
نویسنده «ماجرای نیمروز»: فیلم بعدیام اقتباس خواهد بود

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ابراهیم امینی کارگردان و فیلمنامهنویس جوانی که آثار قابل توجهی در کارنامه خود دارد، در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «چشم بادومی» در مقام کارگردان حضور داشت. او سابقه طولانی در فیلمنامهنویسی دارد که از جمله آثاری که او در آنها حضور داشته است میتوان به «درخت گردو»، «ایستاده در غبار»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز»، «مرد بازنده» و «دسته دختران» اشاره کرد. همچنین امینی به تازگی تئاتر «ترور» را کارگردانی کرد که علاوه بر تهران در سایر شهرها نیز اجرا داشت.
ابراهیم امینی درباره تاثیر مطالعه در پیشرفت و رشد خود در این حوزه گفت: تاثیر مطالعه کتاب بسیار زیاد و غیرقابل انکار است. تاثیر مطالعه خیلی موثر و به طور قطع و یقین غیر قابل انکار است به این معنا که درواقع وقتی ما کار هنری انجام میدهیم یا چیزی را خلق میکنیم، معمولا این خلق بازتابی از مجموعهای از چیزهاست که آن موارد به نظر من شامل تجربههای زیسته ما یعنی زندگی ما و چیزهایی که دیده و خوانده و شنیدهایم است.
کارگردان فیلم سینمایی «چشم بادومی» ادامه داد: یعنی ما پیش از آن که کار هنری انجام بدهیم، مخاطب هنر هستیم و مجموعه فیلمها و تئاترها و آثار هنری که دیدهایم و ادبیات و کتابهایی که خواندهایم و یا امروزه به شکل پادکست شنیدهایم، تجربیات ما به حساب میآیند و حتی اگر خودمان نسبت به آن آگاه نباشیم ولی به شکل ناخودآگاه خود را نشان میدهند.
نویسنده فیلم سینمایی «لاتاری» در توضیح صحبتهای خود بیان کرد: این نکتهای که عرض کردم به این معناست که مثلا کسی که همنشینی طولانی با ادبیات نمایشی و تئاتر داشته زمانی که به سینما میآید، رگههایی از آن چه پیشینه او بوده خود را نشان میدهد. دقیقا در چنین جایی است که مطالعات آن فرد نیز خود را نشان میدهد و از آنجا که این تاثیر غیرقابل انکار است، همه ما نیاز داریم به این که خود را به لحاظ فکری، فلسفی، روانشناختی، جامعه شناختی و خود مفاهیم بنیادین دراماتیک بهروز و مجهز کنیم که تنها با مطالعه و خوب دیدن و شنیدن امکان دارد.
نویسنده فیلم سینمایی «درخت گردو» که در فیلم «چشم بادومی» خود به یکی از دغدغههای نسل جوان و نوجوان پرداخته است، درباره کارهای بعدی خود توضیح داد: برای کار بعدی خود چند طرح و ایده در نظر دارم که حالا باید منتظر ماند و دید که شرایط برای کدام مهیا میشود ولی این چند طرح و ایدهای که برای ساخت فیلم دارم عمدتاً اقتباسی هستند و حتی یک مورد هم به بازسازی فیلمی از سینمای کلاسیک فکر میکنم که تمام این موارد به نوعی پیوندی با جوانهای امروز ما و جامعه دارد. در حال حاضر نمیتوانم اسمی بیاورم ولی حتما دغدغه اقتباس و نسل جدید را دارم و همواره با من همراه است.
ابراهیم امینی در پایان درباره معرفی چند کتاب و اثر گفت: برای تمام کسانی که میخواهند در حوزه تئاتر و هنر فعالیت کنند، پیشنهاد میکنم که تا میتوانند نمایشنامه بخوانند که چنین چیزی برای خود من خیلی مفید و موثر بوده است. در برخی موارد به تعدادی از آنها رجوع دوباره و چندباره کردهام. برای من مثلاً آثار ایپسن و چخوف جزو مواردی است که به آنها رجوع میکنم و بسیار آموزنده است و فکر میکنم برای کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند هم میتواند جذاب باشد. همچنین ادبیات کهنی که ما داریم یک دریاست و دنیای ادبیات ما و قصههایی که داریم منابع بیپایانی هستند.
وی افزود: اگر دغدغه قصه دارید حتما به مثنوی معنوی مولانا، عطار نیشابوری و نظامی که قصهگوهای بزرگی هستند، مراجعه کنید ولی این به این معنا نیست که این آثار البته دراماتیک باشند، چون اساساً ساختار این آثار با آثار دراماتیک متفاوت است ولی ذهن آنها را بارور و پر میکند و بعدا ممکن است که به اشکال دیگر این قصههای کهن در زمان امروز خودشان را در طرحهای ما و آثار ما به شکل غیرمستقیم نشان بدهد.
سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقهمندان مهیا کرده است.