گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»؛ با توجه به نزديك شدن به جشنواره تئاتر دانشگاهي و به منظور آگاه شدن از اينكه در جشنواره پانزدهم چه خواهد گذشت، به سراغ حميد مردادويسي، دبير پانزدهمين جشنواره تئاتر رفتيم تا در اين خصوص گفتوگويي با وي داشته باشيم.
حميد مرادويسي، دانشجوي سال آخر تئاتر گرايش طراحي صحنه در دانشكده سينما تئاتر است؛ وي شش ماه مانده به جشنواره، دبيري آن را پذيرفت و در اين زمان فشرده تا كنون، بسيار خوب عمل كرده است.
«خبرگزاري دانشجو» - فعاليت تئاتري خود را از چه زماني آغاز كردهايد؟
مرادويسي: من از سال 76 كار تئاتر را شروع، و 11 نمايش را كارگرداني كرده ام و در 20 اثر هم طراح صحنه بودم. سه دوره به عنوان مدير بخش دبيرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهي فعاليت داشتم و امسال هم به عنوان دبير جشنواره.
«خبرگزاري دانشجو» - روند انتخاب خود به عنوان دبير جشنواره را كمي تشريح كنيد؟
مرادويسي: طي دو سالي كه در دبيرخانه جشنواره بودم، نسبت به بخش اجرايي علاقهمند شدم و خود را در بخشهاي مختلف جشنواره درگير كردم. با توجه به شرايطي كه مشاهده ميكردم، توانايي فعاليت در جشنواره به نحوي كه در نهايت به نفع فضاي تئاتر دانشگاهي باشد را در خود ديدم؛ در واقع فكر ميكنم همه بچههاي تئاتر حاضر در دبيرخانه سعي ميكنند آرمانها و ايدههاي خود را براي بهبود تئاتر دانشگاهي ارائه دهند و به مراحله اجرا برسانند؛ به اين ترتيب حضور من نيز خارج از آن نيست.
«خبرگزاري دانشجو» - انتقاد شما به دوره چهاردهم اين جشنواره چيست؟
مرادويسي: در همه دورهها از دبير تا ساير عوامل سعي ميكنند كه يك اتفاق خوب در عرصه فرهنگي به وقوع بپيوندد و در اين شكي نيست، بنابراين زماني كه در اين جايگاه قرار ميگيريد بيشتر به دوستان دوره هاي گذشته حق ميدهيد.
به خاطر مسئوليتها و شرايط و فضاي محدودي كه براي كار هست و همه اين موارد شامل من و دوره گذشته هم ميشود، نميتوان نقد كلي براي دوره گذشته وارد كرد، اما به نظر من در دوره چهاردهم، جشنواره رو به رشد بوده است.
«خبرگزاري دانشجو» - آيا تحليلي از 14 دوره گذشته داشتهايد؟
مرادويسي: صد درصد. فراخون ما كمترين اشكال را نسبت به فراخوان جشنوارههاي دانشگاهي دارد؛ شايد حضورم در دورههاي قبل در دبيرخانه و آشنايي با مشكلات و امور اجرايي تجربه گرانبهايي در اختيارم گذاشته باشد.
گر چه نميتوانم هيچ بهانهاي را براي كمبودهاي جشنواره جايگزين كنم و به آن ارجاع بدهم، اما در اين شش ماه دبيري جشنواره تمامي سعي خود را در برپايي منظم جشنواره به كار گرفته ام و تا كنون طبق برنامه ريزيها در زمانهاي اعلام شده،عمل كردهايم.
«خبرگزاري دانشجو» - همكاري وزارت علوم با دبيرخانه جشنواره چگونه بوده؟ آيا مشكلات آزاد كردن بودجه براي شما در روند برگزاري خللي ايجاد كرده است؟
مرادويسي: جشنواره تئاتر دانشگاهي تنها بخشي از شرح وظايف وزارت علوم است و نبايد بيش از اين از وزارت علوم انتظار داشت؛ با توجه به برگزاري 40 جشنواره دانشجويي در طول سال كه هر يك در جاي خود، پروژه اي همچون جشنواره تئاتر است، توقع بيش از اين از وزارت علوم را كم ميكند.
تنها دلخوري ما از وزارت علوم اين است كه افزايش بودجهاي نسبت به دوره گذشته نداشته كه اين هم - با توجه به صحبت هايي كه داشتيم - به دليل كم بودن بودجه فرهنگي وزارت علوم است؛ خوشبختانه زماني كه من به عنوان دبير وارد دبيرخانه شدم، يك بخشي از پول به حساب دانشگاه تهران واريز شده بود و ما تنها به خاطر تغيير مديريتها در دانشگاه تهران به مشكل برخورديم؛ به طوري كه سه بار قراردادها را عوض كرديم؛ در مورد وزارت علوم هم بايد بگويم كه تا كنون به مشكلي برخورد نكرده ايم.
