کد خبر:۲۱۹۹۵۳
قالیباف:

مشکل بودجه حل شود مترو طی دوسال به بهره‌برداری می‌رسد

شهردار تهران با بیان اینکه اگر مترو تهران به 218 کیلومتر برسد می‌توانیم بگوییم که تهران را از بحران نجات داده‌ایم، گفت: با رفع مشکلات مالی ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، قالیباف صبح امروز در نخستین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا که با حضور جمعی از مدیران شهری و محققان این عرصه در دانشگاه شریف برگزار شد، به مشکلاتی که به این چالش دامن می‌زند و راهکارهای آن اشاره کرد.
 
شهردار تهران مهمترین چالش امروز در تهران و اکثر کلان‌شهرهای کشورمان را آلودگی هوا و صدا دانست و گفت: حدود 40 درصد جمعیت کشور ما دچار این چالش هستند.
 
وی ادامه داد: زمانی که توفیق کار در شهرداری را پیدا کردم، سعی کردم چالش‌های شهر تهران را متوجه شوم و فهمیدم ما پنج چالش بزرگ داریم، اما زمانی که دقیق‌تر بررسی کردم، متوجه شدم یک چالش بیشتر وجود ندارد و اگر همان یک چالش حل شود بقیه مشکلات شهر تهران نیز حل خواهد شد؛ آن چالش آلودگی هوا و صداست.
 
مشکل اول و آخر تهران آلودگی هوا است
 
قالیباف با اشاره به مصاحبه‌های دو سال اخیر خود عنوان کرد: اگر به مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های دو سال گذشته من دقت کرده باشید، می‌بینید هر گاه از من در خصوص چالش‌های تهران سؤال شده، گفته ام، اول و آخر مشکلات شهری تهران آلودگی هوا و صداست.
 
شهردار تهران ادامه داد: ما یک نظام و سیستم هستیم، اگر به شکل نظام مند به آلودگی نگاه کنیم، مجبور می‌شویم سیستم‌ها و زیرسیستم‌ها را نیز حل کنیم، بنابراین به این شکل مشکلات حل خواهد شد.
 
وی ادامه داد:  تلاش ما این است که کیفیت زندگی را بالا ببریم، بالا بردن کیفیت هم در بعد مادی است و هم در بعد معنوی.
 
قالیباف با تشریح روش عمومی که در دنیا برای حل این قبیل مشکلات ارائه می‌شود، اضافه کرد: در یک نشست که دو ماه قبل در خصوص آلودگی تشکیل شده بود، اشاره کردم که ما پارامترهایی داریم که اگر با روش‌های عمومی جهان سعی کنیم مشکلاتمان را حل کنیم، فعالیت‌هایمان به سرانجام نخواهد رسید؛ البته من به دنبال شانه خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت آلودگی هوا نیستم، بلکه می‌خواهم به مشکلات سیستم موجود را اشاره کنم.
 
شهردار تهران با اشاره به چالشی که مانع حل مشکلات موجود در تهران از طریق راه حل های جهانی می شود، افزود: ما امروز با همت نخبگان و دانشمندانمان، در عرصه علمی جزو 10 کشور بزرگ جهان هستیم، ولی وقتی می‌خواهیم سازمان و ساختار شهر را بسازیم در بسیاری از شاخص‌ها در سطح پایین‌ترین کشورها قرار می‌گیریم؛ به گونه‌ای که حتی در میان کشورهای جنوب غرب آسیا نیز رتبه درخور توجهی نداریم؛ یعنی در تولید علم رتبه خوبی در جهان داریم، اما زمانی که می خواهیم این علم را در زندگی پیدا کنیم، وضعیت چندان خوشایندی نداریم.
 
نداشتن مدیریت بزرگترین بحران جامعه ما
 
قالیباف مشکل کشور را ندانستن ندانست و عنوان کرد: چالش ما چالش مدیریتی و ساختاری است که این مشکل به مدیرانی مثل من بر می‌گردد؛ به این ترتیب اگر مشکلات مدیریتی یا ساختاری داریم، باز هم علم به ما نشان می‌دهد چه کنیم.
 
شهردار تهران ادامه داد: این درد بزرگ که حتماً درمان نیز دارد، دامن‌گیر آلودگی هوا و صدا نیز شده است؛ به طور معمول مباحث و راهکارهای ارائه شده در زمینه آلودگی هوا و صدا مقطعی است؛ طرح‌هایی مثل زوج و فرد، طرح ترافیک یا حتی گران ‌کردن بنزین بر این امر تاثیر نمی‌گذارند؛ زیرا این مشکل چندوجهی است.
 
