ایلان ماسک را این خودرو به شهرت و ثروت رساند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تسلا در کمتر از دو دهه مسیر چشمگیری را طی کرده و از یک استارتاپ بلندپرواز در سیلیکونولی به یکی از تأثیرگذارترین و جنجالیترین بازیگران صنعت خودروی جهان تبدیل شده است. این شرکت با تمرکز بر نوآوری، انرژی پاک و خودروهای برقی، نهتنها معادلات صنعت خودرو را تغییر داده، بلکه نقش مهمی در شکلدهی آینده حملونقل ایفا کرده است.
کسی فکرش را نمیکرد که روزی، موقعیت بزرگانی مانند مرسدس بنز، فولکسواگن، جنرال موتورز و تویوتا، با ظهور شرکتی با نام تسلا به کل تغییر کند؛ شرکتی که با پیشرفت خیرهکننده و سریعاش، آینده بسیاری را دستخوش تغییراتی اساسی کرد و حتی شرکتهایی را هم به وجود آورد و حتی از بین برد.
حضور فردی مثل ایلان ماسک با وجود حواشی بیپایانش که تا امروز هم ادامه دارد، چاشنی انفجار و رشد سریع ارزش و تولیدات و حتی مارکتینگ آن را تامین کرد و تسلا را به جایی رساند که هر کسی دستش به آن نمیرسد. تسلا از کجا به این جایگاه رسیده و چه مراحلی را طی کرده است؟ بیایید نگاهی به تاریخچه این شرکت کم سن و سال، اما تعیینکننده بیندازیم.
تأسیس و سالهای اولیه: رویای الکتریکی رودستر
براساس گزارش thestreet، تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط مهندسان، مارتین ابرهارد (Martin Eberhard) و مارک تارپنینگ (Marc Tarpenning) در سن کارلوس کالیفرنیا، با الهام از موفقیت فنی خودروی برقی EV ۱ جنرال موتورز، تأسیس شد. این شرکت به افتخار نیکلا تسلا، مخترع قرن نوزدهم، نامگذاری شد.
در سال ۲۰۰۴، ایلان ماسک با سرمایهگذاری ۳۰ میلیون دلاری به عنوان رئیس هیئت مدیره به تسلا پیوست. محصول اولیه و انقلابی تسلا، رودستر تمامبرقی، در سال ۲۰۰۶ رونمایی و در سال ۲۰۰۸ وارد خط تولید شد. رودستر توانست با برد ۴۰۰ کیلومتری و شتاب قابل قبول، معیارهای جدیدی را برای خودروهای برقی تعیین کند. با این حال، قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلاری و زمان شارژ طولانی (۲۴ تا ۴۸ ساعت با برق خانگی) آن را از دسترس عموم خارج میکرد.
تغییرات رهبری و بقا در بحران
سال ۲۰۰۸ شاهد تغییرات عمدهای در رهبری تسلا بود. مارتین ابرهارد از سمت مدیرعاملی استعفا داد و پس از یک مدیرعامل موقت، زوو دروری (Ze'ev Drori) سکان هدایت را بر عهده گرفت. دروری نقش مهمی در تبدیل رودستر از نمونه اولیه به محصول قابل عرضه داشت. اما کمی قبل از تحویل اولین رودستر به ایلان ماسک، ابرهارد و تارپنینگ شرکت را ترک کردند. در اکتبر ۲۰۰۸، ماسک مدیرعامل شد و ۲۵ درصد از کارکنان را اخراج کرد. این دوران با جنجالهایی همراه بود، از جمله شکایت ابرهارد از تسلا و ماسک در سال ۲۰۰۹ که بعدها پس گرفته شد.
در سال ۲۰۰۹ تسلا با مشکلات مالی جدی روبهرو شد، اما با سرمایهگذاری ۵۰ میلیون دلاری دایملر آگ (مستقر در شهر اشتوتگارت آلمان و حاصل ادغام دو کمپانی دایملر و بنز در سال ۱۹۲۶) و دریافت وام ۴۶۵ میلیون دلاری از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا، این شرکت از ورشکستگی نجات یافت. در سال ۲۰۱۰، تسلا با عرضه عمومی سهام خود (IPO) به قیمت ۱۷ دلار برای هر سهم، ۲۲۶ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.
ورود به بازارهای عمومی و خودروها
دوران مدرن تسلا با رونمایی از نمونه اولیه مدل S در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. این سدان لوکس، اولین گام تسلا به سوی بازار مصرفکننده عمومی بود که در سال ۲۰۱۲ به تولید کامل رسید و با برد ۴۸۲ کیلومتری و زمان شارژ کمتر، موفقیتهای چشمگیری کسب کرد. در همین سال، تسلا اولین ایستگاههای سوپرشارژر (Supercharger) خود را راهاندازی کرد که امروزه به بیش از ۵۰ هزار ایستگاه در سراسر جهان گسترش یافته است.