به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به مناسبت آئین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه شهرستان آمل، بیان کرد: از ذات اقدس الهی مسئلت میکنیم هر کس قلمی و قدمی در راه علوم الهی برداشت و امتثال کرد مورد عنایت ویژه پروردگار باشد و جامعه به وسیله بنان و بیان علما و اندیشوران بهتر از گذشته راه خود را بیابد و متمدنانه زندگی کند.
وی اظهار کرد: علم یک سلسله تعریفات اساسی و مقومات دارد که از این مقومات و نکات اساسی علم معنای عالم و سلسله علما از یک سو، مهد علم در حوزه و دانشگاه از سوی دیگر، آداب متعلمان از سوی سوم و بهره وران جنبی حوزه و دانشگاه از جهت چهارم و مانند آن روشن خواهد شد.
وی سپس به کلامی از امیرالمومنین درباره معنای حقیقت علم، اشاره کرده و اظهار کرد: امیر بیان و بنان علی بن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیه میفرماید: «کُلُّ وِعَاءٍ یَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِه»؛ علم با سایر مظروفها فرق دارد، هر مظروفی وقتی وارد ظرف شد به اندازه خود آن ظرف را اشغال میکند جای دیگری را تنگ میکند. اما علم خصیصهای دارد که وقتی وارد یک دل شد نه تنها مظروف، مظروفی نیست که از ظرفیت ظرف بکاهد، بلکه ظرفیت ظرف را توسعه میدهد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه حقیقت علم توسعه بخشی است نه تنگ نظری، اظهار کرد: همانطور که این معنا در حقیقت علم اخذ شده که علم یک نوری و مظروفی است که شرح صدر را به همراه دارد و نه تنها جا را تنگ نمیکند بلکه به دیگران هم جا میدهد و صحنه دل را بازتر میکند؛ وقتی کسی عالم به معنای حقیقی شد، عالم نیز هرگز جا را برای دیگران تنگ نمیکند، بلکه عالم در هر شهر و دیاری که باشد، آن فضا و مکان را، آن زمان و زمین را آن تاریخ و جغرافیا را توسعه میدهد. حقیقت علم توسعه بخشی است نه تنگ نظری. عالم، چون از یک نوری برخوردار شد که خصیصه آن نور، وسعت نگری و بلندنظری و جادادن به دیگران است خودش هم تنگ نظر نخواهد شد؛ با دیگران میسازد و دیگران را میپذیرد. این خصیصه علم است.
وی بیان کرد: اگر از علم به این امور یاد شده که علم اگر آمد جا را تنگ نمیکند، بلکه توسعه میدهد یعنی عالم کسی است که اهل وفاق است، اهل توسعه است، اهل هم آوایی است، اهل هماهنگی است. هیچ عالمی جا را برای دیگری تنگ نمیکند. هیچ عالمی زمینه اختلاف را فراهم نمیکند. هیچ عالمی زمینه انحراف از توحید را دامن نمیزند و مانند آن.
این مرجع تقلید اظهار کرد: خداوند که علم را آفرید، میگوید بهترین علم خداشناسی است، توحید است، معرفت الهی است، علوم ربانی است، اگر کسی معاذالله در حوزه یا دانشگاه یا در فضاهای دیگر علمی نیاموخت که او را به یاد خدا بیندازد و او معاذالله خدا را فراموش کرد، ذات اقدس اله میفرماید کیفر تلخش این است که خودش را فراموش میکند. اگر کسی خودش را فراموش کرد، هرگز به فکر خودش نیست، آینده نگر نیست، سعادت خود را نمیطلبد، نمیتواند درست زندگی کند، خیر خود و جامعه را نمیداند. صلح و صفای جامعه را نمیداند. نتیجه تلخش یا جنگ جهانی اول است یا جنگ جهانی دوم، یا تلختر از همه این حوادث تلخ غزه که این صهیونیست تبهکار نه آسمانی را میشناسد و نه آسمان آفرین. نه زمینی را میشناسد و نه زمین آفرین، بلکه فقط خودش را میشناسد در حالی که در حقیقت خودش را گم کرده است.