گزيده اى از سخنان حضرت امام و مقام معظم رهبرى درباره عيد غدير خم
الف : کلام امام
من اين عيد سعيد بزرگ اسلامى را و مذهبى را به همه ملت هاى مستضعف و به مسلمين جهان و به ملت بزرگوار تبريک عرض مى کنم.
غدير منحصر به آن زمان نيست، غدير در همه اعصار بايد باشد.
مسئله غدير ، مسئله اى نيست که به نفسه براى حضرت امير يک مسئله اى پيش بياورد، حضرت امير مسئله غدير را ايجاد کرده است.
غدير براى ايشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش غدير آمده است.
زنده نگه داشتن اين عيد [ غدير ] نه به اين است که چراغانى بشود و قصيده خوانى بشود و مداحى بشود، اينها خوب است اما مسئله اين نيست، مسئله اين است که به ما ياد بدهند چطور بايد تبعيت کنيم.
قضيه غدير جعل حکومت است اين است که قابل نصب است.
ولايتى که در حديث غدير است به معناى حکومت است نه به معناى مقام معنوى.
حضرت امير است که غدير را به وجود آورده است ، مقام شامخ اوست که اسباب اين شده است که خداى تبارک و تعالى او را حاکم قرار بدهد.
غدير آمده است تا بفهماند سياست به همه مربوط است.
اين حکومتى که عجين با سياست است در روز غدير براى حضرت امير ثابت شد .
اين که اين قدر صداى غدير بلند شده است و اين قدر براى غدير ارج قائل شده اند ـ و ارج هم دارد ـ براى اين است که با اقامه ولايت يعنى با رسيدن حکومت به دست صاحب حق همه اين مسائل حل مى شود و همه انحرافات از بين مى رود.
امروز که عيد غدير است و از بزرگترين اعياد مذهبى است.
روز عيد غدير روزى است که پيغمبر اکرم (ص) وظيفه حکومت را معين فرمود و الگوى حکومت اسلامى را تا آخر تعيين فرمود.
ب: سخن رهبر
پيغمبر اکرم (ص) در قضيه غدير و در مقابل چشم مسلمانان و ديدگان تاريخ کسى را به عنوان جانشين خود تعيين کرد که به طور کامل از ارزش هاى اسلامى برخوردار بود.
از ماجراى غدير مى توان فهميد که اميرالمؤمنين در همان چند سال خلافت و حکومت خودشان اولويت اول در نظر مبارکشان استقرار عدل الهى و اسلام است.
در مسئله غدير حقايق بسيارى نهفته است.
اهميت عيد سعيد غدير به عنوان برترين عيد ها به اين دليل است که متضمن ولايت الله وجود مقدس و شخصيت ممتاز امير مؤمنان على (ع) در قلمرو نفس انسانى و جامعه بشرى به عنوان امام و پيشوا برترين الگو و نمونه است .
عيد غدير خم از ديدگاه بزرگان و عالمان
عيد غدير ، يک عيد اصيل اسلامى است . چرا که روز هجدهم ذى الحجه را مسلمانان در سه قرن اول ، به اين عنوان جشن مى گرفته اند . گفتار مقريزى که مى گويد : اولين بارى که اين عيد در اسلام معروف شد، در زمان فرمانروايى معزلدوله على بن بويه ، در عراق بود ، وى آن را به سال سيصد و پنجاه و دو هجرى ، بوجود آورد و از آن پس ، شيعيان اين روز را عيد قرار دادند، غير صحيح و قابل قبول نيست؛ زيرا مسعودى گفته است : فرزندان و شيعيان على رضى الله عنه ، اين روز را گرامى مى داشتند. و اين در حالى است که مسعودى شش سال قبل از تاريخى که مقريزى مى گويد ، يعنى به سال سيصد و چهل و شش هجرى ، فوت کرده است.
فرات بن ابراهيم از دانشمندان قرن سوم ، حديثى را از امام صادق (ع) روايت مى کند که حضرت در آن از آباء طاهرينش ـ عليهم السلام ـ نقل مى کند: رسول اکرم(ص) فرمود:
يوم غدير خم أفضل أعياد أمتى ...
( روز غدير از بهترين اعياد امت من است ... )
امام على (ع) در سالى که روز جمعه و روز غدير با هم مصادف شده بود، براى مردم خطبه خواند و در آن فرمود:
ان الله عزوجل جمع لکم معشر المؤمنين فى هذا اليوم عيدين عظيمين کبيرين ... (خداى عزوجل در اين روز ، دو عيد عظيم بزرگ را براى شما گروه مؤمنان جمع کرده است.)
در اين خطبه طولانى امام مردم را به انجام کارهايى که شايسته است در اعياد انجام گردد و اظهار شادى و سرور در اين گونه ايام ـ بطور تفصيل ـ امر مى کند. طالبين به اين خطبه مراجعه کنند .
