به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، موضوع ترافیک امروزه از یک دغدغه استانی فراتر رفته و به موضوع ملی مبدل شده است؛ نه تنها در کلان شهرها، بلکه اکنون در شهرهای کوچک و با جمعیتهای کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر نیز شاهد ترافیک هستیم.
بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی یکی از همین شهرهاست؛ شهری که میتوان بافت قدیمی و تاریخی را در بسیاری از نقاط آن دید که امروز درگیر ترافیکهای سنگین و نیمه سنگین در هسته مرکزی شهر و حتی پیرامون شهر است.
بجنورد با میادین مختلف روز به روز با ترافیک بیشتری مواجه میشود که همین امر سبب شد تا طی نیمه نخست سال، شهرداری بجنورد دو میدان اصلی شهر را حذف و تبدیل به چهار راه کند؛ اقدامی که تاثیراتی بر روی عبور و مرور آن منطقه داشته، اما نمیتوان امیدی به حل معضل ترافیک به صورت ریشهای داشت.
در شرایطی عدهای تاسیس پارکینگهای طبقاتی، بزرگ کردن خیابان ها، تاسیس خیابان جدید و... را از جمله راهکار کاهش ترافیک میدانند، اما شهردار بجنورد نظر دیگری دارد.
سید محمد علی کشمیری شهردار بجنورد در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: تصور آن که ایجاد پارکینگ طبقاتی در چهار راه مرکزی شهر میتواند گره ترافیکی آن نقطه را رفع کند اشتباه است.
وی در ادامه توضیح داد: اساس ترافیک به علت افزایش سفرهای درون شهری است؛ تا زمانی که تعداد سفرها کاهش پیدا نکند مشکلات ترافیک رفع نخواهد شد، زیرا بافت شهر بجنورد مربوط به چند دهه قبل است و آن زمان تعداد خودروها بسیار اندک بود، اما امروزه ضریب مالکیت خودرو روز به روز در حال افزایش است.
شهردار بجنورد ادامه داد: این افزایش تعداد خودرو طبیعتا باعث میشود سطح مقطع خیابانها پتانسیل نداشته باشند و به همین خاطر ترافیک افزایش پیدا میکند.
کشمیری با تاکید بر اینکه میبایست تعداد سفرها با وسایل نقلیه شخصی کاهش پیدا کند، گفت: ساخت پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر یعنی ایجاد یک مقصد سفر جدید برای مردم و این امر سبب افزایش ترافیک نیز خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه اقداماتی مانند حذف میادین، ایجاد تقاطعهای غیر هم سطح و افزایش سطح مقطع خیابانها تنها جنبه کوتاه مدت و آرامش بخش دارد، افزود: رونق دولت الکترونیک و افزایش حملونقل عمومی تنها راهکارهای حل بنیادی ترافیک است.
با این حال نباید از اقدامات مختلف کوتاه مدت برای کاهش حجم ترافیک و روان شدن عبور و مرور غفلت داشت؛ علاوه بر حذف دو میدان مرکزی شهر، ایجاد تقاطع غیر هم سطح در میدان خرمشهر بجنورد از پروژههای تصویب شده توسط شورای شهر است که میبایست در سال جاری به اجرا دربیاید.
میدان خرمشهر بجنورد به علت اتصال به شهرک فرهنگیان از یک سو و ورودی و خروجی مسافران مشهد مقدس از سوی دیگر، در ساعاتی با ترافیک سنگین مواجه میشود؛ همچنین ساخت و سازهای متعددی در مسیر شهرک فرهنگیان در حال انجام است که تا سالهای آتی میتواند حجم ترافیک را بالا ببرد و از همین رو شورای شهر با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال این پروژه را مصوب کرده است.
علی اربابی رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر بجنورد در آخرین جلسه علنی شورای شهر به تشریح آخرین وضعیت این پروژه پرداخت و اظهار کرد: برخی مدیران استانی با این پروژه مخالف بودند، لذا کار گام به گام آغاز شد و نخستین گام چراغ دار کردن میدان بود که البته اثر خاصی در ترافیک نداشته است.
وی افزود: عبور مسافران، ساختمانهای مسکن ملی و ورودی شهرک فرهنگیان باعث افزایش ترافیک میدان شده که یکی از معضلات مهم ترافیک سطح شهر محسوب میشود و تأمین مالی تقاطع از طریق اوراق مشارکت و اعتبارات داخلی با عدد حدود ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.
عضو شورای شهر بجنورد اضافه کرد: مطالعات پروژه انجام شده و به ۱۲ راهکار اساسی رسیدیم که ایجاد زیرگذر بهترین آن بوده، اما همچنان اقدامات کارشناسی ادامه دارد و پیشبینی میکنیم این پروژه در دوران شورای شهر ششم آغاز شود و تا دو سال به بهرهبرداری برسد.
با این تفاسیر به نظر میرسد در کوتاه مدت نمیتوان به حل مشکل ترافیک شهری بجنورد امیدی داشت، از سوی دیگر با افزایش تعداد خودروها یقینا روز به روز این مسئله جدیتر خواهد شد و باید مسئولان هر چه زودتر برنامههای بلند مدت خود را آغاز کنند.