به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، خراسان شمالی به عنوان استانی محروم و کمبرخوردار جایگاهی نامطلوب در اکثر شاخصهای اقتصادی و اجتماعی را نشان میدهد که ایجاد تحول در این استان مرزی یک نگاه ویژه ملی را میطلبد.
خراسان شمالی دارای ظرفیتهای متعددی است؛ از ۳۰۰ کیلومتر مرز گرفته که اکنون کمترین استفاده از آن نمیشود، تا زمینهای کشاورزی مرغوب و درجه یک که تولید محصولات را رونق میدهد، از صنایع بزرگ و کاربردی همچون فولاد، آلومینا و پتروشیمی گرفته تا گردشگری تاریخی و طبیعی که هر کدام میتواند سالانه میلیونها مسافر را به خود جذب کند.
همین دلایل بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر مهر ماه سال ۱۳۹۱ خود به خراسان شمالی چشم اندازی قابل توجه برای مسئولان این استان مشخص کردند و ضمن بیان ظرفیتهای خراسان شمالی فرمودند که استان پتانسیل قرار گرفتن بین ده استان برتر کشور را دارد و کشاورزی، گردشگری و صنایع را سه محور اصلی برای پیشرفت خراسان شمالی عنوان کردند.
اینک قریب به ۱۲ سال از این سفر گذشته است، اما خراسان شمالی همچنان در جایگاه نامطلوبی قرار دارد و میتوان ادعا کرد تاکنون بیانات رهبر انقلاب در دولتهای مختلف محقق نشده است؛ هر چند نباید از روند رو به رشد استان در برخی بازههای زمانی چشم پوشی کرد، اما تاکنون اقدام قابل توجه که بتواند استان را جهش دهد، مشاهده نشده است.
یکی از مشکلاتی که خراسان شمالی همواره درگیر آن بوده، ثبات مدیریت کلان استان است به طوری که خراسان شمالی از سال ۹۱ تاکنون هفت استاندار تغییر داده؛ به عبارتی هر استاندار به صورت میانگین کمتر از یک سال و نیم فرصت برای خدمت دهی و پیاده کردن تفکرات خود داشته است.
اکنون نیز با تغییر دولت، خراسان شمالی در انتظار تعیین استانداری دیگر است؛ موضوعی که به نظر میرسد با از بین رفتن وفاق در استان، وارد شرایط نامطلوبی شده که میتواند آسیب بیشتری را به استان وارد کند.
برای انتصاب استاندار جدید خراسان شمالی، از ابتدای تغییر دولت نامهای متفاوتی عنوان شده است که یکی از پر توجهترین نام ها، محمد مهدی شهریاری، نماینده فعلی خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی بود؛ شهریاری حدود دو هفته قبل پس از مکث فراوان اعلام کرد که جایگاه نمایندگی مجلس را ترجیح میدهد و به عنوان نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خدمت نخواهد کرد.
این موضوع آغازی بر گمانه زنیهای پی در پی و متفاوت برای تعیین استاندار بود؛ فضای سیاسی استان حاکی از آن است که گروههای سیاسی نزدیک به دولت تلاش دارند تا گزینه خود را بر مسند قدرت استانداری بگمارند و این امر اختلافات را به شدت بالا برده است.
این اختلافات سبب شد مهدی شهریاری، نماینده اصلاح طلب فعلی مجلس در بیانیهای به این دخالتها اشاره کند. شهریاری در بخشی از بیانیه خود نوشت:
«فضای مسمومی که در خراسانشمالی طی روزهای اخیر در رابطه با تعیین استاندار به وجود آمده است. لیست مشترکی از چهار نفر از نمایندگان استان که امضای آنها محفوظ است به ترتیب آقایان علی اکبری، عباس کاظمی، خانم دکتر قوپرانلو و آقای سهرابی (از طرف دکتر قوامی) به وزارت کشور معرفی گردید؛ از طرف دیگر، آقایان علی نیا، شکوری نسب، اکبری، معموری و خانم قوپرانلو از طرف ستاد آقای پزشکیان در استان نیز به تهران معرفی شدند.
در شرایطی که موضوع آقای اکبری تقریبا قطعی بود، عدهای از طرق مختلف و متاسفانه بصورت ناجوانمردانه علیه آقای اکبری گزارشهای نادرست و سراسر دروغ و کذبی به وزارت کشور ارائه دادند که از بیان جزئیات آنها صرفنظر میکنم و متاسفانه به نظر میرسد احتمال انتخاب استاندار خراسان شمالی از بین هرکدام از افراد نام برده شده بسیار ضعیف میباشد.»
