گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حیان علوی؛ برنامه «از همین امروز» از نیمه آبان ماه از شبکه بازار با اجرای محمود شهریاری در 90 قسمت بر روی آنتن رفت.
شهریاری هدف از ساخت این برنامه را معرفی مشاغل خانگی و حمایت از آن عنوان کرده است.
برنامه «از همین امروز» با دعوت از افراد صاحب هنر و صنعت در رشته های متعدد و نشان دادن گزارشات مرتبط با شغل آنان سعی در معرفی و شناساندن هنر و شغل های خانگی در آمدزا دارد.
مشاغل و صنعت های خانگی به نمایش در آمده در این برنامه، گویای این است که می توان از فرصت ها و امکانات ناچیز استفاده کرد و برای در آمد زایی بیشتر خود و اطرافیانمان اقدام کنیم.
هدف برنامه «از همین امروز» از زبان محمود شهریاری
برنامه «از همین امروز» با اجرای قوی و صمیمی محمود شهریاری فضای بسیار گرم و دلنشینی را در برنامه ایجاد می کند که مخاطب از دیدن برنامه و گفت و گوهای آن لذت می برد، اما نکته قابل تامل آن است که هدف برنامه صرفا معرفی و شناساندن مشاغل خانگی و خلاقانه است؟ آیا تنها تکیه بر جنبه های اجتماعی شغل می تواند کمک موثری به زندگی اقتصادی مخاطب بکند؟
به بیان دیگر مخاطب جوان و بیکار که دارای هیچ شغلی نیست، از همین امروز مخاطب برنامه شده و متوجه می شود با سرمایه اندک و آموزش می تواند اقدام به فعالیت های اقتصادی کند تا آنجا که در وی ایجاد انگیزه می شود.
شبکه بازار با ماهیت اقتصادی چرا دیدگاه اجتماعی اتخاذ کرده است؟
اما به دلیل آنکه برنامه تنها بر جنبه های اجتماعی شغل تاکید می کند و به بحث و بررسی آن می پردازد، شناخت درست و صحیحی از جنبه های اقتصادی، بازاریابی و فروش به مخاطب ارائه نمی دهد و با توجه به اینکه « از همین امروز» برنامه ای است که از شبکه بازار که ماهیتی اقتصادی دارد، بر روی آنتن می رود انتظار می رود که نگاه جدی تر و کاربردی تری به مشاغل خانگی داشته باشد.
هر چند که داشتن انگیزه و خلاقیت برای آغاز یک کار نو خلاقانه شرط بسیار اساسی و مهمی است، اما کافی نیست.
مخاطبان بیکار و جوان «از همین امروز» نیاز دارند که نگاهی دقیق و علمی درباره جوانب شغل از جمله شرایط بازار، نحوه فروش، پستی بلندی های کار و مشکلات، بدان ها داده شود.
بر اساس تحقیق صورت گرفته یکی از مشکلات اساسی برنامه هایی همچون «از همین امروز» را می توان در این دانست که رسالت برنامه در سطحی نازل و پست تعریف شده است. آیا صرف ایجاد انگیزه و نشان دادن خلاقیت های کار آفرینان سبب کمک به حل مشکلات قشر بیکار خواهد شد؟ یا نشان دادن غیر واقعی و ناقص موفقیت بسترساز بوجود آمدن انتظاراتی نا به جا و غیر واقعی از بازار و شرایط اقتصادی خواهد شد.
«از همین امروز» کارآفرینی عقیم را به مردم آموزش می دهد
در حقیقت برنامه «از همین امروز» با نشان دادن ناقص و برشی از موفقیت های دیگران، سبب بوجود آمدن تصوری نادرست و غیرکارآمد در ذهن جوان خواهد شد.
شایسته است مجری توانا و کارآمد با راهنمایی تهیه کنندگان و کارگردانان از مشکلات و سختی های راه و موانعی که یک جوان را تهدید می کند سخن بگویند، تا ذهن و فکر اقتصادی وی را بارور کنند.
در حقیقت رویکرد برنامه «از همین امروز» را می توان بسیار موجه و مورد نیاز جامعه دانست، اما نحوه پرداخت به آن ضعیف و مطابق با نیاز جامعه نیست، در حقیقت نحوه سیاست گذاری «از همین امروز» بیننده را به یاد آن ضرب المثل معروف می اندازد که «به جای ماهی دادن ماهی گیری یاد بده.»
شاید برخی اذعان دارند که برنامه ای با زمان اندک پتانسیل آموزش علوم اقتصادی به مخاطب را ندارد و اصلا برای این منظور وسیع هدف گذاری نشده است که در جواب این دوستان بیان می داریم محور اصلی برنامه های های گفت و گو محور آموزش به مخاطب است و این نحوه پرداخت به سوژه کار آفرینی و ایجاد مشاغل خانگی بشدت تفننی و سرگرم کننده است و حتی باعث گمراهی و سردرگمی مخاطب خواهد شد.