تهیهکننده «عقاب صحرا» گفت: 90 درصد اتفاقات این فیلم مبنای تاریخی دارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نشست فیلم «عقاب صحرا» با حضور مهرداد خوشبخت، کارگردان؛ تورج منصوری، مدیر فیلمبرداری؛ علیرضا کمالی، روناک یونسی، شهرزاد کمالزاده، بازیگران و عباس اکبری، نویسنده و تهیهکننده در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست خوشبخت با بیان اینکه سال گذشته ساخت فیلم «عقاب صحرا» به من پیشنهاد شد، گفت: فیلمنامه برای آقای اکبری بود و توسط وی به من رسید که حدوداً در سه ماه فیلمبرداری شد.
خوشبخت در خصوص کم شدن از حجم فیلم گفت: فیلم مونتاژ شده 108 دقیقه بود و فیلمی که الان دیده شد 104 دقیقه؛ البته اولین بار است که همراه شما فیلم را میبینم و احتمال اینکه تغییراتی در فیلم داده شود و کمتر گردد، وجود دارد.
وی همچنین در خصوص بحث اکران فیلم و جلب مخاطبان گفت: مگر میشود که کسی فیلم بسازد، برای آن که دیده نشود؛ من فیلمم را ساختم و امیدوارم که دیده شود.
کارگردان «عقاب صحرا» در ادامه در خصوص انتخاب بازیگران برای این فیلم گفت: زمانی که فیلم را شروع کردیم، عموم بازیگران سر کار بودند؛ این در حالی است که تجربه ثابت کرده، ستارهها عموماً در فیلمهای تاریخی کمکی به فیلم نمیکنند.
خوشبخت ادامه داد: ستارهها در فیلمهای تاریخی فقط ممکن است که بودجه فیلم را صرف کنند، بنابراین در این فیلم تلاش کردیم تا از بازیگران خوب استفاده کنیم و تبعات و مشکلات آوردن ستاره را هم نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه من از نتیجه کارم خیلی راضی هستم، بیان داشت: در این فیلم همه دست به دست هم دادند تا یک کار خوب اتفاق بیفتد.
کارگردان «عقاب صحرا» همچنین در خصوص فاخر بودن این کار گفت: من معتقدم باید همیشه از تولید دفاع کنیم چه فاخر باشد چه نباشد.
خوشبخت ادامه داد: اگر فیلمی ساخته میشود، در نتیجه آن عدهای به سر کار میآیند و این یعنی عدهای کار دارند.
وی گفت: اینکه بعضیها میگویند «چرا این فیلم تولید شده»، اشتباه است، در حالی که همه ما باید خوشحال باشیم که کاری در سینما در حال تولید است.
کارگردان «عقاب صحرا» با بیان اینکه تعداد فیلمهای سینمایی تاریخیمان کم است، گفت: کم بودن تعداد فیلمهای سینمایی تاریخی باعث شده که ما فکر کنیم باید تمام وقایعی که میخواهیم در فیلم بیاید، اما نکته مهم اینجاست که این مسئله امکانپذیر نیست.
خوشبخت همچنین در خصوص بضاعت سینما برای ساخت فیلم تاریخی گفت: سینمای ایران بضاعت کمی برای ساخت فیلم تاریخی ندارد.
در ادامه این نشست اکبری، نویسنده و تهیهکننده گفت: دوستانی که این فیلم را دیدند، میدانند که تم فیلم و اتفاقات و روند حرکتی داستان، با شرایط حال حاضر کشور قابل مقایسه است؛ همانطور که الان در شرایطی قرار داریم که کفر در مقابلمان قرار دارد، در آن زمان نیز دشمنان در اکثریت بودند.
تهیهکننده «عقاب صحرا» در ادامه با بیان اینکه اقتباس از تاریخ کار بسیار سختی است، گفت: تمام وقایع این فیلم واقعی است بجز داستان عشق؛ میتوانم بگویم 90 درصد اتفاقات فیلم مبنای تاریخی دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه قطریها در حال حاضر با یک بودجه یک میلیارد دلاری در حال ساخت فیلم در مورد پیامبر هستند، گفت: کاملاً آشکار است که ما مورد تهاجم فرهنگی هستیم و باید در مقابل این هجمه فرهنگی به هر نوعی که شده، قرار بگیریم.
اکبری همچنین در خصوص فاخر بودن این کار گفت: این فیلم فاخر است، اما بودجه آن بسیار کمتر از فیلم فاخر است.
تهیهکننده «عقاب صحرا» همچنین بودجه این فیلم سینمایی را حدوداً دو و نیم میلیارد تومان اعلام کرد.
وی در خصوص ارتباط برقرار کردن مخاطب با این فیلم گفت: فیلمهایی که با مخاطب ارتباط برقرار میکنند یکسری اصول مشترک دارند و من مطمئن هستم که این فیلم در هر جای دنیا میتواند مخاطب خاص خود را پیدا کند.
در ادامه این نشست روناک یونسی، بازیگر «عقاب صحرا» با بیان اینکه اولین کار تاریخیام را انجام دادم، گفت: خیلی دوست داشتم که تجربه یک کار تاریخی را داشته باشم، خدا را شکر با این کار این اتفاق افتاد.
وی همچنین در مورد نقش خودش و در پاسخ به سوالی مبنی بر باورپذیر نبودن این نقش برای یک زن عرب گفت: زمانی که این کار را شروع کردم، سعی نمودم بهترین کارم را انجام دهم، اما تمام تلاشهایی که انجام میدهیم، مخصوصاً بازیگرهای خانم، ممکن است بعد از ساخت دچار ممیزیهایی شود، مثل همین نقشی که من در این فیلم سینمایی بازی کردم.
یونسی بیان داشت: من سه ماه با این فیلم قرارداد داشتم، اما پنج ماه سر کار بودم، در این مدت چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ دیگر سعی کردم صد درصد تلاشم را به کار بندم، اما همیشه و در همه کارها اتهام به سمت بازیگر بر میگردد؛ چون بازیگر مظلومترین فرد فیلم است.
در ادامه علیرضا کمالی، بازیگر دیگر این فیلم گفت: من در فیلمهای« ملک سلیمان» و «اینجا شهری دیگر است» نقشهای تاریخی بازی کردم و بسیار خوشحالم که با مهرداد خوشبخت که در سال 81 افتخار دستیاریاش را داشتم، دوباره همکار شدم.