کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و روسیه با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی در مسکو برگزار می شود.
به گزارش گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو» به نقل از واحد مركزي خبر، کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و روسیه با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی در مسکو برگزار می شود.
این کمیسیون به مدت دو روز برگزار می شود و کارشناسان دو کشور در روز نخست پیش نویس توافق نامه حمل و نقل میان ایران و روسیه را نهایی و در روز دوم پیش نویس توافقنامه به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.
شهریار افندی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سید علی لطفی زاده، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از طرف جمهوری اسلامی ایران و الکساندر داویدنکوف، رئیس آژانس فدرال حمل و نقل دریایی وزارت حمل و نقل از طرف فدراسیون روسیه در کمسیون حمل و نقل دو کشور در مسکو شرکت دارند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص شرکت در کمیسیون حمل و نقل ایران و روسیه مذاکره در خصوص توسعه حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریائی و هوائی را از مهمترین اهداف این سفر دو روزه اعلام کرد.
شهریارافندی زاده افزود: در مدت دو روز برگزاری این کمیسیون پیش نویس توافقنامه پنجمین اجلاس مشترک حمل و نقل ایران و روسیه تهیه و تنظیم می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این توافقنامه دراجلاس مشترکی که دو ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد به امضای وزیران حمل و نقل دو کشور می رسد.
افندی زاده توسعه امور ترانزیت، موضوعات مشترک دریائی و دریای خزر، توسعه خطوط هوایی، خط آهن، توسعه حمل و نقل ترکیبی ریلی و جاده ای و همچنین تسهیل در صدور روادید رانندگان را از عمده ترین محور های مذاکرات خود با طرف روسی در راستای تهیه پیش نویس موافقتنامه پنجمین اجلاس مشترک حمل و نقل ایران و روسیه عنوان کرد.
رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای، با تأکید بر اینکه بهره برداری مناسب از کریدور شمال جنوب 35 درصد، صرفه جوئی در زمان و هزینه را در بر خواهد داشت، تصریح کرد: با فعال شدن کریدور شمال جنوب، سالانه حجم قابل ملاحظه ای از کالا و بار از طریق بنادر جنوبی جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان، روسیه و اروپا منتقل می شود که سهم بسزائی در گسترش ترانزیت خواهد داشت.
وی در پایان به اهمیت توسعه خطوط ریلی کشور و علاقمندی طرف روس برای سرمایه گذاری در خط آهن رشت، انزلی، آستارا اشاره کرد وافزود : این مسیربه شبکه ریلی آذربایجان و روسیه و در ادامه به کریدور شمال جنوب متصل می شود.