به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، جنگ رسانهای به معنی استفاده از توان و ظرفیت رسانهها اعم از مطبوعات، خبرگزاریها، رادیو، تلویزیون، اینترنت و شبکههای پیام رسان مجازی به منظور تضعیف یک کشور است. با این شرایط، جنگ رسانهای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها بهصورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسیاش از رسانهها بهرهگیری میکند.
جنگ رسانهای، جنگی بدون خونریزی، جنگی آرام و جنگ نرم تلقی میشود؛ جنگی که بر صفحات روزنامهها و میکروفون رادیوها، صفحات تلویزیونها و عدسی دوربینها جریان دارد. در این جنگ ملتها تحت شدیدترین بمباران خبری و رسانهای قرار میگیرند.
نظام سلطه عرصه اینترنت را محل تاخت و تاز بر علیه تمامی ارزشهای انقلاب اسلامی یافته و در هر فرصتی سعی دارد از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند به همین منظور دشمن از چند سال پیش با ایجاد زیرساختهای مورد نیاز و برآورد امکانات و منابع انسانی زمینه را برای زمان مورد نظر فراهم ساخت. راه اندازی شبکههای سرویس دهنده، شبکههای اجتماعی، پایگاههای اینترنتی، وبلاگستانها، فیلترشکنها و... از جمله اقدامات دشمن در جنگ رسانهای خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از بستر اینترنت بود.
یکی از مهمترین ابزارهای جنگ رسانهای دشمن استفاده از شبکههای اجتماعی است. "جی کارفانو" پژوهشگر ارشد مطالعات امنیت ملی مؤسسه تحقیقاتی "هریتج" آمریکا که سرهنگ ارتش آمریکا هم است در خصوص کارکرد شبکههای اجتماعی چنین عنوان میکند: «شبکههای اجتماعی میتوانند فعالیتهای اعتراض آمیز را سازماندهی کرده و در اطلاع رسانی رویدادها نقش آفرینی نمایند.»
کاربرد جنگ رسانهای هنگامی است که دشمن از جنگ سخت قبلی نتیجه نگیرد و توان مقابله نظامی مجدد را نیز نداشته باشد. حیطه کارکرد آن مهندسی افکار عمومی ملتِ هدف و ابزار آن رسانهها، شامل: رادیو و تلویزیونهای ماهوارهای، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی است. رسانههای دشمن در این جنگ نرم، مستقیماً با بودجههای رسمی مصوب مجالس یا بودجههای سری سازمانهای اطلاعاتی، امنیتی و جاسوسی، تغذیه میشود
امکان سلب حاکمیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و قضائی کشور بر شهروندان، امکان استفاده گروههای تروریستی، معاند و ضد انقلاب از پوشش امنیتی شبکههای اجتماعی جهت راهبری عملیاتهای میدانی، امکان راهبری افکار عمومی و تغییر هویت و ارزشهای جامعه اسلامی ایرانی، امکان ترویج مفاسد اخلاقی، الگوهای مصرف، ترویج سبک زندگی غربی، امکان اختلال در فرایند اطلاعرسانی عمومی و رسمی کشور با انتشار اخبار کذب، محرمانه و ... امکان پیادهسازی عملیاتهای روانی، ترویج یاس و ناکارآمدی نظام در سطح عموم جامعه، مکان راهبری و مدیریت شورشهای شهری و امکان تشدید درگیریهای قومی، اختلافات استانی بر سر مسائلی همچون آب و ... با نفوذ خبری را میتوان از جمله کارکردهای شبکههای اجتماعی در جنگ رسانهای برشمرد.
وظیفه رسانهها تبیین حقیقت است و برهه کنونی نیز جنگ میان رسانهها است. نباید به خبر محدود شد و باید بهدنبال ارائه محتوای تحلیلی بود.
قبل از عملیات طوفان الاقصی غالب جهان با ماهیت رژیم صهیونیستی آشنا نبود، اما بعد از این عملیات و با کشتار بی گناهان در غزه و با انعکاس خبرها و تصاویر جنایتهای رژیم صهیونی، ملتها با فلسطین همراه شدند که این امر به برکت جریان سازیهای رسانهای بود.
امیر رهبر گفت: امروز دشمنان تبلیغ میکنند که ایران جبهه مقاومت را رها کرده و رسانهها باید در این زمینه نقش تبیینی داشته باشند و دیدیم که با عملیات وعده صادق دو و خطبههای جمعه نصر رهبر معظم انقلاب توطئه دشمنان خنثی شد.
جنگ رسانهای یا رسانه جنگ بار سنگینی است بر دوش افسران جنگ نرم که این روزها این افسران همان مردم رسانه بدستِ دغدغه مندند که از کنار ظلم براحتی عبور نمیکنند.
آنچه میخواهم ماحصل این مطلب باشد آنست که از همین امروز همه افسر جنگ نرم باشید. حواستان باشد دشمن خوراکش را با ابزار خودتان به خوردتان ندهد. روزهای حساسی در پیش است، حواستان به حواستان باشد.
ده فرمان رسانهای رهبر معظم انقلاب برای مقابله با تهدید نرمافزاری دشمن در سخنرانی ۲۹بهمن۱۴۰۳
امیر رهبر