به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، تا زمان فرارسیدن جشنواره سی و یکم فیلم فجر 20 روزی زمان باقی مانده؛ در این مدت اخبار سینمای ایران زیر سیطره جنبه ها و رویدادهای مختلف این جشنواره است.
طی این مدت سعی می کنیم خبرها و حاشیه های این حشنواره را رصد کنیم.
خبر اول اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رد دخالت در رای هیئت انتخاب جشنواره فجر گفت: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به رای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر احترام میگذارد و ما هیچ دخالتی در انتخابها نخواهیم داشت.
سید محمد حسینی درباره خبرهایی مبنی بر احتمال تغییر رای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر از سوی وی گفت: من به هیچ عنوان در نظر هیئت انتخاب سی و یکمین جشنواره فیلم فجر دخالت نمیکنم.
وی با رد صحبتهایی مبنی بر بازبینی مجدد فیلمهای حذف شده از رقابت در جشنواره فجر توسط وی و شمقدری عنوان کرد: باز هم تاکید میکنم که هیچ دخالتی در نظر نهایی هیئت انتخاب سی و یکمین جشنواره فیلم نمیکنم و نظر من و همچنین شخص جواد شمقدری به عنوان رئیس سازمان سینمایی، احترام به انتخابهای هیئت انتخاب است.
وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که شنیده شده هیئت انتخاب برخی از فیلمهای فاخر بنیاد سینمایی فارابی را که با هزینههای سنگین تولید شده، مردود اعلام کرده که این فیلم ها توسط شما بازبینی خواهد شد، گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی حقیقت ندارد و قرار نیست هیچ فیلمی را از هیچ سازمان و نهاد سینمایی برای ارسال به جشنواره فیلم فجر ببینم.
حسینی در پایان تاکید کرد: همان طور که تاکید کردم به رای هیئت انتخاب احترام خواهیم گذاشت.
خبر بعدی از این جشنواره اینکه مجتبی راعی به انتخاب نشدن فیلم «ترنج در ترنج» در جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد.
این کارگردان سینما با ارسال یادداشت کوتاهی اعلام کرد: «10 سال روی سناریوی این فیلم کار کرده بودیم و سعی کردیم خیلی خوب بسازیمش و حالا خوشحالیم متخصصانی هستند و تشخیص دادند کار بیکیفیت شده و در عالم هنر این چیز عجیبی نیست!»
مجتبی راعی در کارنامه خود فیلمهایی چون «عصر روز دهم»،«سفر به هیدالو»، «صنوبر»، «جنگجوی پیروز» و «تولد یک پروانه» را دارد.
کارگردان فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» معتقد است هیئت انتخاب باید دلیل روشنی در خصوص انتخاب نشدن فیلمهای شاخص در جشنواره فجر بیاورد.
انتخاب 22 اثر در بخش مسابقه سینمای ایران سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، حرف و حدیثهای زیادی به همراه داشت.
پاسخ هیئت داوران برای نپذیرفتن برخی آثار نیز قابل توجه بود؛ این اعضا تاکید کردند که ملاک و معیار انتخابشان تنها کیفی بوده و اگر فیلمی در لیست منتخبان قرار نگرفته، حتماً استاندارد کافی را برای حضور در جشنواره فیلم فجر نداشته است.
یکی از فیلمهایی که گمان میرفت، در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشته باشد، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روحالله حجازی بود؛ این فیلم سومین تجربه کارگردانی این کارگردان است؛ «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» فیلم قبلی حجازی بود که هماکنون روی پرده سینماهاست و تا اینجا فروش قابل قبولی بدست آورده است.
این فیلم در جشنواره سیام فیلم فجر نیز روی پرده رفت و با استقبال منتقدان و اهالی رسانه مواجه شد، اما هیئت انتخاب جشنواره سیام نیز «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» را در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره سیام قرار نداد.
اما واکنش روحالله حجازی درباره انتخاب نشدن اثر تازهاش در جشنواره سی و یکم فیلم فجر جالب توجه است: «بعد از مشخص شدن 22 فیلم بخش مسابقه جشنواره، تماسهای مکرری با من گرفته شد، اما من به همه خبرنگاران گفتم که مثل شما دلیل انتخاب نشدن فیلمم را نمیدانم، من هم مثل شما هستم، اما یکی از خبرگزاریها همین حرفهای من را منتشر کرد.»
کارگردان «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» همچنین افزود: «من مصاحبهای نکردم که با تعاریف مصاحبه منطبق باشد، اما با نقل از من منتشر کردهاند که گفتهام جشنواره فیلم فجر برایم اهمیتی ندارد؛ این حرف کذب محض است؛ چون جشنواره فیلم فجر برای من خیلی هم مهم است و اگر مهم نبود اصلاً فیلمم را به جشنواره ارائه نمیدادم؛ ما به خبرنگاران اعتماد میکنیم و احترام میگذاریم و جوابشان را میدهیم، بنابراین آنها نباید از این اعتماد سوءاستفاده کنند. »
حجازی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر جشن ملی ما است، عنوان کرد: «به خاطر اهمیتی که این جشنواره برای مردم، سینماگران و مسئولان دارد، هیئت انتخاب باید توضیح دهد که چرا بعضی از فیلمها را در بخش مسابقه سینمای ایران نپذیرفته است؛ من دلیل انتخاب نشدن فیلمم را نمیدانم و دوستان خبرنگار باید این مسئله را از مسئولان جشنواره و هیئت انتخاب بپرسند و ما را مطلع کنند که چرا فیلممان انتخاب نشده است.»
