به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، نشست مدیران گروهها و روسای کمیتههای برنامهریزی آموزش عالی با محوریت تحول و ارتقای برنامههای درسی دانشگاهی صبح امروز در وزارت علوم تشکیل شد و قدیمی، مدیرکل برنامهریزی و پشتیبانی آموزش عالی در این نشست گزارش کار 30 ماه کمیتههای برنامه ریزی آموزش عالی را ارائه داد.
وی گفت: اولویت دادن به حوزه علوم انسانی یکی از برنامههایی بود که به کمیتههای برنامهریزی آموزش عالی محول شد و در هیچ دورهای به اندازه برنامه پنجم توسعه به علوم انسانی اهمیت داده نشد.
مدیرکل برنامهریزی و پشتیبانی آموزش عالی افزود: طی 30 ماه گذشته 30 کمیته تخصصی برای علوم انسانی و تحولات مربوط به آن شکل گرفت و در سال 1390 شورایی به نام شورای تخصصی علوم انسانی تشکیل شد که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.
قدیمی افزود: کمیتههای 15 گانه تحول علوم انسانی با موضوعات تاریخ، روانشناسی، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت، مدیریت، زبان و ادبیات خارجی، فلسفه، کمیته معماری، خانواده، مطالعات زنان، هنر، علوم ارتباطات رسانه و علوم سیاسی شکل گرفت، البته کمیتههای دیگری نیز بودند که شورای تحول به آنها وارد نشد، ولی آنها نیز برنامههای خود را ذیل گروههای علوم انسانی دنبال می کردند.
وی گفت: کمیتههای مستقل معارف، فرهنگ و تمدن، علوم قرآن و حدیث، انقلاب اسلامی و علوم و معارف دفاع مقدس نیز در این رابطه فعالیت کردند.
مدیرکل برنامهریزی و پشتیبانی آموزش عالی افزود: بیش از 50 درصد کمیتههای درسی دانشگاهی طی 30 ماه گذشته به حوزه علوم انسانی معطوف شد و از 20 هزار برنامه درسی که در طول برنامه پنجم توسعه به وزارت علوم سپرده شد، بیش از 10 هزار سرفصل در این کمیتهها بررسی شد.
در ادامه این نشست محمدحسین ایمانی خوشخو، سرپرست کمیته گردشگری حوزه علوم انسانی نیز گفت: در حال حاضر 25 هزار دانشجو در مقاطع و دانشگاههای مختلف در رشته گردشگری تحصیل میکنند و در حال حاضر 9 رشته تحصیلی در حیطه گردشگری داریم.
وی افزود: مدیریت گردشگری، برنامهریزی گردشگری، مدیریت هتل داری، خدمات مسافرداری، گردشگری و میهمانداری هوایی از جمله رشتههای تحصیلی حوزه گردشگری هستند.
ایمانی خوش خو ادامه داد: ایجاد رشته دکترای مدیریت گردشگری نیز میتواند نقطه عطف برای این رشته باشد.
وی اضافه کرد: رشته مطالعات اوقات فراغت نیز رشته دیگری است که در حال برنامهریزی برای ایجاد آن هستیم.
همچنین در ادامه این نشست احمدپور، سرپرست کمیته حسابداری آموزش عالی گفت: رشته حسابداری بیش از 10 درصد دانشجویان کل کشور را در بر میگیرد و هدف اول این کمیته بازنگری سرفصل دروس است که در حال حاضر در مقطع کارشناسی به اتمام رسیده و در حال بررسی مقاطع بالاتر هستیم.
وی یادآور شد: البته نگرانی ما این است که بعضی از زیرنظامهای آموزش عالی نتوانستند خود را با دانشگاههای دولتی وقف دهند؛ به طوری که در دورههای روزانه و شبانه دانشگاههای دولتی در حال حاضر 1500 دانشجو پذیرش میشوند، ولی برخی زیرنظامها بالای 10 هزار دانشجو میپذیرند که ممکن است از نظر هیئت علمی با مشکل مواجهه شود.
در ادامه این نشست حافظنیا، سرپرست کمیته برنامهریزی علوم جغرافیایی آموزش عالی گفت: این کمیته در گام اول اقدام به بازنگری تمام برنامههای قدیمی رشته علوم جغرافیایی کرد و در گامهای بعدی تعدادی رشته جدید تاسیس کرد.
وی ادامه داد: بازنگری و تدوین برنامهها بر اساس تجربه برنامهریزی در ایران، تجربه جهانی در هفت منطقه زبانی نیاز به بازارکار در ایران و خرد جمعی اعضای کمیته برنامهریزی و اسناد بالادستی صورت گرفت.
سرپرست کمیته برنامهریزی علوم جغرافیایی آموزش عالی گفت: در حال حاضر در مقطع کارشناسی 12 رشته مستقل و در مقطع ارشد نیز 15 رشته مصوب شده است.
حافظ نیا ادامه داد: رشتههای جغرافیایی زیستی، جغرافیایی پزشکی، جغرافیای سیاسی، برنامهریزی آمایش سرزمین و مخاطرات محیطی و طبیعت گردی از رشتههای جدید در دفتر کارشناسی ارشد هستند.
وی گفت: همچنین در مقطع دکترا نیز رشتههای سنجش از راه دور از سیستم اطلاعات جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری تصویب شده است.
محمدکاظم واعظ موسوی، سرپرست گروه برنامهریزی علوم ورزشی نیز گفت: در حال حاضر در مقطع کارشناسی چهار رشته با شش گرایش و در مقطع ارشد پنج رشته با 17 گرایش و در مقطع دکتری سه رشته با 10 گرایش دایر هستند و رشتههای جدیدی را برای راهاندازی در دست بررسی داریم.
همچنین محمد حسن زاده، عضو کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی نیز گفت: در 19 شهریور امسال در وزارت علوم عنوان رشته کتابداری به علم اطلاعات و دانش شناسی تغییر کرد و اولین بازنگری سرفصلهای این رشته نیز انجام شد که تاکنون 60 درصد دروس کارشناسی ارشد بازنگری شدند.
وی ادامه داد: رشتههای را نیز مصوب کردیم و در حال حاضر در حال بازنگری سرفصلهای دوره دکترا هستیم.
عضو کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی خاطرنشان کرد: تصویب رشته علم سنجی یکی از اقدامات این کمیته است.