گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ تنها یک هفته به پایان ماراتن کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شورای اسلامی شهر و روستا باقی مانده و این در حالی است که فضای کشور بشدت تب آلود است.
مناظره های تلویزیونی و حضوری کاندیداهای ریاست جمهوری در کنار بیلبوردهای بزرگ و بنرهای تبلیغاتی شان آن قدر چشمگیر و پررنگ است که جا برای عرض اندام تبلیغات کوچک و کم سوی شورای شهری ها باقی نگذاشته است.
دو روزی است که اسامی تایید صلاحیت شدگان شورای اسلامی شهر و روستا اعلام شده و این کاندیداها چند روزی فرصت دارند تا برنامه های خود را به مردم بشناسانند.
در همین راستا با دکتر اقبال شاکری، یکی از کاندیداهای شورای شهر تهران به گفتوگو نشستیم تا از برنامه ها و نگاهش به شورای شهر بدانیم.
شاکری دانش آموخته رشته مهندسی و مدیریت ساخت عمران دانشگاه امیرکبیر است و تا به حال مسئولیت هایی چون ریاست انجمن مدیریت پروژه ایران، مشاوره و مدیریت پروژه های زیرساخت شهری و تدریس در دانشگاه امیرکبیر را به عهده داشته است. متن گفت و گو را در ادامه می خوانید:
«خبرگزاری دانشجو» - به عنوان سوال اول، نگاه کلی شما به وظایف شورای شهر چیست؟
شاکری: شوراها با توجه به تعبیری که در قانون اساسی تدوین شده یکی از مهمترین طرح های نظام مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی است. اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم شوراهای اسلامی شهرها ابزار و نهادی است برای پیشبرد سریع تر طرح های توسعه کشوری در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که از طریق ایجاد تعلق شهروندان به محیط شهری و درگیر کردن آنها به امور شهری خودشان دنبال می شود.
بنابراین شورای شهرها رکن بسیار مهمی در جوامع شهرنشین و بخصوص در کلان شهرهاست که مسیر توسعه را از طریق این سازمان که نتیجه توانمندی های فکری شهروندان است، پیگیری می کند.
این جایگاه از دو طریق اعمال نظر می کند:
1) از طریق انتخاب شهردار به عنوان مدیرعامل شهری که تمام تصمیمات و ابتکارات و افکار شورای شهر از طریق این فرد به منصه ظهور می رسد.
2) نظارت بر کارکرد شهرداری ها که مطالبات عمومی را در یک بستر سالم و توانمند اداره کند.
بنابراین آنچه که با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد شورای شهر است و به همین دلیل است که در شهرها این رقابت وسیع، عمیق و چالشی انجام می گیرد.
زیرا مردم برای پیشرفت تلاش می کنند و به شورای شهرها بسیار اهمیت می دهند، ولی در کلان شهری مثل تهران شاید انتخابات ریاست جمهوری بر این انتخابات غلبه کند، اگرچه در این دوره تداخل با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای شهر را تحت تأثیر قرار داده، ولی حضور افراد حرفه ای، متخصص و با تحصیلات مرتبط با امور که دارای برنامه هستند و همچنین حضور ائتلاف های تخصصی باعث شده رقابت حرفه ای و فنی صورت بگیرد. این جریان نشان دهنده جمع شدن عزیزانی است که علاقه مند هستند تا توانمندی هایشان را مدیریت شهری به اثباث برسانند.
«خبرگزاری دانشجو» - به نظر شما ترکیب شورای شهر از لحاظ تخصصی باید به چه صورت باشد؟ از چه تخصص هایی در شورای شهر باید بهره برد تا ترکیب درست تری داشته باشیم؟
شاکری: به نظر من شورای شهرها و ارکان سیاست گذاری و مدیریت کشور جای آزمون و خطا نیست.
شوراهای شهر باید مقبولیت و مشروعیت خود را از طریق انتخاب افراد مرتبط و متخصص بدست آورند و این افراد جایگاه مدیریتی و صلاحیتی شوراها را اثبات کنند.
این افراد باید ویژگی های زیر داشته باشند:
1- دارای تخصص و علم مرتبط با وظایف شورای شهر باشند.
2- سابقه روشنی در مدیریت مسائل مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
3- افرادی باشند پاک دست و پاک نهاد و به دور از زد و بندهای سیاسی و تحت تأثیر قدرت و ثروت قرار نگیرند.
