
تصویب طرح تفصیلی حملونقل عمومی قم در شورای عالی ترافیک کشور
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، در جلسه صد و نود و هفتم شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور که به ریاست معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور برگزار شد، طرح تفصیلی حملونقل عمومی شهر قم به تصویب رسید.
این طرح که مکمل طرح جامع حملونقل شهر قم محسوب میشود، با اتفاق آرا و با اعمال برخی شروط نظیر توجه به احداث فرودگاه جدید، ایجاد پارکسوارها و بازنگری در نگاه به کلانشهر قم به ویژه در حوزه مدیریت زائرین و توسعه حملونقل عمومی، مورد تأیید قرار گرفت.
پیشتر در خردادماه ۱۴۰۲، طرح جامع حملونقل ترافیک شهر قم به عنوان بالاترین سند مطالعاتی حملونقل این شهر در جلسه ۱۸۷ شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده بود. حال با تصویب طرح تفصیلی، مسیر اجرایی شدن اهداف بلندمدت توسعه حملونقل در این کلانشهر هموارتر شده است.
در حاشیه این جلسه، خسرو سامری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، با اشاره به نقش کلیدی توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی در مدیریت شهری، از آغاز روند اجرای خط دوم مترو قم خبر داد.
وی اظهار کرد: خط دوم مترو که شهر قم را در محور شمال-جنوب پوشش میدهد، پاسخ مناسبی به نیاز روزافزون شهروندان به سامانههای حملونقل انبوهبر و پایدار خواهد بود.
به گفته سامری، فاز نخست مطالعات این خط به طول ۲۸ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه، به تصویب رسیده و شهرداری قم مأمور انجام مطالعات امکانسنجی دقیق آن شده است که بهزودی آغاز خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار قم با تأکید بر جمعیت رو به رشد در مناطقی مانند پردیسان و مناطق ۳، ۴، ۷ و ۸، هشدار داد که در صورت نبود شبکه حملونقل سریع، این مناطق با بحران ترافیک و کاهش کیفیت زندگی مواجه خواهند شد.
وی همچنین در خصوص پیشرفت خط نخست مترو قم گفت: عملیات عمرانی فاز اول این خط به اتمام رسیده و منتظر تأمین واگن توسط وزارت کشور است تا مراحل آزمایش و بهرهبرداری آغاز شود.
سامری در پایان بر اهمیت گسترش حملونقل عمومی بر پایه خطوط مترو تأکید کرد و افزود: توسعه این خطوط، رکن اصلی برنامهریزی آینده شهر قم خواهد بود و تمام دستگاههای اجرایی استان در تحقق این هدف همکاری خواهند داشت.