«خبرگزاري دانشجو» - در مورد بازبينيهاي تئاتر و صحنه دانشجويان از دانشگاههاي خاص توضيح دهيد؟
مرادويسي: هيچ سهميهاي براي دانشگاهي در نظر گرفته نشده است و ملاك در بازبيني دوم، ظرفيت شركت كنندگان نيست و ما به كيفيت كارها نگاه ميكنيم؛ بازبيني هاي ما در سه بخش باقي مانده است: بخش نمايشهاي راديويي، بخش دانشجويان تئاتر و بخش پايان نامه ها كه تا چند روز آينده كليه كارهاي شركت كننده در بخشهاي تئاتر را اعلام ميكنيم.
«خبرگزاري دانشجو» - داوران و انتخاب آنها به چه صورتي انجام گرفته است؟
مرادويسي: متأسفانه به دليل بودجه مالي كم، برخي استادان پذيرش داوري در جشنواره را قبول نميكنند و بايد همين جا از همه داوران بخش هاي مختلف تشكر كنم كه دلسوزانه با دانشجويان همراه هستند. محمد چرمشير، فارس باقري و نادر برهاني مرند كه سال گذشته نيز با ما همكاري داشتند، داوران بخش نمايشنامه نويسي مي باشند.
در بخش تئاتر دانشگاهي نيز حسين كياني، محمدعلي ياراحمدي و فارس باقري و همچنين در بخش پايان نامهها دكتر اسماعيل شفيعي، دكتر افشار و دكتر رحمت اميني داوري جشنواره ار برعهده دارند.
داوران بخش راديويي و پژوهش نيز در دست انتخاب هستند؛ لازم به ذكر است، به بخش پژوهش 74 چكيده مقاله ارسال شده بود كه 24 مقاله مورد تأييد واقع شد و 22 اثر به بخش نهايي راه يافتند.
«خبرگزاري دانشجو» - ارتباط تئاتر دانشگاهي با دبيرخانه جشنواره چگونه است؟ اين ارتباط در شكل گيري خانه تئاتر دانشگاهي چه تأثيري داشته است؟
مرادويسي: خانه تئاتر دانشگاهي بودجه مستقلي ندارد، از اين رو نميتواند برنامه ريزي دقيقي داشته باشد؛ رابطه خانه تئاتر دانشگاهي با جشنواره دانشگاهي در انتشارات و پژوهش خلاصه ميشود.
ارتباط اين دو مركز به صورت گسترده نيست، به اين دليل كه آيين نامه مجمع تئاتر دانشگاهي كه شامل دبيرخانه جشنواره و خانه تئاتر دانشگاهي مي شود، در حال تدوين است و هنوز بسياري از مسائل مشخص نيست.
«خبرگزاري دانشجو»- بازخورد گروههاي خارجي در بخش بينالملل جشنواره تئاتر دانشجويي را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
مرادويسي: بيشترين تلاش و رايزني در بخش بين الملل بوده است كه در نتيجه آن تعداد 31 اثر بازبيني شده است و دانشجوياني از كشورهاي ارمنستان، كرواسي، كره، ايتاليا، فرانسه و عراق نيز در اين دوره شركت كرده اند.
9 اثر از مهمترين گروهها از كشورهاي افغانستان، ايتاليا و فرانسه در اين جشنواره حضور دارند؛ آزاده گنجي ورك شاپ تئاتر محيطي را به صورت مشترك (ايران و سوئيس) در ايام جشنواره برگزار مي كند، همچنين ورك شاپ هايي از فرانسه و ايتاليا نيز برگزار ميشود.
سفارت آلمان همكاري خيلي خوبي با ما داشت و قرار بر اين بود كه يكي از معروفترين گروههاي آلماني در جشنواره حضور داشته باشند.
موسسه فرهنگي گوته از آلمان مسئول شد كه پيگيريهاي لازم را انجام دهد اما به دليل بالا رفتن هزينه، نتوانستيم اين گروه را دعوت كنيم.
«خبرگزاري دانشجو»- حضور پيتر اشتيان و همكاري شما با او در طول جشنواره چگونه خواهد بود.
مرادويسي: بايد بگوييم حضور پيتر اشتيان انحصاري است، تمام سعي خود را خواهيم كرد كه كارگاهي با ايشان برگزار كنيم.
«خبرگزاري دانشجو»- درمورد سالنهاي اجرا در طول جشنواره چه تدابيري انديشيدهايد.
مرادويسي: بزرگترين مشكل ما با سالنهاي دولتي است، براي سالنهاي دولتي در طول جشنواره بايد پول پرداخت كنيم، سالنهايي كه برنامه داشتند حاضر نشدند به خاطر جشنواره برنامههايشان را كنسل كنند يا تغيير دهند، ما در فشار قرار گرفتيم به طور مثال هزينه 38 ميليوني براي يك سالن بودجه بزرگي از جشنواره ما است و امكان پرداخت آن را نداريم.