4- در اظهارنظر و انجام وظایف خود شجاع و فهیم باشند. ضمناً باید اهداف شورای شهر را هم در نظر داشته باشند، ولی این موضوع مانع از آن نیست که مردم انتخابی انجام دهند و به یک دسته از افرادی را که دارای نام هستند، ولی قطعاً ترکیبی همسو و متناسب با شورای شهر دارند و به بهبود اوضاع آنها می پردازند، رأی دهند تا وقت شوراها هم برای هماهنگ و نظام مند کردن افراد بدون سنخیت تلف نشود.
بنابراین این چند ویژگی در ترکیبی ارزشی و انقلابی می تواند ترکیب خوبی برای شورای شهر باشد.
«خبرگزاری دانشجو» - با توجه به این فرمایش شما، هنرمندان و ورزشکاران هم می توانند در این ترکیب قرار بگیرند. شما موافق این امر هستید؟
شاکری: اگر بخواهم از نظر اصولی عرض کنم موافق نیستم. این عزیزان می توانند توانمندی های خود را در عرصه های هنری و ورزشی به کار گیرند.
مثلاً یک هنرمند برای خلق یک اثر هنری برجسته می تواند به مردم کمک کند نه در زمینه ای که هیچ ارتباط و سنخیتی با توانایی های وی ندارد. عرض کردم که باید حداکثر ترکیبی تخصصی و تعهدی از افراد باشد که تخصص آنها با وظایف شورای شهر مرتبط است.
«خبرگزاری دانشجو» - در حال حاضر ما چهره های سیاسی را در بین کاندیداهای شورای شهر می بینیم در صورتی که شورای شهر دارای کارکرد اجتماعی است، نظر شما در این باره چیست؟
شاکری: به نظر من مانعی برای معرفی و حمایت از کاندیدای مورد نظر دسته های سیاسی وجود ندارد، ولی کاندیداهای عزیز باید توجه داشته باشند که به هیچ وجه نباید در مورد مسائل شهری تابع تشکل ها و اهداف سیاسی آنها باشند، باید خرقه سیاسی را از تن در آورده و جامه خدماتی شورای شهر را بپوشند.
در این صورت مشکلی برای ورود گروه های سیاسی نیست، ولی اگر آنها قبل از ورود به شوراهای شهر، به آن تشکل های سیاسی تعهدات سیاسی داشته باشند، این امر فاکتورهایی را ایجاد می کند که در انجام وظایف شورای شهر اصطکاک به وجود می آورد.
به همین دلیل من اینجا از دسته ها و گروه های سیاسی بخصوص نیروهای ارزشی خواهشمندم که از نمایندگان خود انجام خدمات بهتر را تقاضا کنند نه وابستگی بیشتر را. این موضوع باید رعایت شود چون من احساس می کنم که تشکل ها فشار تشکلی بر کاندیداها دارند.
«خبرگزاری دانشجو» - با توجه به رشته شما که مهندسی و مدیریت ساخت و عمران است، در صورتی که رأی بیاورید در این حوزه چه فعالیت هایی می توانید انجام دهید؟ در حال حاضر خلا و کمبودی در این تخصص دیده می شود؟
شاکری: واحدهای اجرایی شورای شهر متفاوت است، اگر خدا توفیق دهد در حوزه شهر سازی، معماری، مدیریت ساخت و سازهای شهرداری و برنامه ریزی شهری می توانم در خدمت هموطنان عزیز باشم.
«خبرگزاری دانشجو» - با توجه به تخصصتان، تعریفی از یک شهر اسلامی از نظر معماری ارائه دهید.
شاکری: البته این اصطلاح مهمی است؛ چون وقتی می خواهیم از شهر اسلامی صحبت کنیم باید مؤلفه های آن را تعریف کرده باشیم و در حال حاضر نمی توانیم یک تعریف کلان و کامل ارائه کنیم.
ولی در کل یک شهری که در نظام اسلامی تنفس می کند باید مردمش افرادی متخلق به اخلاق اسلامی و مؤدب به آداب اسلامی در امور اجتماعی باشند.
قطعاً در یک فضای اسلامی، معماری جلوه گر سمبل های ایرانی و اسلامی است، بنابراین نباید چهره ای خشن و بی ارتباط با آرامش شهری و اسلامی ایجاد کنیم و بگوییم این آرامش اسلامی است، نمی توانیم فضای عبور و مرور سرشار از استرس به وجود آوریم و معتقد باشیم در شهر اسلامی زندگی می کنیم.