او درباره دلیلی که برخی از اعضای هیئت انتخاب مبنی بر انتخاب نشدن برخی آثار به خاطر نداشتن کیفیت میآورند، گفت: «هیئت انتخاب به ما جواب صریح و روشنی نمیدهد، من بارها برای فهمیدن دلیل انتخاب نشدن فیلمم تماس گرفتم، اما کسی جوابگویم نبوده؛ این مسئله هم که میگویند فیلمهایی که کیفیت نداشت کنار گذاشته شد، کلیگویی است. آیا فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با عواملی که داشت، فیلم بیکیفیتی بود؟ باید در مورد همه فیلمهایی که احتمال حضورشان در جشنواره فیلم فجر بود، جواب روشنی داده شود و برای هر فیلم دلیل خاص خودش مطرح شود.»
این کارگردان سینما ادامه داد: «اگر این فیلم اول من بود، میگفتم نتوانستند در مورد آن به درستی قضاوت کنند، اما «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» سومین فیلم بلند من است؛ اگر فیلم بیکیفیت است، صراحتاً بگویند کیفیت نداشته است و اگر مشکل ممیزی داشته، خوب روشن این مطلب را بازگو کنند؛ چرا جوابی به ما نمیدهند؟»
حجازی با اشاره به حضور فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» در جشنواره سیام فیلم فجر گفت: «مردم قاضی خوبی هستند؛ سال گذشته نیز مردم از حضور این فیلم در جشنواره فجر استقبال کردند و دیدگاه منتقدان و اهالی رسانه نیز مثبت بود، چند فیلم شاخص از جشنواره سی و یکم جا ماندند، بنابراین باید ببینیم هر کدام از اینها چرا در بخش مسابقه حضور ندارند؛ سوابق این فیلمسازان مشخص است و افکار عمومی هم به خوبی میدانند.»
وی درباره روش هیئت انتخاب در گزینش فیلمها گفت: «دلایلی که دوستان هیئت انتخاب میآورند دیگر جواب نمیدهد؛ کیفیت نداشتن فیلمها، دلیل دوستان در جشنواره سال گذشته بود و به نظرم هیئت انتخاب امسال باید پاسخ دیگری به سوالها بدهد.»
حجازی با تاکید بر اینکه شایعه توقیف فیلمش از سوی خودش منتشر نشده است، گفت: «من از مسئولان برگزاری جشنواره شنیدم که حجازی قبل از پایان کار هیئت انتخاب گفته فیلم من توقیف شده که این مسئله را هم تکذیب میکنم؛ چندی پیش با یکی از رسانهها در حد یک خط گفتوگو کردم و گفتم منتظر اعلام نظر هیئت انتخاب هستم و در مورد فیلم شایعاتی شنیدهام، اما هیچ وقت نگفتم فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» توقیف شده است.»
این کارگردان خاطرنشان کرد: «ما در حال حاضر بلاتکلیف هستیم؛ هیئت انتخاب به احترام عوامل و سازندگان فیلم و مخاطبانی که منتظر حضور برخی فیلمها در جشنواره سی و یکم فجر بودند، توضیح دهد که چرا برخی از فیلمها در جشنواره حضور ندارد؛ اگر هم برای ما احترام قائل نیستند، به خاطر مخاطبان ما صادقانه هر مشکلی هست مطرح کنند، ما هم دلایلشان را میشنویم.»
حجازی ادامه داد: «جشنواره از درخشش بازیگران و عوامل این فیلم محروم شده است؛ آقای فرخنژاد یکی از متفاوتترین بازیهایش را ارائه داده است، بازی پیمان قاسمخانی که همه را غافلگیر میکند، هنگامه قاضیانی و ترانه علیدوستی نیز متفاوتترین بازیهایشان را به نمایش گذاشته اند، ترلان پروانه هم با این فیلم ورود به دنیای بزرگسالی دارد، از فیلمنامه تا فیلمبرداری و گریم همه چیز خوب است و واقعاً ظلم بزرگی به این فیلم شده است؛ آنهایی که این فیلم را دیده اند، میتوانند تفاوتها را احساس کنند.»
این کارگردان در پایان گفت: «سال گذشته هم فیلمهای منتخب در شان جشنواره سیام نبود و انگار سال به سال جشنواره فجر خنثیتر می شود؛ این انتخابها جذابیتهای هر سال را کمتر می کند، فیلمی که من ساختم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت دارد، بنابراین برایم دردناک است که اتفاق سال گذشته در مورد فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» دوباره تکرار شود.»
