از آموزش و پرورش شروع میشود و تا نظام آموزش عالی ادامه مییابد. رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژهای دارد که نقش خاصی را میتواند در آینده کشور ایفا کند.
وی ادامه داد: حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرورش است. در آموزش و پرورش مشکلات متعددی وجود دارد. آموزش و پرورش، هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری است و در این بخش باید سیاستها را تغییر داد. شروع اصلاح در آموزش و پرورش باید از کلاس باشد نه از ستاد. برخی دوستان گویی به متن این ماجرا که معلم و دانشآموز هستند، توجه نمیکنند، فقط محتوا نیست. باید به معلم و دانشآموز رسید. باید حق داد به دانشآموزان تا حرف بزنند. منزلت، جایگاه و رشد معلم باید مورد توجه قرار گیرد تا در نقطه برتر بتواند کارکردی داشته باشد.
زاکانی ادامه داد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است که ساحتهای شش گانه که به معلم، محتوا و محیط میپردازد نقش آفرین باشد. در این بخش دو نگاه وجود دارد. نگاه مکانیکی که دانشآموزان آموزش و تربیت میشوند و نگاه دوم نگاه خلاقانه، مهارت و توانمندیهای آموزشی است که جز از طریق یک معلم توانمند، امکانپذیر نیست.
وی افزود: قویترین وزیر کابینهام یقینا وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. روند صندوق فرهنگیان را اصلاح میکنم.
جلیلی: اگر میگوییم جهش کشور، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام میشود
جلیلی، نامزد انتخابات ریاستجمهوری درباره برنامههای خود در زمینه آموزش و پرورش، تصریح کرد: یک جهان فرصت و یک ایران جهش شعار ما است. الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصتهاست. باید بررسی کنیم که چگونه باید از این فرصتها استفاده کنیم. از کجا میتوان روی این فرصتها سرمایه گذاری کرد؟ مدرسه. شکی در این نیست. اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته باشد بابد برنامهریزی را از مدرسه آغاز کنیم. اگر نیروی نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصتهاست.
وی ادامه داد: در ایران روزها که ثبتنام مدارس است، مردم دنبال مدارس بهتر هستند. همه دوست دارند فرزند خود را در مدسهای ثبت نام کنند که استعداد او بهتر شکوفا شود. اگر میگوییم جهش کشور، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام میشود یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کسی بتواند در مدرسهای که بهتر استعداد او را شکوفا میکند، حضور داشته باشد و آن استعداد شناخته شود.
جلیلی افزود: بر این مبنا اگر جهش کشور را جدی نگاه میکنیم، فقط دنبال حل مشکل آموزش و پرورش نیستیم. لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه اصلی خود را پیدا کند. وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رئیس جمهور در انتخاب این وزیر خیلی مهم است.
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری خاطرنشان کرد: معلمان ارزشمندی داریم که سی سال عمر خود را خدمت میکنند و میلیونها دانشآموز ۱۲ سال عمر خود را در اختیار شما میگذارند که در جهت پیشرفت کشور برنامهریزی کنید؛ بنابراین باید یک الگو داشته باشید. براساس مطالعه چند ساله عرض میکنم الان همین هزینه مادی که در آموزش و پرورش صورت میگیرد اگر بر دانشآموزان تقسیم کنیم، میزان آن بیشتر از هزینه مدرسه غیرانتفاعی در شمال شهر میشود یعنی هزینه انجام میشود، ولی نتیجه نمیگیرید.
جلیلی تصریح کرد: ما بررسی کردهایم که یک مدرسه الگو در ۱۲ پایه در بخش دختران و پسران چه چه نیازهایی در زمینه محیط آموزش، معلم، درس و رویکرد آموزشی دارد. در سند تحول آموزش تفکر، خلاقیت، اجتماعی بودن و کشف استعدادها آمده که باید در مدارس شکل گیرد. بر روی مدرسه الگو کار و مطالعه شده است و در سند تحول هم امده است تا یک حرکت بزرگ و تحولی ایجاد شود تا موفقیتهای بزرگتری شکل گیرد.
پورمحمدی: آموزش و پرورش جای اختلاف و کشمکش نیست
پورمحمدی در رابطه با موضوع «ارتقای نظام آموزشی و علمی» گفت: موضوع آموزش و پرورش و آموزش عالی یک مسئله محوری برای رشد هر جامعه است. کشور ما از این ظرفیت در شکل گستردهای برخوردار است. باید قدردان این تلاش گسترده و حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم که توسعه و پیشرفتهای ما به برکت همین نظام آموزش و پژوهش ما بوده است.
وی افزود: مسئله اساسی این است که نظام آموزشی را از لحاظ محتوایی بررسی کنیم. واقعاً باید برای یک میلیون کادر آموزشی و ۱۶ تا ۱۷ میلیون نفر دانشآموز و چندصدهزار استاد و ۳ تا ۴ میلیون دانشجو فقط با یک نظامات بسته و مشابه و از بالا ترتیبداده شده عمل کنیم؟ این از اشکالات ماست.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آیا ما نمیتوانیم بسیاری از ظرفیتهای آموزشی را در روش تدریس و محتوای آموزشی به خودشان واگذار کنیم؟ استانهای ما این همه ظرفیت نیرو دارند، اما فقط باید چند صد نفر تو وزارت آموزش و پرورش کارها را طراحی و نظام آموزشی را تدوین کنند؟ نظام آموزش و پرورش را باید عوض کنیم تا رشد و کیفیتبخشی و قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش نیروی انسانی کشور است را بیشتر محقق کنیم.
پورمحمدی تاکید کرد: آموزش و پرورش جای اختلاف و کشمکشها نیست. آموزش و پرورش نقش مادر و محوری دارد و باید به سیاستهای روشن و واحد نزدیک کنیم و اجازه ندهیم دخل و تصرفهای حاشیهای و گرایشی در آن تاثیر بگذارد، چون همه سرمایه ما نیروی انسانی و فرزندان ما هستید.
وی گفت: آقای قالیباف گفتند سهم آموزش ۲۰ درصد بودجه و حالا ۱۰ درصد شده است. پس یک واقعیت عمیق و اساسی اقتصاد کشور است. هر رئیسجمهور توانمندی هم که بخواهد بیاید وقتی پول در اختیار نداشته باشد نمیتواند کار را پیش ببرد. هر رئیسجمهوری که نتواند اعتماد مردم را جلب کند، هر وزیر آموزش و پرورش که در شرایط شایسته قرار نداشته باشد که ۱ میلیون کادر آموزشی به او اعتماد و اعتقاد داشته باشد، این ظرفیت همین الان به شکلی میشود که بین دانشآموز، خانواده و معلم فاصله افتاده، قدرت تاثیرگذاری ما در امور تربیتی کاهش یافته و عوارض جدی در نظام تربیتی میبینیم. مشکلات حقوق هم که از مسائل جدی است که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.
پزشکیان: لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش
پزشکیان تصریح کرد: باید بگویم که من رئیس دانشگاه بودهام و کارهایی که کردم باعث شد من را معاون سلامت وزارت بهداشت کردند و با وجود اینکه عضو هیچ حزبی نبودم دولت آقای خاتمی به خاطر عملکرد و رفتارم من را به عنوان وزیر بهداشت و درمان تعیین کرد این در شرایطی بود که افراد بسیاری وجود داشتند که میتوانستند عهدهدار این مسئولیت شوند. من کار کردم و عملکردم نیز وجود دارد شاخصهای آن زمان نیز با شاخصهای امروز در روند خدمت به مردم و فقرا و نگاه به آنها اصلاً قابل مقایسه نیست.
وی همچنین با اشاره به سیاستهای خود در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که به نظرم مهم است این است که در ابتدا فکر کنیم بچهای که در روستاها و مناطق محروم حضور دارند در مقایسه با فرزند ما یک سرویس را میگیرد یا نه؛ اگر توانستیم خودمان را در این جایگاه قرار دهیم در آن زمان است که میتوانیم مشکلات مربوطه را برطرف کنیم. اینکه ما هر حرفی را بزنیم، اما سفرههای ما با هم متفاوت باشند، مجدداً مشکلات وجود خواهد داشت؛ چرا که ما صدای عدهای را نمیشنویم و آنها را نمیبینیم. ما در مناطق محروم اعم از سیستان و بلوچستان و خوزستان و شهرهای دیگر مدارسی داریم که حتی فضا، تجهیزات و امکانات معمولی را نیز ندارند و همچنان گرفتارند؛ از سوی دیگر در جاهای دیگر مدارسی را داریم که برای کلاس اول دبستان شهریهای بالغ بر ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون پرداخت میشود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر ما کشوری اسلامی هستیم، دولت و مسئولان باید نسبت به مدارسی که مسئولیت دارند همان خدماتی را ارائه دهند که به فرزندان خود ارائه میدهند؛ در ابتدا از نظر اعتقادی باید این موضوع را بپذیریم و در ادامه نیز راهکار را پیدا خواهیم کرد.
پزشکیان با بیان اینکه گرچه بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی، مدارس غیرانتفاعی یک فرصت هستند و درصدی را پوشش میدهند، ادامه داد: امروز بیش از ۸۰ درصد ورودی کنکور از ۲۰ درصد مدارس غیرانتفاعی است که ما ایجاد کردهایم؛ چرا که ما در حق مدارس دولتی بیانصافی میکنیم و به دانش آموزان آنها سرویس درستی نمیدهیم.
وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد: وقتی ما در مدارس به وضعیت معلمان رسیدگی نکنیم، معلمان به مشاغل دیگر روی میآورند و معلم چند شغل فرصت توجه به دانش آموزان را پیدا نمیکند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری کفت: همانطور که آقای قالیباف اشاره کردند، نمیشود در بیثباتی مدیریت، برنامهها را جلو برد بلکه باید یک ثبات مدیریتی ایجاد کنیم و کسی که وزیر آموزش و پرورش میشود باید قویترین و دلسوزترین آدم باشد. وقتی میخواهیم بسته آموزشی را در مدارس اجرا کنیم، باید نگاهی که امروز داریم تغییر یابد و دانش آموزان باید علاوه بر درسهایی که میخوانند، یاد بگیرد چطور مشکلات را برطرف کنند، چگونه ارتباط برقرار کنند و چگونه مدیریت کنند و با تیم همکاری کنند. باید به دانشآموز یاد بدهیم که چگونه از علمش برای مردم استفاده کند.