گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- زهرا قربانی رضوان؛ «پشت پرده» نام جدیدترین سریال رسانه ملی است که بصورت متمرکز به مسئله ناباروری میپردازد. این سریال در استان یزد که یکی از قطبهای درمان ناباروری است ضبط شده است. در وهله اول استفاده از ظرفیت مراکز استانها و پرداخت به قطب درمانی یزد و بیرون آمدن از انحصار ساخت سریال در تهران یکی از قدمهای مثبت و قابل توجه صداوسیما است.
مرکز ناباروری شهر یزد، در سال ۶۸ و با سرپرستی دکتر افلاطونیان تاسیس شد و در سال ۷۹ از سوی معاونت آموزشی، درمان وزارت بهداشت، به قطب علمی کشور تبدیل شد و جوایز ارزندهای را دریافت کرد. نه تنها ایرانیان کمی برای درمان به کشورهای دیگر سفر میکنند بلکه ایران میزبان زوجهایی است که برای درمان این مشکل به اینجا میآیند.
«پشت پرده» روایتی از زوج جوانی است که به علت ناباروری برای ده روز به همراه خانواده وارد استان یزد میشوند و خانهای را اجاره میکنند، در طول داستان با خانواده یزدی روبه رو میشوند که از قضا شغل مادر خانواده مامایی است و همین باعث شروع چالشهایی میشود.
پرداخت به فرهنگ و ترویج فرزندآوری و بیان راهکارهایی برای رفع دغدغه ناباروی از مسائل اصلی این سریال است که به زبان طنز و کمدی به نمایش درآمده است.
شروع سریال نمایشی از معماری سنتی یزد و بادگیرها و کوچه پس کوچههای قدیمی آن است. به طبع با انتخاب لوکیشن در شهرستان، مخاطب با سنت و آداب و رسوم و فرهنگ این استان آشنا میشود. گویش شیرین یزدی و مهمان نوازی آنها در مواجهه با خانواده تهرانی به همراه پذیرایی آنها با غذاهای سنتی این استان اقدام هوشمندانهای است که در این سریال مخاطب شاهد آن است. مخاطب در «پشت پرده» با چهرههای جدید بازیگری آشنا میشود. هنرمندان بومی استان یزد هنرمندانه در کنار چهرههای نام آشنا قرار گرفته اند و ما شاهد بازیهایی حرفهای هستیم.
روایت این سریال صمیمی و با آرامش پیش میرود. پرداخت به دغدغه اصلی جامعه کنونی در سریالها از مهمترین مسائلی بود که اکنون توجه ویژهای به آن شده است. از ویژگیهای دیگر «پشت پرده» دور بودن از شعارزدگی است و بیان یک مسئله در قالب دراماتیک که تاثیری غیرمسقیم بر مخاطب میگذارد و انتقال پیام اصلی به درستترین حالت ممکن انجام میشود. درواقع در شرایطی که توجه به جوانی جمعیت چندی است که از سوی نهادهای فرهنگی گوناگون مورد تبلیغ قرار می گیرد، پشت پرده توانسته راهکار و پاسخی برای سوال جوانانی باشد که علاقمند داشتن فرزند هستند اما با مسئله ای همچون ناباروی روبه رو اند. این سریال با رویکردی جدید در شیوه پرداخت به مسئله جمعیت توانسته قدمی موثر در تبلیغ این مهم بردارد.
یکی از ارکانهای مهم این سریال جوانه زدن امید در دل جوانان است که با مشکل فرزندآوری روبهرو هستند. ایجاد امید و تزریق نگاه مثبت به آینده از تمهای فراموش شده سریالها بود که اکنون آرزوها را به واقعیت نزدیک میکند. رکنی که در سریال پشت پرده با چاشنی طنز و کمدی به مخاطب القا می شود به طوری که هم پاسخگوی دغدغه ای مهم یعنی ناباروری باشد و هم این امید را که مسئله ای قابل حل و پیگیری است را به ببینده منعکس می کند.
طنز سریال براساس طنز موقعیت است و در عین ساده بودن بیحال نیست. طنزی که با شخصیتها پیش میرود و بر محور طنز کلامی است برای مثال؛ پدر خانواده یزدی معلم است و از عدالت آموزشی و تحصیلی صحبت میکند و عروس تهرانی وکیل است و دو ترم بیشتر درس نخوانده است، اما همچون وکلای پایه یک دادگستری عمل میکند و همیشه حقوقی صحبت میکند.
در این میان پرداخت به جوانان امروزی کنار پدر و مادر هایشان و نوع مواجه آنها با مشکلات نیز قابل توجه است. حرمت و حریم خانواده، مسئله فرزندآوری و تربیت نسل جوان و بیان دغدغههای زندگی کارمندی از محورهای اصلی پشت پرده است. درواقع این سریال تلاش کرده تا مجموعه ای از دغدغه ها را ذیل مسئله فرزندآوری و چالش های پس از آن همچون تربیت فرزند مورد بررسی قرار دهد.
این سریال با ویژگیهای مثبت در ساختار فنی و فرم در کنار محتوا، مخاطب را جذب خود کرده و به اثری تاثیرگذار و مخاطبپسند تبدیل شده است. از طرفی سریال شرایطی را ایجاد کرده است که خانواده ایرانی در کناریکدیگر میتوانند به تماشای این روایت بنشینند.