مدير عامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي گفت: دولت آمادگي و جديت لازم را براي واگذاري فعاليت هاي تصدي گري درحوزه حمل و نقل ريلي را به بخش خصوصي دارد و بسترهاي لازم براي اين انتقال را نيز فراهم مي آورد.
به گزارش گروه اجتماعي «خبرگزاري دانشجو»، محمد رويانيان، در جمع مديران شركت هاي مترو كشور و برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ضرورت برنامه ريزي براي تسريع و تسهيل در روند اجرايي پروژه قطارهاي شهري گفت : مقايسه شرايط كشورمان از لحاظ قطار شهري مديران را به اين سمت سوق مي دهد كه سرعت عمل بيشتري در كار داشته باشند ولي بايد متوجه باشيم كه پروژه هاي زيربنايي در بخش حمل و نقل، تجهيز ناوگان و.... بسيار زمان بر و هزينه بر است و جبران عقب ماندگي هاي چند دهه گذشته نيازمند برنامه ريزي هاي دقيق براي تامين منابع و امكانات است.
مدير عامل شركت حمل و نقل ريلي كشور افزود: در سال جاري رويكرد دولت به مقوله حمل و نقل ريلي درون شهري كاملا تغيير كرد و با شركت هاي واگن ساز داخلي ارتباط برقرار كرديم و پس از ارزيابي توانمندي هاي آنان تفاهم نامه هايي براي ساخت واگن با آنها به امضا رسيد و ين سفارش ها علاوه بر قراردادهايي بود با چند شركت واگن ساز اروپايي و چيني منعقد شده بود.
وي افزود : اقدام بعدي ما تنظيم تفاهم نامه با جهاد دانشگاهي براي تدوين استانداردهاي سيستم هاي الكترونيكي، برقي و سامانه هاي به كار رفته در مترو است و در كنار اين كار تلاش شد تا فاينانس هاي داخلي و خارجي را براي تامين منابع مالي متروهاي كشور فعال سازيم و در همين راستا 5 هزار ميليارد تومان فاينانس خارجي را با موافقت شوراي اقتصاد نهايي كرديم كه از اين رقم 3700 ميليارد تومان مربوط به خطوط 3،4،6 و 7 مترو تهران است كه دولت در جريان آن 1800 ميليارد تومان آن را تعهد كرده است.
رويانيان تاكيد كرد: با وجود تمام اين اقدامات و تلاش ها دولت به جديت معتقد است بدون حضور گسترده بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل، امكان تامين منابع مالي لازم وجود ندارد و براي جبران عقب ماندگي هاي چندين ساله كشور در اين حوزه ناگزير از فراهم آوردن بسترهاي لازم براي حضور بخش خصوصي در بخش حمل و نقل است.
مدير عامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور با اشاره به سابقه ضرردهي دولت در بخش حمل و نقل طي 6 دهه گذشته گفت: واقعيت اين است كه دولت به علت اصرار بر حضور مستقيم در حوزه حمل و نقل در دهه هاي پيشين همواره در اين بخش متضرر شده است و همين مسئله توسعه و پيشرفت را در اين حوزه با مشكل مواجه ساخته است.
وي ادامه داد : بررسي ها نشان مي دهد كه بزرگترين چالش حمل و نقل در كشور ما، دولتي بودن آن است از اين رو ما بايد حمل و نقل را در ايران از حوزه تصدي دولت خارج كنيم تا سودآور شود و اين موضوع در تك تك بخش هاي حمل و نقل كاملا هويدا است به عنوان مثال دولت از قيمت تمام شده 140 ميليون توماني هر دستگاه اتوبوس شهري تنها 20 ميليون آن را از خريدار دريافت مي كند ولي اين فعاليت همچنان نيز ضررده است.
رويانيان هشدار داد: اگر موفق نشويم كه حمل و نقل را خصوصي كنيم، در آينده اي نه چندان دور مترو هم به سرنوشت تاكسي و اتوبوس در كشور دچار مي شود از اين رو دولت مصمم است تا هرچه سريع تر و جدي تر دامان خود را از اين حوزه بيرون بكشد و براي اين هدف هم هرگونه همكاري و مساعدت را با سرمايه گذاران بخش خصوصي خواهد داشت و دولت مصمم است پنجره هاي جديدي به مترو و حمل و نقل ريلي درون شهري بگشايد./انتهاي پيام/