
نمایشگاه علمی بدون پشتوانه آموزشوپرورش؛ دانشآموزان در حاشیه

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،علیزاده، کارشناس پژوهشسراهای کشور، در بازدید از نمایشگاه علمی دانشآموزی که در روزهای اخیر برگزار شد، ضمن بیان اینکه این نمایشگاه در سالهای مختلف برگزار شده و امسال با نظم بهتری همراه بوده است، اظهار داشت: «کیفیت برگزاری نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته بسیار مطلوبتر است، اما متأسفانه تعداد شرکتکنندگان اندک است و مشارکت پژوهشسراها در آن بسیار محدود به نظر میرسد.»
وی با اشاره به اینکه اغلب دانشآموزان بهصورت شخصی در این نمایشگاه حضور یافتهاند، ادامه داد: «من هیچ دانشآموزی را مشاهده نکردم که از طریق پژوهشسرا معرفی شده باشد. ارتباطی با وزارت آموزشوپرورش برای هماهنگی این مشارکتها برقرار نشده و بیشتر ارتباطها فردی بوده است. حتی یکی از دانشآموزان من که اکنون طرحش را برای روز معلم آماده کرده بود، به صورت مستقل در نمایشگاه شرکت کرده است، نه از طریق پژوهشسرا.»
علیزاده افزود: «این نمایشگاه ظرفیت بسیار خوبی دارد و نباید به چند غرفه محدود شود. تنها سه یا چهار غرفه برای ارائه آثار علمی و خلاقانه دانشآموزان کافی نیست. ما نیاز به حداقل ده غرفه برای نمایش پروژههای علمی پژوهشسراها داریم که در سطح بالا و قابل رقابت هستند.»
وی با تأکید بر جایگاه پژوهشسراها در فرآیند رشد علمی دانشآموزان گفت: «در مدارس، چارچوب کتابهای درسی اجازه خلاقیت چندانی نمیدهد و فعالیتهای فرهنگی نیز عمدتاً در کانونها انجام میشود، اما پژوهشسراها جایی هستند که خلاقیت علمی دانشآموزان شکوفا میشود. در این مراکز، علاوه بر فعالیتهای فرهنگی، امکان کار علمی پیشرفته نیز فراهم است.»
علیزاده به شاخههای متنوع علمی در پژوهشسراها اشاره کرد و گفت: «ما ۱۲ محور علمی با ۹۶ گرایش تخصصی داریم؛ از نجوم، نانو، زیستفناوری و انرژیهای نو گرفته تا فناوریهای نوین. این حوزهها پوششدهنده جدیدترین علوم دنیا هستند.»
او با معرفی جشنواره علمی-پژوهشی ویژه دانشآموزان، خاطرنشان کرد: «ثبتنام این جشنواره در حال انجام است و بهزودی به پایان میرسد. دانشآموزان میتوانند در یکی از ۹۶ گرایش علمی شرکت کنند و در صورت کسب رتبه، از امتیاز ورود بدون کنکور به دانشگاههای تربیت معلم برخوردار شوند. البته پذیرش نهایی منوط به انجام مصاحبه و مراحل قانونی خواهد بود.»
این کارشناس در پایان ابراز امیدواری کرد: «امیدوارم در سالهای آینده، با همکاری و هماهنگی بیشتر بین وزارت آموزشوپرورش و پژوهشسراها، شاهد حضور گستردهتر و هدفمندتر دانشآموزان نخبه در چنین رویدادهایی باشیم. نمایشگاههایی از این دست میتوانند سکوی پرتاب استعدادهای علمی کشور باشند.»