به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، چند سالی است که کشور با کمبود معلم در مقاطع مختلف تحصیلی مواجه است و خروجیها به دلیل بازنشستگی از ورودیهای دانشگاه فرهنگیان و حتی ماده ۲۸ نیز پیشی گرفته است، وقتی خوب به ماجرا نگاه میکنیم میتوان عدم توجه به زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان و نداشتن چشم انداز بلند مدت از سوی متولیان امر در سالیان قبل را یکی از دلایل اصلی این کمبودها دانست.
با وجود تاکیدات موکد مقام معظم رهبری در مورد توجه به دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیروی متخصص و انقلابی برای حوزه آموزش و پرورش در کشور، اما در یک دهه گذشته نه تنها به آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی در کشور توجه چندانی نشد، بلکه تلاش شد تا در قالب طرحهای مختلف از جمله واگذاری مدارس به موسسات آموزشی در قالب طرح خرید خدمات آموزشی این کمبود معلم جبران شود.
طرحی که به دلیل ارزان بودن برای دولت ها، مورد توجه واقع شد و از سالهای ۱۳۹۲ تاکنون همچنان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که با کمبود معلم مواجه هستند به عنوان طرح مسکن و موقت از آن استفاده میشود، نیروهایی که از رشتههای مختلف دانشگاهی گرفته شدند و با وجود کسب تجربه و گذراندن دورههای مختلف، اما شرایط حقوقی و کاری خوبی را ندارند، این نیروها در سال تنها ۷ ماه و نیم حقوق و بیمه دریافت میکنند و مابقی سال را بدون حقوق و بیمه میگذرانند، لذا باید برای تامین امرار و معاش بدنبال شغل دوم باشند و برخیها هم بعد از چند سال کار کردن در حوزه آموزش و پرورش بدلیل عدم جذب مجبور به ترک شغل شدند.
این طرح نیز دو سالی است که متوقف شده و آموزش و پرورش فعلا با نیروهایی که در سالهای قبل در این طرح جذب شدند ادامه همکاری دارد، اما جذب جدیدی در کار نیست، با تمامی این طرحها و آزمون ماده ۲۸ و خروجی دانشگاه فرهنگیان و معلمان بازنشستهای که حاضر به ادامه همکاری با آموزش و پرورش شدند با هم شاهد کمبود نیرو در برخی نقاط کشور و از جمله خراسان جنوبی هستیم.
یکی از شهرستانهایی که بنظر با کمبود دبیر متخصص مواجه است و صدای برخی شهروندان در فضای مجازی را در آورده، شهرستان مرزی زیرکوه است و این شهروندان خواستار متوقف کردن انتقال دبیران باتجربه از شهرستان به مرکز استان و یا مکانهای دیگر هستند.
نهبندان از دیگر شهرستانهای مرزی استان است که کمبود دبیر تخصصی زبان انگلیسی صدای امام جمعه شهرستان را هم در آورده و حجت الاسلام نجمی پور در خطبههای دوم نماز جمعه این هفته شهرستان از تریبون رسمی نماز جمعه خواستار توجه جدی مسئولان به این موضوع مهم شده است.
وی با بیان اینکه پذیرفته شدگان ماده ۲۸ آزمون استخدامی آموزش و پرورش در شهرستان نهبندان، یا در شهرستان حضور پیدا نمیکنند یا بر اساس روابط در شهرستان دیگر مشغول به تدریس هستند با اینکه اینها نیروی نهبندان هستند، میگوید: بایستی هیئت تخلفات اداری با کسانی که به نام نهبندان و با امتیاز منطقه محروم، این شهرستان را برای دبیری انتخاب و پذیرفته میشوند، اما در شهرستان حضور پیدا نمیکنند برخورد نماید.
امام جمعه نهبندان در ادامه با انتقاد از آموزش و پرورش بابت کمبود دبیر تخصصی زبان انگلیسی در برخی از مدارس نهبندان، گفته است: آموزش و پرورش یا مشوقهایی برای معلمان تخصصی در نظر بگیرد یا نیروهای بومی را جذب نماید تا شهرستانهای محروم مشکلی برای دبیر نداشته باشند.
وی در ادامه ضمن تبریک به پذیرفته شدگان این شهرستان در کنکور سراسری در رشتههای مختلف، تاکید میکند: مدارس و آموزش و پرورش با توجه به نقش معدل در کنکور برای دانش آموزان متوسطه دوم برنامه ریزی نمایند تا در سالهای آینده قبولیهای بیشتری از این مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در کنکور داشته باشیم.
طیبه جوادی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان نهبندان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با اشاره به اینکه در شهرستان نهبندان یک هزار و ۱۳ دبیر و معلم داریم که به صورت ساعتی در دبیرستانها درس میدهند، میگوید: کمبودی در حوزه معلم متوسطه و دبیر در شهرستان وجود ندارد.
وی با اشاره به گلایه امام جمعه نهبندان بابت کمبود دبیر زبان در شهرستان، میگوید: این موضوع به این دلیل بوده که دو دبیر زبان انگلیسی شهرستان، با مشکل مواجه شدند، یکی از دبیران به دلیل قبولی در آزمون دکترا، انصراف داده و از اداره کل آموزش و پرورش ابلاغ گرفته است، و دیگر دبیر زبان انگلیسی ما نیز به دلیل بیماری سه هفته در کلاس درس حاضر نشد که موجب نگرانی دنش آموزان و خانوادهها شد.
مدیر آموزش و پرورش نهبندان با اشاره به اینکه این دبیر به دلیل اینکه در چند مدرسه درس میداده؛ بیماری سه هفتهای وی سبب برخی گلایهها شد، میافزاید: هم اکنون دبیر زبان برای کلاسها تامین شده و مشکلی وجود ندارد.
سید مهدی نبوی ثالث، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه کم بودن دانش آموز در برخی مدارس استان سبب شده تا آموزش و پرورش استان در حوزه توزیع نیرو دچار مشکل شود، میگوید: آمار معلمان در استان به نسبت جمعیت دانشآموزان استان مطلوب است و مشکلی نداریم.
وی با اشاره به پراکندگی استان و تعداد زیاد روستاها میگوید: برای بیشتر دروس در شهرستانها دبیر تخصصی وجود دارد، اما چون دبیران باید در چند مدرسه تدریس داشته باشند، پراکندگی جمعیت مشکلاتی را برای توزیع نیروها به وجود آورده است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به افزایش چهار برابری ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، میگوید: طی دوسال آینده با وارد شدن این نیروها به چرخه آموزش و پرورش، موضوع کمبود نیروی انسانی مرتفع خواهد شد.
هم اکنون بیش از ۱۹۰ هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در ۱۹۰۰ مدرسه در خراسان جنوبی مشغول به تحصیل هستند که طبق گفته مدیران آموزش و پرورش هیچ کلاس بدون معلمی در استان وجود ندارد و برخی موارد هم که دلایل مختلف در اوایل مهرماه با مشکل مواجه بودند اکنون مرتفع شده است./ زینب محمدی