بی اعتمادی تجار عراقی در پی ناامنی پایانه مرزی شلمچه
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: پایانه تجاری شلمچه به عنوان یکی از سه پایانه مهم میان ایران و عراق، مشکلاتی در تامین امنیت به ویژه در بخش بارانداز دارد که سبب کمرونقی صادرات از این پایانه شده است.
طبق اساسنامه سازمان منطقه آزاد اروند، مدیریت حسن اجرای امور پایانه شلمچه از وظایف این سازمان است و ضرورت دارد این سازمان در اسرع وقت، به حل مشکلات این پایانه اقدام کند.
به طور کلی مناطق آزاد محدودههای جغرافیایی هستند که با هدف حمایت از صنعت داخلی، صادرات و ترانزیت کالا غالباً در نزدیکی مرزها و مبادی گمرکی ایجاد شده و قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی سادهتری نسبت به سرزمین اصلی دارند. این محدودهها از شمول بسیاری از قوانین سرزمین اصلی خارج هستند و به دلیل تسهیلات، امکانات، معافیتها و امتیازهای درنظر گرفته شده برای آنها، میتوانند بستر مناسبی را برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، بازرگانان و فعالان صنعت ترانزیت ایجاد کنند.
در ایران، مناطق کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو به عنوان ۷ منطقه آزاد شناخته میشوند. یکی از مهمترین اهداف تشکیل این مناطق، فراهم سازی زمینه فعالیت بدون دغدغه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی و نیز صادرات بدون مانع برای تجار بوده است. در این میان منطقه آزاد اروند، از مهمترین مناطق آزاد ایران است که به دلیل قرار داشتن در مرز با عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی ایران و مهمترین مبدأ گردشگری خارجی کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است.
یکی از مهمترین بخشهای این منطقه، پایانه مسافری و تجاری شلمچه است که همواره از سه پایانه اصلی در تبادل کالا و مسافر بین ایران و عراق بوده است. به عنوان نمونه در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۲ میلیارد دلار کالا از این پایانه به عراق صادر شده است. با این حال، پایانه شلمچه در سالیان اخیر با مشکلات جدی مواجه بوده است که سبب کم رونقی در توسعه منطقه و نیز تجارت میان ایران و عراق شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
عوامل موثر بر کاهش تجارت میان ایران و عراق
۱- کمبود امنیت در بارانداز بزرگ پایانه: در پایانههای تجاری به بخشی از پایانه که در آن، کارگران بار را از کامیونهای مبدأ تخلیه و به کامیونهای مقصد منتقل میکنند بارانداز گفته میشود. بارانداز پایانه شلمچه محدودهای ۱۳ هکتاری است که به تناسب وسعت آن نیروهای انتظامی و تجهیزات امنیتی در آن وجود ندارد. به گفته شاهدان عینی موارد متعددی از سرقت بار کامیونها و درگیری با رانندگان و تخریب کامیونها دیده شده است که در برخی موارد، کارکنان بارانداز پایانه در این سرقتها دخیل بودهاند؛ لذا ضرورت دارد که با پیگیریهای سازمان منطقه آزاد به عنوان متولی امر، نیرو و تجهیزات متناسب با نیاز بارانداز مستقر شوند.
۲- کاهش نیروهای انتظامی در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری: بر اساس مشاهدات میدانی و گفته برخی مسافران، بعد از اتمام ساعات اداری یا در روزهای تعطیل رسمی، حضور نیروهای انتظامی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکند، این در حالی است که عبور و مرور مسافران و تجار از پایانه ۲۴ ساعته است و تعطیلی ندارد. کاهش نیروهای انتظامی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل سبب جولان قاچاقبرها و افراد سودجو در حوالی پایانه و ایجاد ناامنی برای مردم منطقه و مسافرین عراقی و ایرانی میشود.
حل این مشکل در گرو ۲۴ ساعته شدن حضور تعداد کافی نیروهای انتظامی است که این مستلزم پیگیری و اعمال مدیریت از سوی سازمان منطقه آزاد خواهد بود.
ناامنی در پایانه مرزی شلمچه
ناامنی پایانه مرزی شلمچه صدای مسافران عراقی را نیز درآورده، به گونهای که شهروندان این کشور در فضای مجازی نسبت به این ناامنی متذکر شدهاند. به عنوان نمونه یکی از شهروندان عراقی در شبکه اجتماعی فیس بوک به هموطنان خود درباره ناامنی در پایانه شلمچه هشدار داده و از آنان خواسته هنگام تردد از این پایانه مراقب امنیت خود و خانوادههایشان باشند.
این مشکلات در پایانه مهم شلمچه، درحالی است که مطابق اساسنامه سازمان منطقه آزاد اروند مصوب سال ۱۳۸۳ این سازمان متولی تمامی امور این پایانه است و لذا این سازمان موظف به برطرف کردن مشکلات فوق است. حل این مشکلات از سوی سازمان منطقه آزاد اروند، موجب توسعه تجارت و گردشگری ایران با عراق و همچنین توسعه مناطق پیرامونی این پایانه از بعد درآمدزایی و ایجاد اشتغال خواهد شد.