کد خبر:۱۲۴۲۳۵۵

ورود هزار و ۲۰۰ واگن مسافری به ناوگان ریلی تا پایان برنامه هفتم

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: سالانه به ورود ۳۰۰ واگن مسافری جدید به ناوگان ریلی نیاز داریم و تا پایان برنامه هفتم باید ۱۲۰۰ واگن وارد ناوگان شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره توسعه ناوگان مسافری ریلی در سال ۱۴۰۴ برای پاسخگویی به تقاضای قابل توجهی که برای خرید بلیت وجود دارد بطوریکه اعلام شد بیش از ۲۰ میلیون تقاضا برای خرید بلیت نوروزی ثبت شد، اظهار داشت: در ابتدا باید تصحیح کنم که آمار اعلام شده مبنی بر اینکه ۲۲ میلیون تقاضا برای بلیت نوروزی قطار ثبت شده، در واقع ۲۲ میلیون بار جست‌و‌جو صورت گرفته به این معنا که هر نفر ممکن است چند بار بلیت یک مسیر را جست‌و‌جو کند. اما به هر حال می‌دانیم که نیاز واقعی چند برابر عرضه است.

وی ادامه داد: البته واقعیت را باید بپذیریم؛ در پرترددترین مسیر یعنی تهران- مشهد هر چند با افزایش تقاضای قابل توجهی در ایام مواجه هستیم، اما عرضه در برگشت همین مسیر (مشهد- تهران) قبل از شروع ایام نوروز بیش از تقاضا است و ۸۲ رام قطار در این محور در حال تردد است که بیشینه ظرفیت را برای این محور استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به هر حال تقاضا برای سفر بین تهران – مشهد با سیستم حمل و نقل ریلی فعلی کشور جوابگو نیست به همین دلیل است که به دنبال توسعه ناوگان در این مسیر و برقی‌سازی خط هستیم.

جباری با اشاره به برنامه تامین واگن مسافری مورد نیاز ناوگان تاکید کرد: سالانه به ۳۰۰ واگن مسافری جدید نیاز داریم که وارد شبکه ریلی کشور شود. همچنین با توجه به عمر بالای قابل توجه بخشی از ناوگان موجود، این واگن‌ها هم باید به مرور از ناوگان از شبکه خارج شوند؛ بنابراین در مجموع برای برنامه ۵ ساله هفتم باید ۱۲۰۰ واگن را به شبکه اضافه شود.

وی درباره ارزش دلاری این میزان سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان ریلی اظهار داشت: هزینه واردات هر واگن بین ۱ تا ۱.۵ میلیون دلار است. البته دولت منابعی برای خرید واگن مسافری ندارد و تمام واگن‌های مسافری از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد ناوگان کشور می‌شود. باید توجه داشت که اساسا راه آهن مالک یک واگن هم نیست و هر آنچه که در ناوگان موجود است متعلق به شرکت‌های حمل و نقل مسافری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای خرید ناوگان قرارداد‌هایی منعقد شده، حدود ۵۰ واگن از سوی یک شرکت سفارش شده و ۴۰ واگن دیگر هم از سوی ۳ شرکت دیگر دارنده قطار‌های ۵ ستاره سفارش‌گذاری شده است. بر این باور هستم که با ارتقای سطح خدمات برای مسافران و همراه با تعدیل قیمتی که قطار‌های ۵ ستاره دارند، استقبال شرکت‌های حمل و نقل مسافری برای توسعه ناوگان افزایش پیدا کند و این استقبال شرکت‌ها برای توسعه ناوگان و استقبال مردم از بهره‌مندی خدمات بهتر نوید بخش سال خوبی برای توسعه ناوگان ریلی باشد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار