مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون استفاده دانش آموزان از هوش مصنوعی اظهار داشت: اعتقاد ما، که البته برنامهریزیمان بر اساس این اصل است، این است که به جای استفاده صرف از ابزارهای هوش مصنوعی، دانشآموزان ما بتوانند خودشان این ابزارها را بسازند و ظرفیت بیشتری در این حوزه پیدا کنند. برای معلمان و کارشناسان هم در صحبتهایم اشاره کردم که دورههای آموزشی برای بهرهمندی حداکثری از ظرفیتهای هوش مصنوعی در حال طراحی است. به عنوان مثال، ما یک دوره ۳۰ ساعته برای کارشناسان در حوزه ستادی برگزار کردیم و در سراسر کشور، در تربیتخانههای راهبری کشوری و قطبهایی که در پژوهشسراها داریم، این رویکرد در حال اجرا است. هدف این است که هم در زمینههای آموزشی برای دانشآموزان و هم برای معلمان، استفاده بهینه از ظرفیتهای هوش مصنوعی در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: در سطح دانشآموزی، برنامهنویسی پایتون و دیگر برنامهها را در مقطع متوسطه اول بهطور خاص گنجاندهایم تا دانشآموزان خودشان قادر به ساخت ابزارهای هوش مصنوعی باشند. همچنین در زمینه مهارتهای زندگی، مجموعهای از فعالیتها طراحی کردهایم که ناظر بر تنوعبخشی به محیطهای یادگیری است و در این راستا، نقش خانوادهها در الگوی مدرسه تراز را تقویت میکنیم. این روند برای دانشآموزان با توجه به نیازهای جدید، در دستور کار قرار دارد.
آذرکیش در انتها گفت: الآن هم بهطور خاص باید بگویم که یکی از اولویتهای در حال پیگیری وزیر محترم آموزش و پرورش، بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه علم نافع و تحول در برنامهدرسی است که این برنامه بهصورت هفتگی در حال اجرا است. همچنین توجه ویژهای به تکالیف قانونی برنامه هفتم توسعه داریم و در این چارچوب، به ساختار نظام آموزشی توجه کردهایم تا آن را چابکتر کنیم و به دانشآموزان امکان مهارتآموزی بیشتری بدهیم. در این راستا، دورههای آموزشی ویژه مدیران و مدرسههای کانون تربیت و پیشرفت محلهها در دستور کار قرار دارد.