گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ ظهر روز گذشته فیلم «اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند» در پردیس سینمایی قلهک برای منتقدین گفتمان انقلاب اسلامی اکران و نقد و بررسی شد؛ در بین نقدها، رویکردهای گوناگونی نسبت به این فیلم به چشم میخورد، بعضی منتقدان به علت نبود سیر داستانی مشخص و تعلیق مناسب، آن را فیلم سینمایی نمیدانستند و تنها با اصطلاح مستند داستانی، آن را مورد ارزیابی قرار میدادند، اما برخی این فیلم را یک سیر داستانی آرام دانسته و تعلیق آن را فقر و نداری خانواده زن معرفی میکردند.
دکتر یعقوب توکلی با معرفی این مؤلفه به عنوان تعلیق فیلم، پرداختن به خرده ارزشهای اجتماعی را از ویژگیهای این فیلم برشمرد؛ این در حالی است که تمام منتقدان «اشیا از آنچه در آینه میبینند به شما نزدیکترند»، آن را فیلمی زنانه میدانستند.
از سعید مستغاثی خواسته شد قدری به نگاه سینمایی ایران نسبت به زن بپردازد؛ او نگاه به زن را شبه روشنفکری دانست و گفت: در این نگاه شبه روشنفکری که در سینمای ایران وجود دارد، زنان میخواهند استقلال بدست بیاورند، بنابراین نگاهی عصیانگرایانه دارند. در این نوع نگاه به شکلی زنان، افرادی تحت ظلم و ستم به تصویر کشیده شدهاند که به دنبال ظلم ستیزی هستد.
وی در خصوص این سؤال که این نگاه تا چه میزان با جامعه ایران تناسب دارد، گفت: به همان میزان که سینمای روشنفکری با جامعه تناسب دارد؛ زمانی که پرفروشترین فیلمها را نیز تنها دو یا سه درصد جامعه میبینند، مشخص است این طرز نگاه به جامعه و زن چه قرابتی با جامعه ایران دارد.
مستغاثی این موضوع را به واقع، مسئله جامعه ایران ندانست.
از این موضوع که بگذریم برخی سقوط قدم به قدم شخصیت اصلی این فیلم را موضوع اصلی دانستند؛ این افراد چنین استدلال میکردند که فیلم ابتدا با نماز آغاز میشود، اما شخصیت زن، قدم به قدم سقوط میکند تا جایی که حتی در آخر فیلم به فرد دیوانه و عقب ماندهای که در ساختمان روبرو زندگی میکند، حسادت میورزد، اما برخی نگرشی چنین منفی نداشتند و فیلم را تنها برشی ساده از زندگی یک زن سنتی ایران میدانستند.
در نهایت آن که منتقدان، مؤلفههای جزئی که داستان بر روی آن پیش میرود را غیر واقعی دانستند، مثلاً عنوان کردند که دیگر کسی در صف شیر نمیایستد!