به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ فاطمه قدیری، از دوسال گذشته و پس از بالا رفتن درصد تاثیر قطعی معدل در کنکور، موضوع امتحانات نهایی و معدل مورد توجه دانشآموزان، والدین و معلمان قرار گرفته است. در این میان، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در نشست خبری پیش از امتحانات خرداد اظهار داشته بود که طراحی سوالات آزمونهای نهایی تنها بر مبنای کتابهای درسی صورت میگیرد.
با این حال، برخی دانشآموزان و والدین این ادعا را به چالش کشیدهاند و معتقدند که سوالات آزمونها گاهی فراتر از محتوای کتابهای درسی است و مطالبی را شامل میشود که بهصراحت در کتابها ذکر نشده است.
آنها بر این باورند که سوالات برخی از آزمونهای نهایی به نحوی طراحی میشود که نیازمند تسلط کامل بر محتوای کتاب درسی نیست و به منابع جانبی و تکمیلی نیاز دارد. این امر باعث شده است که برخی از خانوادهها و دانشآموزان به کتابهای کمک آموزشی و کلاسهای تقویتی متوسل شوند تا بتوانند از پس سوالات پیچیده آزمونها برآیند.
برخی از والدین و دانشآموزان از این مسئله شکایت دارند که طراحی سوالات فراتر از کتابهای درسی باعث ایجاد نوعی عدم عدالت آموزشی میشود. به این معنا که دانشآموزانی که توانایی مالی برای تهیه منابع کمکی و شرکت در کلاسهای آموزشی خصوصی ندارند، ممکن است در این آزمونها ضعیف عمل کنند. این نگرانیها موجب شده که درخواستهایی برای اصلاح فرآیند طراحی سوالات و تاکید بیشتر بر محتوای کتاب درسی مطرح شود.
پاسخ زارعی به انتقادات
محسن زارعی در واکنش به این انتقادات و سوال خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: فرآیند طراحی سوالات آزمونهای نهایی کاملاً نظاممند و دقیق انجام میشود و بر مبنای استانداردهای تعیین شده است.
زارعی همچنین اشاره کرد که بلافاصله بعد از برگزاری آزمونها، راهنمایی برای تصحیح سوالات تهیه میشود و این راهنما در اختیار دبیرخانه راهبری کشوری قرار میگیرد تا ارزیابیهای لازم بر روی آن انجام شود.
زارعی به این نکته نیز اشاره کرد که بعد از اعلام نتایج، گروههای آموزشی به تحلیل آزمونها میپردازند و براساس جدولی مشخص، طراحان سوالات، طراحی آزمون را انجام میدهند.
او تصریح کرد که ممکن است در برخی از سوالات، اعداد و ارقام یا جزییات دقیقاً مشابه آنچه در کتابهای درسی آمده است نباشد، اما این به معنای دور شدن از چارچوبهای کتابهای درسی نیست.
به گفته وی، این مسائل ناشی از نحوه فرمولبندی سوالات و تلاش برای به چالش کشیدن دانشآموزان در قالب اصول آموزشی است.