به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، برنامه پایش یک سال پیش با رویکرد بررسی مسائل مهم اقتصادی کشور آغاز بکار کرد و به علت بررسی کارشناسی مسائل و زبان قابل فهم به سرعت مخاطب خود را در بین نخبگان جامعه و عامه مردم پیدا کرد و در حال حاظر یکی از برنامه های تاثیر گذار سیما در زمینه اقتصادی است.
از جمله موضوعات کلیدی که پایش تا کنون به آنها پرداخته می توان به مواردی مانند مسئله اشتغال، تورم، نقدینگی، مسئله قیمت گذاری و تولید خودرو، مسکن و نرخ ارز و کشاورزی اشاره کرد که همگی با حضور کارشناسان برجسته کشور به موشکافی و چاره اندیشی مشکلات دست زدهاند.
نقطه قوت این برنامه این بوده که بدون تکرار شعارها و بایدها، عملا در مسیر آن اهداف حرکت می کند و از این حیث متمایز و پیشرو است.
امروز تولد یکسالگی این برنامه موفق سیما بود و به این بهانه عوامل برنامه پایش، ظهر امروز به دعوت خبرگزاری دانشجو برای تقدیر از عملکرد یکساله آنها، با حضور اهالی رسانه در محل این خبرگزاری حاظر شدند و ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه تهیه برنامه، به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ گفتند.
مشروح این نشست خبری که با حضور سید امیر سیاح، مدیر گروه اقتصاد شبکه یک؛ محسن تربیت دوست، تهیه کننده برنامه پایش؛ مرتضی حیدری و کیا داوود اسفندیاری، مجریان برگزار شد در ادامه می آید:
در ابتدای برنامه هادی قاسمی مدیر عامل خبرگزاری دانشجو گفت: برنامه پایش طبق آمارها نشان داد که بسیار موفق و پرمخاطب بوده است، شبکه یک نیز یکی از شبکههای موفق بوده و برنامههای مثل «ثریا» نگاه یک و همین پایش برآمده از یک نگاه مدیریتی موثر است.
هدف از این برنامه این بود که با ایجاد یک پیوند میان نخبگان دانشگاهی و رسانه ظرفیت فکری بالقوه در این حوزه را به کمک برنامه های موفق رسانه ملی بیاوریم تا ان شاء الله به اثر گذاری بیشتر این گونه برنامه ها کمک کنیم. جشن تولد یکسالگی برنامه پایش بهانه خوبی بود برای این اتفاق . از رسانهها نیز دعوت شد تا با حضور خود از این برنامه های موثر حمایت کنند. وی افزود: عمق تأثیر این برنامه آنقدر بوده که در لایه های مختلف مردم اثر گذاشته و موضوعات آن به رفتار اجتماعی تبدیل شده است. که شاهد مثال آن را می توان در ایام عید و ماجرای پسته جویا شد.
اقتصاد مقاومتی مقولهای بود که در این برنامه به شکلی جدی به آن پرداخته شد. نقطه تمایز این برنامه با خیلی از برنامه ها و اقدامات برای اقتصاد مقاومتی این بود که خیلی ها شعار اقتصاد مقاومتی را دادند ولی کمترین کار اثر بخشی انجام ندادند ولی این برنامه به ظاهر شعار نداد ولی در عمل دیدیم که چگونه وبه چه زیبایی به این مقوله پرداخت .و مردم هم این موضوع را در زندگی خود درک می کنند.
امیر سیاح مدیر گروه اقتصادی شبکه اول در ادامه گفت: در این برنامه تلاش شد که برنامه اقتصادی، خشک و کسلکننده نباشد و مباحث جدی را به خانوادهها بیاورد و به آنها کمک کند با مبانی نظری علمی آشنا شوند و هم با مشارکت مردم این موضوع در مخاطب جا بیفتد. از مدیر شبکه یک و تمام مدیران سازمان باید تشکر کرد اگر هر کدام از تیم برنامه پایش نبودند هیچ یک از این اهداف تحقق نمی یافت. اجرای حیدری در این برنامه یکی از اصلیترین تأثیرگذاریها را داشت.
وی افزود : تیم تحقیق برنامه هم بزرگترین کار را انجام دادند در برنامههای اقتصادی تلویزیون فرض بر این است که مخاطبان مسئولان هستند. برای همین از مهمانان میپرسند برای فلان شکل چه باید کرد؟ در حالیکه در برنامه پایش از مردم نظرخواهی میشود و بررسی میشود که نقش مردم در این خصوص چیست.
سیاح در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر نپرداختن پایش به دانشجویان گفت: این نقطه ضعف که توجه به دانشجویان در این برنامه کمرنگ بوده یک واقعیت است و از این پس تلاش میشود رفع شود.
مرتضی حیدری، مجری برنامه اضافه کرد: حداقل در 5 سال اخیر رویکرد شعارهای سال که مقام معظم رهبری تعیین میکنند اقتصادی بوده و امسال به دلیل انتخابات امسال سیاسی هم شده، پس این موضوع اقتصادی بسیار مهم بوده است.
در مسایل پایین دستی هنوز مشکلاتی وجود دارد، برنامه پایش شعار خود را پادمان رسانه ملی در تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی بر این پایه گذاشت از اول نگاه ما این بود که عام فهم باشیم و عامیانه نباشیم. نه اینکه حرفهای عامیانه بزنیم که مخاطب را جذب کنیم. اگر نقدی داریم و گاهی برنامه شکل اتنقادی پیدا می کند هدف سیاه نمایی در فضای کسب وکار نیست. تفاوت پرداختن ما به این مسائل با آنچه برنامهها و رسانههای بیگانه به آن میپردازند بسیار زیاد است.
