یک منتقد سینما گفت: «من مادر هستم» ساختار سینمای فیلمفارسی را دارد و زمانی که باید پیام فیلم را بیان کند این پیام مستقیما بیان میشود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، محمدتقی فهیم عصر امروز در نشست نقد و بررسی فیلم «من مادر هستم» که در مجتمع فرهنگی دانشجویی 13 آبان برگزار شد، بیان داشت: فیلم جیرانی از همان ابتدا در میزانسن نمایشی پیش میرود، اما موقعی که باید پیام خود را بیان کند، ناگهان وارد یک ریتم کند میشود.
وی گفت: فیلم تا سکانس ما قبل آخر، تصویرسازی میکند و تاثیر لازم را بر مخاطب میگذارد، اما آنجا که باید پیام خود را بدهد ناگهان بازیگر برای ما پیام اخلاقی میدهد.
این منتقد وجود پیامهای مستقیم اخلاقی را یکی از مشکلات سینمای فیلمفارسی دانست و یادآور شد: سینمای فیلمفارسی همهاش پیام اخلاقی بود، اما چرا جامعه ما اخلاقی نشد؛ بنابراین این فیلم هم همانند فیلم «قصاص» نظام فاطمی پیام اخلاقی را به طور مستقیم بیان کرده بود و حتی دفاعیات فریدون جیرانی و نظام فاطمی هم مانند هم است.
فهیم بیان داشت: آیا فیلم «قصاص» نظام فاطمی توانست جامعه را اخلاقی کند؟ نه و دلیل آن این است که ساختار فیلمفارسی داشت و بازیگر رو به دوربین میایستاد و پیام اخلاقی خود را میداد.
وی در پایان تاکید کرد: وقتی ما میخواهیم در فیلم پیامی بدهیم، این پیام را باید با تصویر بدهیم، نه اینکه رو به مخاطب بیایستیم و پیام را بیان کنیم.