«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با مضمون اجتماعی مقابل دوربین رفته است؛ داستان این فیلم روایت تاثیر مهمانان بر زندگی خانواده آقای محمودی است که بازگوکننده تفاوتهای آشکار فرهنگی در انتخاب سبک زندگی است؛ ترانه علیدوستی، پیمان قاسمخانی، هنگامه قاضیانی و حمید فرخنژاد در این فیلم بازی میکنند.
اما یکی دیگر از این فیلم های بازمانده از حضور در بخش مسابقه جشنواره سی و یکم فیلم فجر، «آسمان زرد کم عمق» ساخته بهرام توکلی است.
توکلی که با ساخته قبلی اش با عنوان «اینجا بدون من» در جشنواره بیست و نهم توجه مخاطبان را به خود جلب کرده بود، امسال زودتر از بسیاری از فیلمسازان دیگر فیلم خود را به هیئت انتخاب جشنواره ارائه داد، اما فیلمش جایی در فهرست مسابقه نیافت.
توکلی درباره این اتفاق می گوید: «به هر حال فیلمم را لایق بخش مسابقه ندانستند و برای همین من هم این فیلم را از جشنواره بیرون می کشم.»
توکلی در این باره که آیا فیلمش نمی تواند در بخش «خارج از مسابقه» جشنواره به نمایش درآید، افزود: «تا آنجایی که من می دانم جشنواره امسال بخشی به نام خارج از مسابقه ندارد، البته در سال های قبل چنین بخشی وجود داشت، اما امسال ظاهراً بخش خارج از مسابقه وجود ندارد و برای همین بهتر دیدیم فیلم مان را از جشنواره خارج کنیم.»
بهرام توکلی درباره حدس خود از دلیل عدم انتخاب فیلمش برای بخش مسابقه گفت: «این پرسشی است که اعضای هیئت انتخاب باید بدان پاسخ دهند نه من؛ چون آنها بودند که فیلم ها را انتخاب کردند و حالا خودشان باید در برابر انتخابشان مسئول باشند.»
توکلی در انتها در پاسخ به اینکه آیا اگر بخش خارج از مسابقه به جشنواره افزوده شود، فیلمش را به جشنواره می دهد یا نه، گفت: «وقتی دبیرخانه جشنواره می گوید بخش خارج از مسابقه نداریم؛ یعنی ندارند دیگر، حالا هم معنا ندارد که بخواهند بخشی جدید به جشنواره بیفزایند.»
اما دبیر سیو یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در پاسخ به این اعتراض ها تاکید کرد: من هم میتوانستم مثل گذشتگان 60 فیلم را در بخشهای مختلف بگذارم و دل همه را بدست آورم.
محمدرضا عباسیان درباره انتخابهای صورت گرفته در این دوره جشنواره و حواشی به وجود آمده اظهار کرد: تلاش کردیم جشنواره فیلم فجر امسال به استانداردهای حرفهای نزدیکتر شود که این اتفاق یکی در بخش فیلمها و دیگری در بخش آییننامه واقع شد و شامل حذف موارد اضافی مانند فیلمهای خارج از مسابقه، سینمای آسیا و اهدای 14 جایزه بود، بنابراین در این راستا از همان ابتدا گفتیم هر فیلم اولی نباید وارد جشنواره شود و هیئت انتخاب حداکثر باید 11 فیلم را انتخاب کند.
وی افزود: در سینمای ایران هم گفتیم حداکثر 26 فیلم انتخاب شود و از همان ابتدا هدفمان پذیرفتن تعداد کمتری نسبت به سالهای گذشته بود؛ خیلیها هم گفتند چون امسال قرار است فیلم کمتری تولید شود، این تصمیم گرفته شده است، در حالی که 96 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و تعدادش بسیار بیشتر از آن چیزی بود که تصور میکردیم.
عباسیان با دفاع از انتخابهای صورت گرفته گفت: با همکاری خوب هیئت انتخاب که آنها هم برای رسیدن به کیفیت پای استراتژی جشنواره ایستادند، انتخابها صورت گرفت و 11 فیلم در بخش اول و 22 فیلم در سینمای ایران انتخاب شد که چهار فیلم سینمای ایران هم در بخشهای فیلمهای اول قرار دارد.
دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: اگر قرار باشد دبیر جشنوارهای باشی که میخواهی به سینما خدمت کند، راه درست، سختگیری در گزینش است، اما اگر سیاست این باشد که دبیری باشی که دل همه را بدست بیاوری، مانند گذشته باید انتخابهای بیشتری میکردیم تا دل همه را بدست آوریم و در نهایت هم وقتی جایزهای به کسی تعلق نمیگرفت، بگوییم رأی هیئت داوران بوده است.
از همين اول تکليف جشنواره امسال معلومه!
چرا؟ کدوماشون مهمن؟ مگه دلايل رد شدنشونو مي دونيد؟
اولا ظرفيت هم خوب چيزيه! بعدشم وقتي فيلمتو راه ندادن خودت مي خواي بکشيش بيرون؟!