«خبرگزاري دانشجو»- رويكرد جشنواره امسال در بين دانشجويان به كدام سمت است؟
مرادويسي: تنوع آثار بالا است و تأليفات دانشجويي 90 درصد آثار را در بر ميگيرد ظرفيت آثار غير تئاتري را بيشتر كرديم، در مورد تئاتر خياباني بايد بگوييم 10 اثر به جشنواره راه پيدا كردند كه تنها يك اثر از دانشجويان تئاتر آن هم از دانشگاه هنر معماري است، در بخش تأليفات 5 اثر و در بخش نمايش نويسي 6 اثر را پذيرفتهايم. يك بخش رقابتي به جشنواره اضافه كردهايم كه در واقع افراد غير دانشجو يكسري از كارهاي عليرضا نادري را خانش ميكنند و بعد از آن جلسهاي با حضور كارشناسان و منتقدان خواهيم داشت.
جلسات نقد و گفتوگو در مورد آثار نادري شكل خواهد گرفت، 20 اثر نمايشي راديو در راديو تهران خواهيم داشت، 12 اثر هم از شهرستانها در اين بخش حضور دارند، در اين دوره ما راديو تئاتر برگزار ميكنيم و اين از امتيازات جشنواره ماست.
اين بخش به جشنواره دانشگاهي قبل از جشنواره فجر اضافه شده است، در اين بخش فقط تعليمات دانشجويي پذيرفته ميشود.
«خبرگزاري دانشجو»- سرنوشت دبير بعدي در روز اختتاميه مشخص خواهد شد؟
مرادويسي: هنوز معلوم نيست اما دبير سال بعد اگر شانس بياورد و بدهكار نباشد مي توانم جشنواره خوبي را برايش آرزو كنم، اميدوارم كه از تخصصهاي دبيران گذشته در وزارت علوم استفاده شود، من به دبير جشنواره شانزدهم توصيه ميكنم سالنها را به گردن وزارت علوم بيندازد، واقع بين باشد و همانقدر هم خرج كند.
«خبرگزاري دانشجو»- در مورد حمايتهايي كه از جشنواره شده است برايمان بگوييد؟
مرادويسي: خانه هنرمندان تمامي قسمتهاي خود را در اختيار جشنواره قرار داد، از فضاي باز تا سالنهاي نمايشي، مركز هنرهاي راديويي و دانشگاه علمي كاربردي به خاطر اهميت بسيار زياد به فعاليت تئاتر با پرداخت هزينه مناسب و دادن اجراي عموم در دانشگاه از جشنواره حمايت كرد، انجمن انقلاب تئاتر دفاع مقدس نيز در صدد حمايت از جشنواره است.
در مورد حمايتهاي ديگر بايد بگوييم كه حمايتهاي مالي دريافتي را بايد هزينه كرايه سالنهاي دولتي كنيم و اين اتفاق خوبي نيست، چراكه هزينه سالنهاي خصوصي كمتر از سالنهاي دولتي است، بودجه جشنواره با آرمانهاي دبيرخانه مغايرت دارد با اين بودجه ميتوان جشنوارهاي با 20 اجرا در 4 سالن داشت، برگزاري كارگاه، اسكان گروههاي شهرستان، گسترش در بخشهاي مختلف با اين بودجه امكانپذير نيست، نگاه دانشجو آرمانگرا است و اين نگاه است كه فاصله ايجاد ميكند.
«خبرگزاري دانشجو»- بهترين دوره از دورههاي گذشته از نظر شما كدام دوره است؟
مرادويسي: دوره چهاردهم منظمترين دوره بود، جدول با 76 اثر بسته شده بود، دوره نهم، دهم و دوازدهم هم دورههاي خوبي بودند.
«خبرگزاري دانشجو»- نكات مثبت دوره پانزدهم را در چه چيزهايي ميدانيد؟
مرادويسي: با زمان كم برنامه اجرايي منظم داشتيم، تنوع آثار در اين دوره بالاست، اما با وجود زمان اجرايي بسيار اندك سهولت كار را در دوره بعد چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي بالا برديم.
«خبرگزاري دانشجو»- توصيه شما به دانشجويان شركت كننده در جشنواره چيست؟
مرادويسي: اگر دانشجويان وارد دبيرخانه شوند شايد نگاهشان منصفانهتر بشود و واقعبينتر بنگرند، من خودم زماني كه كار ميكردم و به جشنواره معترض بودم وقتي به دبير خانه وارد شدم متوجه شدم كه بايد عادلانه نگاه كرد و حق را بيشتر به دبيرخانه داد تا دانشجويان، به دوستاني كه نتوانستد حضور داشته باشند بايد بگوييم كه ظرفيت جشنواره محدود است و ما بايد تعداد محدودي را برميگزيديم هر سال بر تعداد شركتكنندگان افزوده ميشود اما ظرفيت جشنواره ثابت باقي مانده است.
نكته مهمي كه بايد به دانشجويان بگويم اين است كه هركس به صورت تيمي و گروهي كار كرده است موفق شده است، تئاتر يك هنر گروهي است و اين خبر را هم بدهم كه ما داريم رايزنيهاي خود را براي اجراي عموم كارهاي برگزيده انجام ميدهيم.