فرات به سند خود از فرات بن أحنف و او از امام صادق (ع) روايت مى کند که : به امام عرض کردم : فدايت شوم ، آيا عيدى بهتر از عيد فطر و عيد قربان و روز جمعه و روز عرفه براى مسلمين وجود دارد ؟ حضرت به من فرمود:
نعم ، أفضلها و أعظمها و أشرفها عندالله منزلة، هو اليوم الذى أکمل الله فيه الدين، و أنزل على نبيه محمد : أليوم اکملت لکم دينکم الخ ...
( بلى ، افضل و أعظم و أشرف اعياد از نظر قدر و منزلت در نزد خدا ، روزى است که در آن خدا دينش را کامل کرد و آيه شريفه : اليوم أکملت لکم دينکم ... را بر پيامبرش نازل کرد. )
در کتاب شريف کافى آمده است: حسن بن راشد از امام صادق (ع) نقل مى کند که حضرت روز غدير را عيد خواند و در آخر کلام خود فرمود:
فإن الأنبياء صلوات الله عليهم کانت تأمر الأوصياء باليوم الذى کان يقام فيه الوصي أن يتخذ عيدا
( انبياء الهى صلوات الله عليهم به جانشينان خود دستور مى دادند که روز انتخاب و برگزيدن وصى را جشن بگيرند )
حسن مى گويد : عرض کردم : اگر کسى آن را روزه بگيرد چه وضعى دارد ؟
حضرت فرمود : صيام ستين شهرا
مؤيد اين مطلب روايتى است که خطيب بغدادى از ابوهريره، با سندى که راويان آن همگى از ثقات مى باشند، نقل مى کند. در اين روايت ابوهريره نقل مى کند:
هر کس روز هجدهم ذى الحجه را روزه بگيرد، ثواب روزه شصت ماه برايش نوشته مى شود و اين روز ، روز غدير خم است.
و در روايت ديگرى آمده است که : رسول اکرم (ص) به حضرت على (ع) سفارش کرد که مسلمين اين روز را عيد بگيرند. در اين باره به روايات ذيل مراجعه کنيد:
روايت مفضل بن عمر از امام صادق (ع)، روايت عمار بن حريز عبدى از امام صادق (ع) و روايت ابوالحسن ليثى از امام صادق (ع) و نيز روايت زياد بن محمد از آن حضرت (ع).
فياض بن عمر محمد بن طوسى در سال دويست و پنجاه و نه ، در حالى که بيش از نود سال از عمرش مى گذشت گفت : ابوالحسن على بن موسى الرضا ـ عليه السلام ـ را در روز غدير خم ديدم که گروهى از خواصش ، در حضور آن بزرگوار نشسته بودند. حضرت (ع) آنان را براى صرف افطار دعوت کرده بود و طعام و خيرات و عطايابى از قبيل پوشاک و حتى انگشتر و کفش به منازل آنان فرستاد و وضع آنان و حواشى خود را تغيير داد و در آن روز وسائلى را ديدم بکار گرفتند که سابقه نداشت و در اين حال حضرت (ع) فضايل اين روز بزرگ را براى آنان ذکر مى کرد . الخ ...
در کتاب مختصر بصائر الدرجات، به اسناد از محمد بن علاء همدانى واسطى و يجبى بن جريح بغدادى آمده است که گفتند : با هم، به قصد ديدار احمد بن اسحاق قمى، از اصحاب امام حسن عسکرى (ع) ( متوفاى 260 ) عازم شهر قم شديم . هنگامى که رسيديم، در منزل او را کوبيديم ، دخترکى عراقى در را باز کرد . حال احمد را از او پرسيديم. گفت : مشغول برگزارى عيد خود است ، زيرا امروز عيد است . گفتيم : سبحان الله ، أعياد شيعه چهارتاست : عيد قربان ، عيد فطر ، عيد غدير و روز جمعه الخ ...
علامه امينى در کتاب ارزشمند الغدير، دهها روايت از دهها کتاب مورد وثوق اهل سنت دال بر عيد بودن روز غدير در قرون اول اسلام و اينکه اين عيد ، شايع و معروف بود ، جمع آورى و نقل کرده است ... کافى است به فصلى از اين کتاب مراجعه شود که در آن تبريک و تهنيت شيخين ( ابوبکر و عمر ) به حضرت على (ع) را به مناسبت انتصاب او از طرف رسول خدا (ص) به ولايت ، ذکر مى کند .
غير از منابعى که تهنيت صحابه را بدين مناسبت ذکر کرده اند و علاوه بر منابع بسيارى که بر عيد بودن روز غدير تصريح کرده اند، علامه امينى تبريک شيخين را از شصت منبع معتبر ذکر کرده است .
لذا از اين مطالب معلوم مى شود که: گفته ابن تيميه در مورد عيد غدير که: عيد گرفتن اين روز هيچگونه دليلى ندارد و در بين سلف ، چه از اهل بيت و چه از ديگران، کسى آن را جشن نگرفته ، صحيح نيست و مستند به دليل علمى يا تاريخى نمى باشد و دلائل محکم خلاف آن را ثابت مى کند./انتهاي پيام/