هر چند نماینده خراسان شمالی در مجلس در بیانیه خود تاکید داشته در انتصابات دخالتی ندارد، اما مشخص نیست اعلام گزینه به وزارت کشور و پیگیری مجدانه برای انتخاب شخص یا اشخاصی چطور تحلیل خواهد شد.
یکی دیگر از اختلافات سیاسیون خراسان شمالی، بومی یا غیر بومی بودن استاندار است؛ مسئلهای که در زمان انتصاب هر استاندار به صدر بحثها میآید، اما هیچ گاه نتیجه خاصی به همراه ندارد؛ عدهای تعیین استاندار بومی با هر شرایطی را بر فردی غیر بومی ارجح میدانند؛ موضوعی که باعث شده در چند نوبت مردم استان متضرر شوند.
سید محمد پاکمهر دیگر نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار دانشجو گفت: تخصص، توانمندی، اعتقاد به نظام و کارآمدی معیار اصلی برای انتخاب استاندار خواهد بود؛ اگر در این شاخصها دو گزینه شرایط یکسانی داشتند، یقینا اولویت با نیروی بومی است.
وی با اشاره به همراهی مجلس شورای اسلامی با دولت در رای اعتماد به وزرا، افزود: وفاق شکل گرفته در سطح ملی باید در استانها دیده شود و نیروهایی از تمام سلایق بر منصوب شوند.
نماینده بجنورد در مجلس خاطرنشان کرد: نیروی بومی ولی ضعیف به اعتماد مردم ضربه وارد خواهد کرد لذا در شرایطی که نیروی بومی ترازی در دسترس نیست، میتوان از افراد غیر بومی استفاده کرد، زیرا ایران سرای من است.
خراسان شمالی از مشکلات متعددی رنج میبرد؛ مردم استان که سرانه درآمدی پایینی نسبت به میانگین کشوری دارند از استاندار جدید توقع دارند اقدامات محرومیت زایی دولت شهید رئیسی را ادامه دهد.
دولت سیزدهم اقدامات متعددی را برای رفع محرومیت خراسان شمالی آغاز کرده بود؛ پروژههای کلانی که میتواند در آیندهای نه چندان دور بخش قابل توجهی از محرومیت استان را رفع کند؛ اما شرط آن ادامه پروژه در دولت جدید است.
یکی از ارکان اقتصادی خراسان شمالی، کشاورزی است که طی سالهای گذشته به دلیل خشکسالی آسیب جدی دیده است؛ از سوی دیگر آب شرب مردم بجنورد نیز از کیفیت نامطلوبی رنج میبرد و به همین منظور شهید رئیسی در سفر خود به استان چند کلان پروژه آبی را در دستور کار قرار داد؛ انتقال پساب به پتروشیمی و آزادسازی آبهای با کیفیت مورد استفاده پتروشیمی برای شرب مردم، انتقال آبهای سرانی به استان و چندین پروژه آبرسانی دیگر هم اکنون در حال اجراست.
با انتقال آبهای سرانی به درون استان عملا مشکل آب شرب رفع خواهد شد و سپس میتوان آب سدهای کشاورزی که اکنون برای شرب مصرف میشود را در اختیار حوزه کشاورزی قرار داد و به این ترتیب جهش قابل توجهی در توسعه کشاورزی را شاهد خواهیم بود.
راههای دسترسی به استان از دیگر اولویتهای دولت چهاردهم در خراسان شمالی باید باشد؛ خراسان شمالی حتی یک کیلومتر آزادراه نداشته و پروازهای بجنورد در حداقلیترین حالت ممکن قرار دارد؛ خراسان شمالی از داشتن حتی یک کیلومتر ریل نیز محروم است که به این ترتیب استانی دور از دسترس مسافران، سرمایه گذاران و مسئولان ملی راه شاهد هستیم.
استاندار جدید خراسان شمالی که احتمالا طی هفته جاری معرفی خواهد شد، میبایست به این موضوعات توجه ویژه داشته باشد و به دور از نگاههای سیاسی از تمامی ظرفیتهای ممکن برای رشد و توسعه استان بهره ببرد.