پاسخ معاون وزیر به انتقاد رئیس سازمان سنجش
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، سحر خیز در خصوص انتقاد رئیس سازمان سنجش از عدم وجود هدایت تحصیلی در نظام آموزشی کشور، اظهار داشت: رویکرد ما در بحث هدایت تحصیلی، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی است و امسال هم توانستیم حدود 45 درصد دانشآموزان در پایه دوم متوسطه را به سمت رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش هدایت کنیم.
وی ادامه داد: در نظر داریم بر اساس برنامه پنجم توسعه، حضور دانشآموزان را در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش به عدد 50 درصد برسانیم.
سحرخیز با بیان اینکه در هرم شغلی کشورها به ازای هر 3 تا 5 کاردان یا تکنسین، یک کارشناس تربیت میشود، گفت: در نظام آموزش عالی و سنجش کشور مشکلاتی داشتیم که هدایت تحصیلی را در آموزش و پرورش تحت تأثیر قرار داده است؛ توسعه بیرویه کارشناسی در علوم انسانی بدون توجه به نیاز کشور و آیندهنگری، یکی از آن موارد است.
وی افزود: تعداد دانشجویان کارشناسی گاهی 5 برابر دانشجویان دوره کاردانی است؛ البته در یک زمانی شاید لازم بوده است ولی گسترش کمی دانشجو بدون توجه به هرم شغلی و نیاز شغلی کشور آفتی بوده است که آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به بحث مدرکگرایی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 80 درصد مشاغل کشور را باید بتوانیم در زمینههای کاردانی، تربیت تکنسین و کارگر ماهر تأمین کنیم؛ این در حالیست که در کشور برای استخدامها، مدرک لیسانس عنوان میشود.
وی به فارغالتحصیلان بیکار دانشگاهها اشاره کرد و افزود: نظام هدایت تحصیلی متأثر از چند عامل است که بخشی از آن بیرون آموزش و پرورش است؛ به عنوان مثال برخی رشتهها مثل فنی و حرفهای و کاردانش از وجهه انداخته شده است و وزارت علوم رشتههای کاردانی را کسر شأن میداند و رویکرد به سمت تحصیلات تکمیلی آمده است.
منبع: فارس