ما نمی توانیم نسبت به رفتار با ارباب رجوع بی تفاوت باشیم؛ تا یک شهروند برای مراجعه به نظام ها هراس داشته باشد، نمی توانیم آسایش شخصی را به آسایش جمعی ترجیح دهیم.
در یک کلام مسئولین شهری خود باید متخلق به این اخلاق و مؤدب به این آداب باشند؛ چرا که اگر این طور نباشد متأسفانه واسطه گری، دلالی، سوداگری و فساد اداری گسترش خواهد یافت، در حالی که یک شهر اسلامی باید از این مسائل به دور باشد؛ البته این هم نیازمند یک دانش و بینش صحیح هم در عرصه مسائل علمی و تخصصی و هم در مسائل دینی و ارزشی است.
«خبرگزاری دانشجو» - در مورد وضعیت معماری وحشی تهران چه نظری دارید؟ آیا می توان آرامش را به معماری تهران برگرداند؟
شاکری: شهر تهران مثل موجود زنده ای است که اجزای گوناگون دارد که متصل به هم هستند و هر کدام از این اجزا باید درست کار کنند تا کل این بدن شهر تهران بتواند به آرامش برسد.
به عنوان مثال در شهرداری که فاقد پایگاه مالی است و وابستگی مالی دارد، نتیجه همین خواهد شد که می بینیم، زمانی که باب خلاف فروشی برای تأمین پروژه های شهری باز می شود دیگر نمی توان به معماری اسلامی تکیه کرد.
در صورتی که ما به این موضوع در قالب اولویت های شورای شهر توجه کنیم مطمئناً می توانیم جلوی آشفتگی های کاربری و یا ساخت و سازها را بگیریم.
تعدادی از مؤلفه هایی که به این موضوع ارتباط پیدا می کند شامل موارد زیر می شود:
1- هوافروشی و تراکم فروشی یک تخلف است، ولی می توان هزینه این تخلف را پرداخت کرد و آن را انجام داد، در این شرایط هدف تأمین منابع مالی شهرداری است نه معماری اسلامی.
2- عدم نظارت بر ارکان یک ساخت و ساز شهری از ناظر تا مالک و مجری؛ که هر کدام مستقلانه دست به اقداماتی می زنند و هر گونه که می خواهند اقدام می کنند. این اوج بهره مندی از فضای بازدهی کنونی است؛ زیرا بخش مسکن در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی کشور بازده بسیار بالایی دارد و هر کس در فکر کاهش هزینه و افزایش سود است که این به ضرر تمام جامعه شهری است. البته می شود با کنترل چند مؤلفه و ارتباط منطقی آتها با هم جلوی این کار را گرفت. به نظر من باید از یک منطقه و حوزه شروع به اعمال کرده و نتایج و بازخورد آن را در مناطق دیگر گسترش دهیم.
در واقع اگر ما نظام پایدار و مستقل مالی شهرداری را دایر کنیم، بخشی از این فاکتورهای اصلی که در حوزه ساخت و سازهای شهری است را از بدنه این مشکلات حذف کرده ایم.
«خبرگزاری دانشجو» - یک کاندیدای شورای شهر باید خیلی با مشکلات مردم آشنایی داشته باشد. باید در متن زندگی مردم وارد شده باشد و مشکلات را با گوشت و پوست لمس کرده باشد. به نظر شما اولین مشکل شهروندان تهرانی چیست؟
شاکری: از نظر نیازهای مردم دو سه مؤلفه اولویت دارد، ولی شاید از نظر شورای شهر مؤلفه های دیگری دارای اولویت باشند.
یکی از مهمترین مشکلات عمومی ما سیستم حمل و نقل است که صبح و شب رفت و آمد مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و آنها را دچار استرس و تشنج کرده و در بسیاری از موارد باعث بدهکاری های اجتماعی و بیماری های روانی می شود. تحقیقات نشان داده که این مسائل حاصل همین وضعیت حاکم بر حمل و نقل شهری است.
یک مسئول شهری باید این مشکلات را درک کرده باشد؛ چون عین الیقین است، یعنی باید اینها را ببیند تا بتواند وظایفش را انجام دهد، پس اولین موضوع این است که مسئولان شورای شهر با مردم همزادپنداری کنند تا دقیقاً احساس مردم را از وضعیت حمل و نقل عمومی درک کرده تا بتوانند مشکل را حل کنند.
نباید فقط نشست و از روش های علمی شهری استفاده کرد و حرف های قشنگ زد، بلکه حرف های قشنگ، عملکرد قشنگ هم می خواهد.
دومین مطلب که بنیاد خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهد مشکل مسکن و اشتغال است.
بعید می دانم مسئولین قسمتی از وقتشان در برابر مراجعات عزیزانی که مشکل کار و مسکن دارند، مصرف نشود. شما فکر می کنید چند درصد هزینه های سبد خانواده به مسکن تعلق می گیرد؟ این موضوع قدرت ابتکار و توانمندی و فعالیت های خانوادهای را بشدت کاهش می دهد، پس به نظر من دومین مشکل که باید با آن مقابله کرد وضعیت لجام گسیخته مسکن و اجاره بهاست که ناشی از مسائل اقتصادی (در سطح کل کشور) و مدیریتی (در بخش مدیریت شهری) است.
سومین بخش هم ایمنی و بهداشت است که خانواده ها نگران آن هستند؛ از یک طرف وجود محیط سالم و بهداشتی و از طرف دیگر محیط ایمنی فیزیک به معنای مقاوم سازی ساختمان ها و معابر مهم است که باید دارای استانداردهای لازم باشد؛ همچنین بهداشت در روابط اجتماعی اهمیت دارد تا مردم با بزهکاری های اجتماعی روبرو نباشند یعنی فضای قابل اطمینان شهری باشد.
شاید چهارمین مطلب هم بحث اشتغال است که البته این موضوع از حوزه روابط شهری خارج می باشد، ولی اگر شهرداری ها توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه ای خود را بالفعل کنند، می توانند بخشی از مشکلات را حل کنند.
اگر چه اشتغال دقیقاً به رشد سرمایه گذاری کشور برمی گردد، ولی الان در طول پنج سال گذشته شاهد اقداماتی از سمت شهرداری بوده ایم که به اشتغال مردمی دامن زده است.
«خبرگزاری دانشجو» - این حرف هایی که شما می زنید صد درصد کاندیداهای قبلی هم زده اند، ولی چرا این اتفاق ها نیفتاده؟
شاکری: کسانی که عضو شورای شهر می شوند باید وقت کافی داشته باشند. نمی شود چندین کار داشت و در کنار آن هم به خدمات شهری رسید، این اولین بحث است؛ زیرا در قبال شهروندان متعهد شده اند، پس باید وقت کافی داشته باشند.
دومین بحث در مورد انواع کارگروه های متفاوتی است که مورد نیاز ارائه خدمات سریع است، در حال حاضر ما سه کمیسیون در شورای شهر داریم، در صورتی در این حوزه می توانیم 10 تا 15 کمیسیون مجزا داشته باشیم.
سومین مطلب در مورد حاکمیت شورای شهر است یعنی باید شورا جایگاه اصلی خودش را داشته باشد تا زمانی که برای پشتیبانی از مطالبات مردمی تصمیمی می گیرد قابلیت اعمال قانون آن را هم داشته باشد، در صورتی که الان در شهر تهران انواع و اقسام ادارات و سازمان ها و ارگان ها به صورت پراکنده وجود دارد که گاهی اولویت های آنها با اولویت های شورای شهر که یکپارچه کردن مدیریت شهری است، متفاوت می باشد.
برای مثال در پروژه امام علی (ع) 70 ارگان درگیر بودند که وظیفه هماهنگی تمام این ارگان ها بر عهده شورای شهر بود؛ این در حالی است که گاهی مرکزیت این ارگان ها هم از یکدیگر حرف شنوی ندارند چه رسد نسبت به دیگر ارگان ها.
در تهران ارگان ها و سازمان های زیربنایی آموزشی، امنیتی، نظامی و انتظامی متفاوتی وجود دارد که هر کدام برای خود یک دولت هستند که اگر به شورای شهر جایگاه اصلی داده شود و شهرها شهرداری محور شوند من مطمئن هستم که بسیاری از این هزینه های مردم کاهش می یابد.
ما همه شاهد طولانی شدن خدمات عمرانی هستیم. در شهرها عمدتاً تصور زیبا و لذت بخش نداریم؛ چون فقط شاهد درگیری های کاری و طولانی شدن زمان هستیم، در صورتی که این پروژه ها برای رفاه و مطلوبیت اجتماعی طراحی شده بودند، ولی به علت این ناهماهنگی ها و رفع نشدن این مشکلات و اختلافات، شاهد طولانی شدن دو سه برابری زمان تعیین شده برای اجرای این طرح ها هستیم و این در حالی است که در نهایت اجرا دیگر آن محبوبیت را برای ساکنین خودشان ندارد؛ زیرا این پروژه تنها می تواند فیزیک زیبایی داشته باشد؛ چرا که برای رفاه 10 سال پیش طراحی شده بود نه رفاه امروز.
«خبرگزاری دانشجو» - راهکار عملی بدهید. این که در عمل چه می شود کرد؟
شاکری: من معتقدم در صورتی پیشنهادها و اهداف ما تححق می پذیرد که:
1) عزیزانی که انتخاب شده اند وقت بگذارند و بدانند که برای چه کاری آمده اند.
2) قرار گرفتن شوراهای شهر و بالطبع شهرداری ها در جایگاه اصلی خودشان.
3) جدا شدن نمایندگان از گروه های سیاسی.
4) این افراد به طور کامل در اختیار شورای شهر باشند و کارگروه های مختلف را تشکیل دهند و حداقل هر کدام در کمیسیون مربوطه فعالیت کنند و بدون ایجاد رأی دیکتاتوری یعنی ایجاد شاه و توجه به رأی مثبت و منفی او به انجام خدمات شهری بپردازند.
به نظر من این چهار گزینه باعث می شود از حرف های قشنگ به عملکرد زیبا برسیم.
«خبرگزاری دانشجو» - به نظر شما در حال حاضر شوراها نظارت درست و کافی بر عملکرد شهرداری ها دارند؟
شاکری: این روزها به نظر می رسد که شورا شهردارمحور شده به جای شورامحور. عرض کردم که شهردار مدیرعامل شورای شهر است، ولی در حال حاضر برعکس شده است.
«خبرگزاری دانشجو» - به نظر شما ایراد کار کجاست که ما شهردارمحور شده ایم؟
شاکری: ما باید برگردیم به جایگاه نظارت. افراد شورای شهر اگر چهار مؤلفه ای که من گفتم را داشته باشند و هیچ گونه رابطه سیاسی با هم نداشته باشند یک گروه افراد فهمیده، آزاد، مستقل، شفاف و صریح را تشکیل می دهند که می توانند وارد شوند.
شرط دوم ابزار نظارت است که باید نمایندگان آن را ایجاد کنند، رئیس شورای شهر باید با طرح های اطلاعاتی MIF ، PIF ، IT و سامانه های اتوماسیون بتواند در آن واحد اطلاعات معنادار، مختصر و مفید را دریافت کند و عکس العمل بموقع نشان دهد.
در حال حاضر ما فاقد این گونه نظام ها هستیم تا بتوانیم شایستگی خود را اعمال کنیم. اگر بالانس قدرت در شوراها از طریق ورود افراد مرتبط ایجاد نشود باز هم شوراها مجبور به کوتاه آمدن و عدم نظارت کافی خواهند شد.
در حال حاضر تعدادی از شوراهای شهرهای مختلف منحل شده اند، پس شوراها باید توانایی های خود را بالا برده و بتوانند جایگاه خود را تثبیت کنند تا اعمال نظر داشته باشند؛ همچنین باید بتوانند این اعمال نظر را در سیستم ها تبیین کنند تا شوراها مجبور به ادامه پروژه های در حال شکست نباشند. این نظارت لازم در زمان انجام مناقصه، طراحی و... باید انجام شود.
«خبرگزاری دانشجو» - از بین مدیریت شهرداری های مختلف (احمدی نژاد، قالیباف و...) شما کدام را قوی تر می دانید؟
شاکری: وظیفه من مقایسه این افراد با هم نیست، ولی فقط می توانیم بگوییم توسعه ما نسبت به گذشته خیلی بهتر بوده و انشالله استمرار می یابد و به یک مرز بهتری خواهیم رسید که مبتنی بر مؤلفه های قانونی شورای شهر است.
«خبرگزاری دانشجو» - در مورد مسائل فرهنگی بگویید. شما هزینه فرهنگی برای شوراها قائل هستید؟ در صورتی که بزرگترین هزینه های شهری آنجاست.
شاکری: در رابطه با شهر اسلامی عرض کردم که ما باید در سطح شهر شاهد یک فضای آرامش باشیم و قطعاً در این زمینه برنامه های اساسی داریم.
ما در حال حاضر شاهد عدم تعادل در خدمات شهری هستیم؛ یعنی تعادلی برای استفاده شهروندان از خدمات شهری در سطح های مختلف تهران وجود ندارد و به نوعی یک تبعیض مشهود است که باید برایش فکری کرد، ما خدماتی را در جاهایی انباشت می کنیم و در جاهایی حذف می کنیم.
به طور کلی در همه جا خدمات صورت گرفته، ولی از مطلوب فاصله دارد. مثلاً الان همه به شهرداری به چشم یک سکوی پرش به سمت یک خدمات بالاتر و سطوح بالاتر نگاه می کنند.
این نباید هدف یک شهردار و شهرداری باشد؛ اینها باعث نارضایتی مردم از عملکرد شهرداری خواهد شد که تقریباً در این دو دهه ما با این مشکل روبرو بوده ایم. در کل ما در هر کجا که بخواهیم و وقت بگذاریم، موفق خواهیم بود، ما این را در جنگ و انرژی هسته ای اثبات کردیم، بنابراین هر کجا که خاک آن را خوردیم به توسعه رسیدیم.
به طور مثال دولت های قبلی از اجرای رایانه ها وحشت داشتند، ولی ما وارد شدیم و مشکلات را حل کردیم. در صنایع دفاعی ما تقریباً حرف اول را در چهار پنجم جهان می زنیم. پس در جاهایی که متمرکز شدیم و وقت گذاشتیم موفق شدیم، ولی جاهایی که پراکنده کاری کردیم، موفق نبوده ایم.
«خبرگزاری دانشجو» - با توجه به رد صلاحیت ها فکر می کنید چقدر اصلاح طلبان شانس حضور در شورا دارند؟
شاکری: به نظر من الان اصلاح طلبان در لیست های مختلف ورود پیدا می کنند؛ همه تلاش می کنند اگر چه لیست های مختلف ارائه می دهند، ولی افراد مشترک در آنها زیاد باشد، اگر این کار انجام شود موفق می شوند.
البته گروه های دیگر هم در تلاش هستند؛ اگر چه فضای انتخاباتی ریاست جمهوری با شورای شهر همزمان شده و آن را تحت الشعاع قرار داده، احتمال دارد تکثر آرا باعث ورود گروهی از تفکرات شود.
«خبرگزاری دانشجو» - گزینه مورد علاقه شما برای شهردار کیست؟ شخص خاصی را مدنظر دارید؟
شاکری: در حال حاضر خیر.
«خبرگزاری دانشجو» - یعنی از نظر شما کسی صلاحیت ندارد؟
شاکری: چون در حال حاضر ما باید مؤلفه ها را در افراد بررسی کنیم، به نظر من افراد توانمند زیادی داریم و الان نمی توانیم بگوییم کدام یک را مدنظر داریم. به نظر من افراد توانمند زیادی را درون و بیرون لیست داریم. اگر شورای شهر بر اساس مؤلفه های گفته شده انتخاب کند انتخابی بسیار مؤثر خواهد بود.
«خبرگزاری دانشجو» - در این سال ها شاهد اختلاف بین دولت و شهرداری بوده ایم. چه کاری می توان انجام داد تا اختلاف بین دولت و شهرداری پیش نیاید؟
شاکری: در این اختلافات متضرر اصلی مردم هستند. طبق گفته های رهبری در زمان اختلاف دولت و مجلس «مردم نباید در این اختلافات متضرر شوند.»
به نظر من این اختلافات باعث اختلال در خدمات دهی به مردم می شود.
بهترین راه حل برای این اختلافات این است که شورای شهر جایگاه اصلی خودش را بدست آورد تا دیگر شهرداری مجبور نباشد برای پیگیری امورات متوقف شده با دولت درگیر شود تا این پیگیری ها از طریق شورای شهر انجام شود؛ همچنین دست به اقداماتی نزند که اختلاف بوجود آورد.
در حال حاضر شورای شهر قصد ریش سفیدی دارد و عملاً از مجاری خاص خودش هیچ اقدامی نمی کند.
پس به عقیده من اگر یک شورای شهر باقدرت تشکیل شود، تعامل با قدرت یکی از اهدافش خواهد بود و از آن تعامل برای بهبود خدمات شهری استفاده خواهد کرد.