حیدری افزود : آنها به دنبال بهانهگیری و به زمین زدن حریف هستند و از دریچه دیگری نگاه می کند ولی رویکرد و نتیجهگیری ما با آنها یکی نیست. اگر ما در قبال معضلات اقتصادی و محیط کسب وکار سکوت کنیم معنیش آن نیست که مردم هم از کنار آن میگذرند. این تلاش میشود که مسئولان تصمیمات درستتری بگیرند. هدف ما امید آفرینی است هم جراح چاقو میزند و هم قاتل ولی کار جراح آخرش به احیاء و نجات میرسد.
ما حتماً از ظرفیتهای دانشجویی و رسانه ای استقبال میکنیم . به لحاظ عُده باشگاه خبرنگاران ظرفیتش از واحد مرکزی خبر پایینتر است ولی در بخش تولید اخبار این ظرفیت بسیار بالاتر است.
حیدری گفت : این برنامه بیشتر دریافت اطلاعات میکند تا اینکه تولید اطلاعات کند، گاهی تاثیر یک فریم فیلم بیش از ساعتها حرف و عکس و سریال و این چیزهاست. بعنوان مثال در عربستان و مکه و مدینه آشپزخانه جدا و غیر بهداشتی بود، یکسال یک نفر فیلمی از یک آشپزخانه غیربهداشتی نشان داد، نتیجه آن اصلاح وضعیت بود و اتفاقی عظیم در حج افتاد و میزان بیماری ها کاهش یافت. این تاثیر اطلاعاتی است به شکل فیلم نمایش داده شده بود. این موفقیت و برنامه پایش به هر رو مسئولیت ما را بعد از این بیشتر خواهد کرد.
حیدری در پاسخ به اینکه آیا از عملکرد و اطلاع رسانی شما تا کنون انتقاداتی صورت گرفته گفت: البته انتقاد بوده ولی مدیر شبکه یک و آقای سیاح همواره حامی ما بوده اند. ما حرفمان این است که اگر حرف غلطی زدیم بابتش عذرخواهی هم میکنیم مثلا در مورد نمایش یک عکس اعتراضی شد که ما بابت آن عذرخواهی کردیم و آن را اصلاح کردیم. آغوش ما، برای پذیرش اشتباهاتمان باز است ما انچه که مستند است را پیگیرانه دنبال میکنیم. اینکه به ما سفارش کنند که حرف درست را نگوییم ما هیچوقت نمیتوانیم چنین کنیم.
سیاح در ادامه در خصوص اقتصاد ورزش گفت محتوای برنامه را ببیندهها شکل میدهند که چنانچه پیشنهاد شود از سوی بیننده این موضوع هم در دستور کار قرار میگیرد.
حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا برنامهای برای دعوت از کاندیدا دارید افزود: ما از مدتی پیش رویکرد برنامه را انتخاباتی کردیم و مناظرههایی هم داریم. اینکه کاندیداها بیایند این بستگی دارد به کمیسیون انتخاباتی صدا و سیما.
وی در خصوص اقتصاد سلامت گفت: این برنامهای عام است هر اتفاقی که ما به ازای مالی و اقتصادی دارد را شامل می شود. بنابراین بحث اقتصاد سلامت از موضوعاتی است که قرار بود به آن بپردازیم با نزدیک شدن انتخابات فعلا از آن صرفنظر کردهایم.
در ادامه یکی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: در مقوله اقتصاد در برنامههای سینما مثل دیروز امروز فردا و نود ورزشی نوعی نگاه تک بعدی وجود دارد کع امیدواریم در برنامه پایش چنین اتفاقی نیافتد.
سیاح در خصوص بورس گفت: قرار بود در برنامه به این موضوع پرداخته شود ولی بعد آن را به تعویق انداختیم. بورس ظاهر خیلی جذابی دارد ولی با عمده مردم شاید ارتباط برقرار نکند.
اسفندیاری مجری دیگر برنامه پایش در ادامه گفت: در بحث خبری، ارزشهای خبری بسیار مهم است. در شبکه یک سیاست این بوده همگان درگیر برنامه باشند احساس این بوده درگیر کردن مخاطب با موضوعاتی همه فهم باشد.
حیدری در ادامه در خصوص برنامه ای که با موضوع اشتغال اجرا شد گفت: در آن برنامه مهمترین موضوعاتی که اقتصاد با آن درگیر بود مورد بررسی قرار گرفت بعد از آن برنامه، وزارت کار گفت این عدد 14 هزاری اشتغال نمی تواند درست باشد.
سیاح در خصوص اقتصاد فرهنگ و هنر افزود: اینکه یک فیلم در حوزه گردشگری باشد ما باید بیشتر به آن بپردازیم. موضوع فرهنگ از موضوعات مهمی است باید به شکلی درست به آن پرداخت.
سیاح در مورد تاثیرات سوء فضای روانی بر اقتصاد کشور گفت: پاسخ به این پرسش سخت است چون سلیقه من باسلیقه مسئولان شاید تفاوت داشته باشد بخش عمده خساراتی که در اقتصاد وجود دارد از همین فضای روانی است که وجود دارد و باید فکری اساسی برای آن کرد. سکوت کردن در برابر دشمن فضای رسانه ای را از دست ما می گیرد و آنها هم هر قدر بخواهند جو را متشنج می کنند و باید واقعیات را پوشش داد تا دست آنها بسته شود.