آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۸۰۵۲۰

مدیر پردیس سینما آزادی: ایجاد صندوق توسعه در شرایط بحران، یک ضرورت است

مدیر پردیس سینمایی آزادی با تأکید بر ضرورت تشکیل یک صندوق توسعه برای کمک به سینما در شرایط بحرانی معتقد است اینکه می‌گویند فعالیت‌های فرهنگی معاف از مالیات هستند، درباره سینمای ما حداقل حقیقت ندارد؛ ما به عنوان سینما آزادی، همه انواع مالیات‌ها را پرداخت می‌کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مدیر پردیس سینمایی آزادی با تأکید بر ضرورت تشکیل یک صندوق توسعه برای کمک به سینما در شرایط بحرانی معتقد است اینکه می‌گویند فعالیت‌های فرهنگی معاف از مالیات هستند، درباره سینمای ما حداقل حقیقت ندارد؛ ما به عنوان سینما آزادی، همه انواع مالیات‌ها را پرداخت می‌کنیم.

سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره شرایط فعلی سینما و راهکار‌هایی برای بازگشت مخاطب به سینما پس از جنگ ۱۲ روزه به ایرنا گفت: وزارت ارشاد برای همدردی و همدری با مخاطب، یک هفته بلیت سینما را نیم‌بها کرد و اقدام نمادین قشنگی داشت، اما باید به عمر تصمیمات واقف بود. تصمیم نیم‌بها شدن بلیت، مقطعی و درست بود، اما در درازمدت گرهی نخواهد گشود؛ اینکه توقع داشته باشیم این اقدامات واقعاً در دراز‌مدت جواب بدهند، امر صحیحی نیست.

وی افزود: در حال حاضر سینمای ما احتمالاً با شرایطی همچون ۱۴۰۱ مواجه می‌شود. این طبیعی است که در بحران‌های سیاسی و اجتماعی، اولین چیزی که تعلیق می‌شود، سرگرمی است. از آسیب، گریزی نیست و زیست‌بوم سرگرمی همچون باقی کسب‌وکار‌ها آسیب می‌بیند.

نوروزی ادامه داد: کرونا، سینمای ما را از نظر زیرساختی، ۱۰ سال عقب انداخت. پس از کرونا، اتفاقات ۱۴۰۱ سینما را شش تا هفت ماه به محاق برد. عقب‌ماندگی‌های زمان کرونا هنوز جبران نشده‌است؛ پس اکنون نمی‌توان از وزارت ارشاد توقع داشت به یک‌باره فی‌المثل ۵۰۰ میلیارد تومان به سینما تزریق کنند، اما می‌شود با ساماندهی صحیح و هدایت عوارض و مالیات‌هایی که سینما پرداخت می‌کنند، برای آینده برنامه‌ریزی کرد و جلوی خسارات آتی را از همین امروز گرفت.

مدیر سینما آزادی با تأکید بر اینکه باید تدابیر خاصی برای مشاغل مرتبط با سرگرمی اندیشیده شود، توضیح داد: در پرداخت حق بیمه، مالیات، ارزش افزوده و هزینه‌های زیرساختی باید در چنین شرایطی با صنعت سرگرمی همراهی کرد. فارغ از دولت و ارشاد، حاکمیت می‌تواند با حذف ارزش افزوده، و مالیات‌های رنگارنگ و هدایت آنها به توسعه زیرساخت سینما‌ها امور را تسهیل کند.

نوروزی ایجاد یک صندوق توسعه را نجات‌بخش سینما دانست و افزود: اگر سینما در سال مثلاً ۲ هزار میلیارد تومان بفروشد، ارزش افزوده آن ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. چه اصراری است که این ۲۰۰ میلیارد تومان از تهیه‌کنندگان و سینماداران گرفته شود؟ این ۲۰۰ میلیارد تومان چه زخمی از زخم‌های کشور را درمان می‌کند؟ اگر همین مبلغ سال پیش در یک صندوق توسعه ذخیره می‌شد، چرخش آن اکنون نجات‌بخش سینما بود.

نوروزی با بیان اینکه حق بیمه مشاغل مختلف باید متفاوت باشد، تشریح کرد: نمی‌توان همان حق بیمه‌ای را که مثلاً صنعت فولاد پرداخت می‌کند، عیناً صنعت سرگرمی هم پرداخت کند. آنچه تحت عنوان مالیات، عوارض، بیمه تأمین اجتماعی و هزینه‌های زیرساختی سینما دریافت می‌شود، باید در صندوقی تجمیع شود تا در شرایط بحران به کمک سینما بیاید. از همه مشاغل نباید یک بیمه یکسان دریافت شود؛ حق بیمه مشاغل مرتبط با سرگرمی که در شرایط بحران تعلیق می‌شوند، باید با حق بیمه مشاغل صنعتی و خدماتی متفاوت باشد.

مدیر سینما آزادی درباره سازوکار صندوق توسعه سینما اظهار داشت: به نظرم سینمادار و تهیه‌کنندگان باید مالیات خود را نصفه پرداخت کند و نصف باقی‌مانده آن در صندوق توسعه ذخیره شود. این صندوق، هیئت امنایی متشکل از بخش خصوصی و حاکمیتی داشته باشند تا برای همه زیرساخت‌های سینما‌ها به طور یکسان با توجه به شرایط، تسهیل‌گری انجام بدهد.

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار