گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ جبهه های مختلف اصولگرایی و اصلاح طلبی، هر کدام چند لیست بیرون داده اند و در این بین، اسامی چند نفری هم در لیست های مختلف مشترک است.
یکی از این لیست ها، لیست جبهه پایداری است. در این لیست سی نفره، چهره های سرشناس و نا آشنا، در کنار هم به چشم می خورند.
یکی از چهره های آشنای این لیست، سردار حسن حمیدزاده است. وی کاندیدای جبهه پایداری در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و معاون سابق رییس ستاد کل نیروهای مسلح بوده است و هم اکنون، برای رفتن به خیابان بهشت، با دیگر رقبا رقابت می کند.
نصب العین قراردادن برنامه پنجم توسعه مهمترین وظیفه شورای شهر
سردار حمیدزاده، کارکرد شورای شهر را این طور تبیین می کند: « اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 6 ، 7، 100،101، 102،105 و 106 مرتبط با موضوع شوراها و چهارچوب کلی وظایف و مأموریتهای اصلی شوراها بالاخص در اصل صدم قانون اساسی به خوبی تصریح و تبیین شده است.
در اصل صدم آمده است برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی، بهداشتی و سایر امور رفاهی و از این قبیل که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب میکنند بنابراین وظیفه اصلی شوراها میشود نظارت و پیشبرد سریع برنامههای هر استان، شهرستان، بخش و ده در عرصههای گوناگون اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی که قانون اساسی آن را تبیین کرده است. »
وی ادامه می دهد: « نکته مهم در ذیل اصل صدم قانون اساسی هم آن است که نظارت شورای مذکور و سلسله مراتبش بایستی با اصول و محورهای چهارگانه وحدت ملی، تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد.
ضمن آن که در اصل 105 صراحت دارد که تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد.
این موضوع بسیار مهم و کلیدی است که در اصل 4 قانون اساسی نیز بر آن تأکید و تصریح شده و تشخیص را به عهده فقهای شورای نگهبان گذاشته است».
حمیدزاده در مورد اهمیت اصل 4 می گوید: « در واقع اصل 4 روح قانون اساسی است که بدون آن، اصل ششم هم که جمهوریت نظام است برزمین میماند، تجربه نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت بهترین دلیل بر اثبات این مدعاست چرا که ایمان به مبانی حیات بخش اسلام در عمق جان و روح ملت ایران، با گوشت و پوست آن آمیخته است و همه فدارکاریها و ایثارها و از خودگذشتگی و ایستادگی در برابر جبهه به هم فشرده استکبار، از آن نشأت میگیرد.»
وی یکی از کلیدی ترین وظایف شورای شهر را نصب العین قرار دادن برنامه پنجم توسعه می داند و می گوید: « یکی از نکات کلیدی در وظایف شورای شهر نصب العین قراردادن برنامه پنجم توسعه و نگاه به دورنمای سند چشمانداز است اما در مقیاس و معیار و چارچوب تعریف شده مرتبط به خود که هر گونه اقدام خارج از آن تعریف نشود».
تدین و تعهد، ساده زیستی، کارایی و ولایت مداری، مهمترین ویژگی اعضای شورای شهر
سردار حمیدزاده، در مورد ترکیب تخصصی اعضای شورای شهر می گوید: «همان گونه که مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی ما به عنوان یکی از دستگاههای اصلی و محوری نظارتی و تقنینی کشور تعریف شده است و شرایط انتخاب شوندگان به منظور حضور در این مرکز احساس و استراتژیک نظام که مرکز همه قدرتهاست علاوه بر تعهد و تدین از حساسیت ویژه و خاصی در ابعاد تخصصی و تجربی برخوردار است، اعضای شوراها نیز بایستی از این ویژگیها برخوردار باشند.
تجربه و تفحص مرتبط با نیازهای تعریف شده شهرها، تدین و تعهد، ساده زیستی، کارایی، ولایت مداری، برخورداری از بصیرت و شناخت کافی از مسایل سیاسی، عدم وابستگی به کانونهای ثروت و قدرت، برخورداری از روحیه مشورتی و انتقاد پذیری از جمله آنهاست».
وی به کمیسیون های مختلف در شورای شهر اشاره می کند و می گوید: «کمیسیونهای دائمی تخصصی شورای شهر تهران، کمیسیون توسعه عمران شهری، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون اقتصادی، حقوقی، اداری و برنامه و بودجه که اعضای شورا با توجه به تخصص خود به عضویت این کمیسیون صادر میآیند و از رهگذر همین کمیسیونها به وظایف نظارتی خود میپردازند».
از نظر این مقام نظامی وظیفه اصلی اعضای شورای شهر انتخاب شهردار است. حمیدازده می گوید: « از جمله وظایف اصلی شورای اسلامی شهر انتخاب شهردار است که این تصمیم اگر با رعایت موازین درست و متین و بدون دخالت سلایق سیاسی خاص و صرفاً در چارچوب و مصالح هر منطقه اتخاذ شود.
کمک و نقش بزرگی در ایجاد روحیه امید، نشاط، آرامش و رضامندی مردم ایران خواهد کرد که یکی از مراکز مردم برای حل مشکلاتشان، شهرداریهاست».
شهردار نباید به یک گروه و حزب خاص وابسته باشد
حمیدزاده برای شورای شهر یک وظیفه ی دیگر نیز تعریف می کند. او نظارت بر شهرداری را یکی از مهمترین کارکردهای شورای شهر می داند:« نظارت وقتی از اصالت برخوردار است که اعضای شورا بدون حاشیههای سیاسی و نه به صورت صوری، سمبلیک و تشریفاتی به این مهم بپردازند. شهردار نباید وابسته به یک گروه، جریان، حزب و جناح خاص سیاسی باشد و در انتخاب شوراها نباید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخالت نماید.»
وی به آسیب شناسی این نظارت می پردازد و می گوید: « اگر اعضای شوراها با امکانات فرد یا افرادی خود را در مظأن شهردار شدن میبینند در جریان انتخابات خود را وامدار کنند، بدیهی است بخش نظارتی رنگ میبازد و شوراها به بنگاههای معاملاتی و بده بستانهای اقتصادی و سیاسی تبدیل میشود.
یقیناً جدیترین آسیب متصور بر پیکره شوراها از این نقیصه بزرگ نشأت میگیرد که مفاسد بزرگی بر آن مترتب خواهد بود.»
حمیدزاده معتقد است: « وقتی اکثریت اعضای شورای شهر با حمایتهای خاص یک جریان به شورا راه یابند بدون اینکه انتقاد و تعرض به عملکرد شورای فعلی داشته باشم چرا که در آن حضور ندارم ولی مطمئنم بر فرآیند نظارتی شورا تأثیر قطعی خواهد گذاشت».
مردم، قربانیان اصلی سیاسی کاری شورای شهر
سردار حمیدزاده با سیاسی بودن شورای شهر موافق نیست. می گوید: «انتخابات شوراهای اول خاطره بسیار منفی بالاخص در ذهن مردم تهران نهاد چرا که اعضای آن از یک حزب ساختارشکن و بیاعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی بودند که عرصه شورای شهر تهران را به میدان منازعات سیاسی و درگیریهای جناحی و باندی تبدیل کردند و به جای آن که به وظایف اصلی و قانونی خود بپردازند، درگیریهای داخلی آنها همه چیز را تحت الشعاع قرار داد و بعضاً جلسات شورا را به تعطیلی کشاند به طوری که رئیس مجلس ششم به صراحت اعلام کرد که از عملکرد شما، مردم به ریش ما می خندند!»
وی قربانیان اصلی این جریان را مردم می داند و تصریح می کند: «طبیعی است قربانیان اصلی هم مردم شریفی بودند که با رای خود آنها را تحت عنوان اصلاحطلبان به شورا رساندند و تصور میکردند که اینها واقعا قصد اصلاح امور را دارند و زیر پرچم اصلاحطلبی فعالیت درست انجام میدهند».
شکست های پی در پی اصلاح طلبان
حمیدزاده در مورد حضور کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات می گوید: «اصلاحطلبان تاکنون هشت شکست پیدرپی را به دلیل عملکرد ناصواب و منفی خود متحمل شدهاند شوراهای دوم و سوم، مجلس هفتم و هشتم و نهم، ریاست جمهوری نهم و دهم. شکستهای زنجیرهای و عدم انطباق مردم به آنان صرفا به عملکرد آنان پیوست خورده است.
آنها حقیقتاً غیرصادقانه برخورد کردند و با نیات خاص سیاسی صرفا برای ماندن در قدرت و کسب منابع ثروت به رقابت پرداختند. طبیعی است ادامه این روند و عدم اصلاح این ذهنیت در انتخابات شوراهای چهارم، سرنوشتی جز این نخواهد داشت.
با ادامه این روند و عدم اصلاح این ذهنیت در انتخابات شوراهای چهارم هم سرنوشتی جز این نخواهد داشت. با عدم اقبال مردمی شکست دیگری را باید بپذیرند. مردم بصیرند و نقاد. عملکردها به دقت زیر نگاه ژرفنگر مردم ارزیابی میشود. حقیقتاً اصلاحطلبان با مردم صادقانه با مردم برخورد نکردند.»
در مورد عملکرد شهردار فعلی قضاوت نمی کنم
از این کاندیدای شورای شهر در مورد عملکرد شهردارهای سابق تهران می پرسیم. می گوید: «عملکرد احمدینژاد در شهرداری، به دلیل عملکرد ناصواب دوران قبل از او یعنی کارگزاران و اصلاحطلبان او را به چهرهای موجه تبدیل کرد که هدفش صرفا خدمت صادقانه و بیمنت بود که سوءاستفادههای مالی و بداخلاقیهای سیاسی و کارشکنی در امور روزمره مردم و ارباب رجوع را کم کرد.
همین روحیه، نگرش مردم را نسبت به او تغییر داد و در سال 84 به کرسی ریاست جمهوری نشاند. قضاوت در خصوص عملکرد شهردار فعلی پس از 24 خرداد موکول کرد. نکته مهم این است که درآمد 17 هزار میلیارد تهران چه طور خرج میشود؟ و دیوان محاسبات که ترازوی دقیق و رکن رکین نظارتهای مالی کشور است چه نظری در این خصوص اعلام میکند. آن وقت مبنایی برای ارزیابی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.»
افزایش کرسی شوراها، هم خوب هم بد
حمیدزاده در مورد افزایش کرسی ها از 15 به 31، نظر متفاوتی دارد. معتقد است: «افزایش کرسیها از 15 به 31 در صورتی که کفه تخصصهای مورد نیاز را سنگینتر کند و سبقه نظارتی شورا را پررنگتر نماید مفید است در غیر این صورت ممکن است کار تصمیمگیری را دشوار نموده و به تصمیمات زودبازده و مفید منجر نشود».
9 محور برنامه های جبهه پایداری برای شوراها
این کاندیدای شورای شهر، برنامه های جبهه پایداری را اینطور تقسیم بندی می کند: «برنامههای جبهه پایداری در 9 محور است. شعار ما تهران پیشرفته است برای زندگی سالم همراه با رفاه، آرامش و آسایش و دوری از دغدغههای ذهنی و درونی.
اولین مسئله این است که باید کاربردهای فناوری اطلاعات را توسعه دهیم در خدمت شهروندان جابهجایی و توزیع مراکز خدمترسانی، ادارات و مدیریت یکپارچه شهری در راستای کاهش سفرهای درون شهری و افزایش آرامش زندگی شهروندان. محور دوم: ادامه خدمات شهری به صورت بهرهور با کیفیت و سرعت مناسب- محور سوم نظارت موثر بر مدیریت شهری و دستاندرکاران ارائه خدمت به مردم و مبارزه با هر گونه فساد مالی- محور بعد توسعه مراکز فرهنگی، بهداشتی، تفریحی، گردشگری، فضاهای سبز – پارکها، برای اعتلای سلامت متناسب با شأن مردم.
مدیریت موثر بر توسعه فیزیکی و فضای کالبدی شهر است و بازسازی بافتهای فرسوده شهری با رعایت زیباسازی، ایمنسازی و معماری و شهرسازی اسلامی، که مورد تاکید موکد رهبر انقلاب بارها و به کرات واقع شده- محور بعد اعمال مدیریت یکپارچه در فرایندهای چند منظوره مدیریت شهرداری است که بار ترافیکی و آلایندههای زیستمحیطی و اتلاف وقت شهروندان را ایجاد میکند.
حمیدزاده در پایان محور بعدی را نقش آفرینی مدیریت شهری به منظور تعدیل هزینههای زندگی خانوادههای متوسط و پایین از نظر درآمدی در عرصههای ارائه خدمات و کالا می داند و می گوید: از دیگر محورهای ما مشارکت در ارتقاء سطح سلامت و امنیت اجتماعی شهروندان و اعتلای سبک زندگی اسلامی – ایرانی آنان و مقابله با ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر و دیگر محور بسترسازی ارتقا سطح درآمدها و رفاه شهروندان و حمایت از کارآفرینی و اشتغالزایی توسط بخشهای دولتی و خوداشتغالی جوانان در منزل و محلات است».