«استرداد» خوش ریتم و خوشرنگ است و مخاطب را تا انتها با خود همراه میسازد و این همه در تلفیق با بازیهای خوب و موسیقی جالبش، به یکی از دیدنیترین آثار تاریخی سالهای اخیر در حوزه فیلمهای مربوط به تاریخ معاصر ایران، بویژه عصر پهلوی منتهی میگردد.
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ «استرداد»، سومین اثر علی غفاری است، پس از «شاهرگ» و «چراغ قرمز» که هیچ کدام توفیق چندانی نیافتند و آثار خوبی نبودند.
«استرداد» یک فیلم تاریخی است که به موضوع پرداخت غرامت توسط متفقین به ایران پس از پایان جنگ جهانی دوم می پردازد؛ حکایت یک مجموعه شمش طلا که بناست از شوروی راهی ایران گردد.
فیلم از همه شرایط و ویژگیها که موجب پدید آمدن اثری درخور و جدی می شود، برخوردار است.
داستان مهم و پیرنگ خوب، ارزش متن و اهمیت محتوا، پیچیدگیها و تعلیقهای روایی و حضور در لوکیشن واقعی همگی کمک میکنند تا ابتدائیاتی از ارزشهای بصری و فرم در فیلم پدیدار شود.
مهم تر از همه، اما این است فیلم تلاش میکند بخشی از ماهیت خبیث و وطنفروشانه دربار فاسد پهلوی را در روایتی واقعی و در یک اتمسفر سینمایی به تصویر بکشد.
این همه در حالی است که گروه بازیگران هم متناسب و بجا انتخاب شده و خصوصاً بازی حمید فرخ نژاد و فرهاد قائمیان، دیدنی از آب درآمده است.
نویسندگان فیلمنامه تلاش کرده اند یک روایت تاریخی را بر مبنای واقعیات و حقایق آن زمان در پرداختن سینمایی متناسب با جلوههای هنر هفتم امروز برای مخاطب ایرانی و جهانی به رشته تحریر درآورند و کارگردان هم سعی کرده از این متن، جلوه بصری درخوری بیافریند و تدارکی سینماورزانه و قابل برای مخاطبانش مهیا کند.
فیلم، خوش ریتم و خوشرنگ است و مخاطب را تا انتها با خود همراه میسازد و این همه در تلفیق با بازیهای خوب و موسیقی جالبش، به یکی از دیدنیترین آثار تاریخی سالهای اخیر در حوزه فیلمهای مربوط به تاریخ معاصر ایران، بویژه عصر پهلوی منتهی می گردد.
نباید از خاطر برد که فیلمبرداری محمود کلاری، چهره پردازی محسن بابایی و طراحی صحنه و لباس ایرج رامینفر چه نقش مهم و موثری در اثربخشی، باورپذیری و دیگر ارزشهای بصری این فیلم داشته است.
«استرداد» یکی از مهمترین و جدیترین آثار به نمایش درآمده در جشنواره امسال بود که با استقبال مخاطبان و خاصه منتقدان هم روبرو شد.