معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: ساخت جت 150 نفره یکی از طرح هایی است که به حوزه پژوهش و فناوری دانشگاهها داده شده و قرار داد آن با ...
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بندرعباس، مهدی نژاد نوری شب گذشته در نشست خبری با اشاره به افق برنامه پنجم تا سال 1404 تصریح کرد: ساخت جت 150 نفره یکی از طرح هایی است که به سفارش سازمان صنایع هوایی کشور با اعتبار 1000 میلیارد ریال به حوزه پژوهش و فناوری دانشگاهها داده شده و قرار داد آن با پنج دانشگاه داخلی منعقد شده است.
وی افزود: در سال جاری 80 میلیارد ریال از اعتباراتی که رئیس جمهور برای حمایت از علم فناوری اختصاص داده به این پروژه تعلق گرفته است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به اینکه دولت و وزارت علوم به دنبال تولید ثروت از راه علم برای دانشگاه ها هستند بیان داشت: به منظور این امر تلاش شده است یک همکاری میان دستگاه های مختلف و بخش پژوهش و فناوری دانشگاه ها ایجاد شود.
مهدی نژاد نوری از انعقاد قرارداد 38 پروژه پژوهشی با اعتبار بالغ بر 25 هزار میلیارد ریال خبرداد و تصریح کرد: تلاش شده که طرح های کلان ملی که حتما مورد نیاز کشور هستند و نیاز به کار پژوهشی و فناوری دارند به دانشگاه های داخلی محول شود که تا کنون قرار داد 38 پروژه با اعتبار 25 هزار میلیارد ریال به 65 دانشگاه دولتی در کشور طی برنامه سه تا پنج ساله منعقد شده است.
وی ادامه داد: رویکرد فعلی تولید ثروت از علم تنها به دانشگاه های دولتی اختصاص داشته و دانشگاه آزاد هیچ گونه سهمی در این امر نداشته است.
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه طبق اعلام پایگاه IDI، ایران در تولید علم در سال 2013 صعود چهار پله ای داشته است، گفت: ایران در سال 2012 به رتبه 17 اول منطقه دست پیدا کرد و در سال 2013 که یک ماهی از آن می گذرد باز این رتبه بندی بهتر شد، به نحوی که طبق اعلام پایگاه IDI، ایران در تولید علم در سال 2013 صعود چهار پله ای به دست آورده و در منطقه اول است.
مهدی نژاد نوری تصریح کرد: کسب این رتبه انتظارات جامعه را از پژوهش و فناوری بالاتر برده است و باید با تعریف جدید از وضعیت موجود طی برنامه توسعه پنچم تا سال 1404 در رده پنج کشور برتر جهان قرار بگیریم.
وی در پایان بر ضرورت راه اندازی دانشگاه پژوهش محور تاکید کرد و گفت: دانشگاه پژوهش محور دانشگاهی است که پژوهش، محور اصلی تولید دانش ناب برای آموزش های موثر و کارآمد و تربیت انسانی خودباور است.