وی در تشریح مشکلاتی که به آلودگی دامن می‌زند، گفت: ما عموماً آلودگی را تولید می کنیم و بعد به دنبال برطرف کردن آلودگی هستیم، در حالی که این اشتباه است؛ باید منبع آلودگی را شناسایی کرده و آن را برطرف کنیم؛ مثلاً گاهی برای حل معضل آلودگی طرح ترافیک می‌گذاریم که به مشکلات مردم دامن می‌زند، زمانی که طرح ترافیک اعمال می‌شود، شهروندان مجبور هستند در این هوای آلوده ساعت‌ها برای تاکسی بایستند و گاهی حتی دیر به مقصدشان برسند، یعنی ما مشکل در مشکل ایجاد می کنیم.
 
قالیباف ادامه داد: مهم‌ترین منبع آلودگی در تهران خودروها هستند، در حالی که باید ماشین‌هایی که از کارخانه‌ می‌آیند و قبل از آن، سوختی که وارد ماشین می‌شود را بررسی کرده و ببینیم در چه سطحی از استاندارد قرار دارند.
 
شهردار تهران ادامه داد: برخی آمارها نشان می‌دهد 45 تا 47 درصد خودروهای تولیدی در کارخانه‌ها، در تهران فعال می‌شوند؛ از این تعداد حدود 75 درصد وارد شهر تهران می‌شوند؛ یعنی 1000 خودرو وارد تهران می‌شود بدون آن که خارج شود.
 
خودروهای شب مانع نظافت خیابان‌های پایتخت!
 
وی در تشریح مشکلات شهر تهران ادامه داد: شب‌ها زمان تمیز کردن خیابان‌هاست، در حالی که حتی شب‌ها نیز خیابان‌ها مملو از خودروست، بنابراین به سختی می‌توانیم این وظیفه خود را انجام دهیم؛ به این ترتیب مردم که برخی از این آلودگی‌ها را می‌بینند، می‌گویند مگر شهرداری خواب است؛ این در حالی است که ما خواب نیستیم، بلکه زمان کافی برای حل این مشکلات را نداریم.
 
قالیباف در ادامه تشریح مشکلات تهران عنوان کرد: آیا ورود خودرو در تهران یا حوزه بنزین را شهرداری می‌تواند کنترل کند؟
 
شهردار تهران در خصوص فعالیت‌های شهرداری تهران در زمینه آلودگی ادامه داد: ما با بحث‌هایی که در این گونه نشست‌ها انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که حمل و نقل عمومی مهم‌ترین راه‌حل آلودگی است، بنابراین بین 58 تا 64 درصد از کل بودجه شهرداری را در حمل و نقل عمومی متمرکز کردیم.
 
وی در تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های شهرداری در خصوص حمل و نقل عمومی اضافه کرد: اگر ما مشکلات مالی نداشته باشیم، شهرداری توان و امکانات فنی کافی دارد که سالی 30 کیلومتر مترو راه اندازی کند؛ همچنین بعد از اتوبان صدر، اگر لازم باشد که گره ترافیکی‌ منطقه ای را با پل دو طبقه حل کنیم، قابلیت داریم هر 40 روز یک کیلومتر پل دو طبقه احداث نماییم.
 
قالیباف تصریح کرد: اگر مترو تهران به 218 کیلومتر برسد، می‌توانیم بگوییم که تهران را از بحران نجات داده‌ایم؛ البته اگر مشکلات مالی حل شود، طی دو سال تهران را در این بعد از بحران نجات می‌دهیم.
 
شهردار تهران ادامه داد: خطوط ‌اتوبوسرانی «B.R.T» نیز برای حل همین مشکل احداث شده است؛ ما با ایجاد این خطوط به سه سوال جواب می دهیم؛ اینکه شهروندان با چه قیمتی، با چه ماشینی و از چه راهی به مقصد برسند؛ برای مترو هم باید همین‌گونه عمل شود.
 
وی در پایان گفت: اگر چالش آلودگی را حل کنیم، تهران شهری زیبا برای زندگی می‌شود.
 
لازم به ذکر است، نخستین همایش آلودگی هوا و صدا به همت دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری تهران در سالن جابرابن حیان دانشگاه شریف برگزار شد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار