حجتالاسلام منصور فرجی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در زنجان، تصریح کرد: سید به معنای آقا و اطاعت شده، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تکوینی، این لغب برای مردان و زنانی است که در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جد دوم رسول خدا) میرسند؛ بنابراین هر کس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب میشود.
این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد:اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم میگویند، برخی از آنها به عموهای پیامبر مثل ابوطالب ، عباس و حمزه میرسند، بنابراین فرزندان عباس، عموی پیامبر که اصطلاحاً به آنان بنی عباس میگویند، سید محسوب میشوند. فرزندان ابوطالب به نامهای طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا کنون هر چه هستند) جزو ساداتاند.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در کودکی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسل مبارکشان ادامه پیدا کرده است که فرزندان حضرت زهرا به نامهای حسن و حسین و زینب و ام کلثوم از طریق پدرشان امیر المومنین(ع) سید بودند.
فرجی با بیان اینکه سیادت حتمآ نباید به شخص پیامبر منتسب باشد ابراز کرد: تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم میرسند و سید هستند بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلکه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هستند.
وی در ادامه با تاکید دوباره بر روی این مطلب که فرزندانی که مادشان از سادات باشد سید محسوب میشوند،خاطرنشان کرد: حکم معروف بین امامیه آن است که این سادات گرام، فقط در صورتی از خمس میتواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد و فتوای معمول فقهای ما هم همین است، ولی از نظر محرمیت با انبیای اعظام وائمه اطهار و مانند آن که ارتباط نسبی از طرف مادر دارند فرقی بین سادات پدری و مادر نیست.
فرجی در ادامه به احکام صادره از مراجع عظام در این باره را به شرح زیر اعلام داشت؛
حضرت امام خامنهای فرمودهاند:منتسبین به پیامبر(ص) از طرف مادر هم از اولاد آن حضرت محسوب میشوند ولی ملاک ترتب آثار و احکام شرعی سیادت انتساب از طرف پدر است.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:احکام فقهی/خمس/ سید را ندارند اما از ذریه رسول الله محسوب میشوند.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:از فرزندان آن حضرت محسوب میشوند، ولی احکام خاص/خمس/ منتسبین از طریق پدر به جناب هاشم را ندارند.
حضرت آیت الله سیستانی:سزاوار احترام خاص سادات هستند ولی مستحق خمس نیستند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:حکم سید را دارند ولی خمس نمیتوانند بگیرندو از لباس مخصوص سادات نمی توانند استفاده کنند،اما شرافت سیادت را دارند.
حضرت آیت الله بهجت:ذریه حضرت محسوب میشوند ولی احکام سیادت را ندارند.
حضرت آیت الله تبریزی:موضوع خمس مربوط به کسی است که هاشمی یعنی منسوب به جناب هاشم از جانب پدر باشد .درمحرمیتشان شکی نیست.
حضرت آیت الله صادقی تهرانی:سادات محسوب میشوند وخمس هم به آنها تعلق میگیرد.
فرجی همچنین یادآور شد:لذا همه کسانی که سادات به پیامبر منتسب هستند،باید مواظب رفتار خود باشند؛چراکه انجام برخى اعمال از سوی انسانهاى معمولى مشکل ایجاد نمىکند، ولى انجام آن توسط انسانهاى خاص و یا اشخاصی که به رهبران دینى منتسب هستند، ایجاد مشکل خواهد کرد.
وی در ادامه با بیا روایتی از امام کاظم(ع) به سخنان خود پایان داد:حضرت امام موسىبنجعفر (ع) فرمود:روزى به مجلس هارون الرشید رفتم؛هارون از من سؤال کرد که شما چطور خودتان را فرزند پیامبر (ص) و از نسل او مىدانید،در صورتى که پیامبر فرزند پسر نداشت و نسل انسان با فرزند پسر مىماند نه دختر؟
در جواب او گفتم: خداوند در قرآن مىفرمایند:ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت کردیم و نوح را از پیش هدایت کرده بودیم و از نژاد او داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون را. ما نیکوکاران را چنین پاداش مىدهیم و نیز زکریا، یحیى، عیسى و الیاس را که همگى از صالحان هستند.
به هارون گفتم: اى هارون پدر عیسى کیست؟
گفت: عیسى پدر ندارد.
گفتم: پس چطور از نسل حضرت ابراهیم به حساب آمده است؟
پس بدان خداوند عیسى را از طریق مادر به نسل حضرت ابراهیم ملحق ساخته است، در حالی که ما هم از طریق مادرمان و هم از طریق پدرمان از نسل و ذریّۀ پیامبر اسلام محسوب مىشویم.
من و پدرم و مادرم عام هستیم اما مادربزرگ ،پدربزرگم
سید بوده اند ایا از سید بودن اون چیزی به منم می رسه؟؟؟1212
من و پدرم و مادرم عام هستیم اما مادربزرگ ،پدربزرگم
سید بوده اند ایا از سید بودن اون چیزی به منم می