به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، احمد صادقی گفت: آزادراه حرم تا حرم از مرقد امام رضا (ع) در استان خراسان رضوی شروع میشود و به حرم حضرت معصومه (س) در استان قم ختم میشود. طول این پروژه حدود 900 کیلومتر است که بر اساس ارزیابی صورت گرفته و همچنین هزینه بالای اجرا، بخشی از این آزادراه حد فاصل قم-گرمسار بهعنوان مهم ترین قسمت که تردد فراوانی در مسیر کنونی (قم-تهران-مشهد) صورت میگیرد در اولویت اجرا قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این مسیر کنار گذر تهران نیز محسوب میشود، تصریح کرد: در حال حاضر وسایل نقلیه از قم به تهران و از آنجا به سمت مشهد حرکت میکنند، اما کمربندی قم-گرمسار از استان قم آغاز و از جنوب شرقی تهران بهطور مستقیم به سمت استان سمنان میرود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این کمربندی مسیر کنونی قم-تهران-گرمسار را 100 کیلومتر کاهش میدهد، گفت: با توجه به اهمیت این مسئله کمربندی 300 کیلومتری قم-گرمسار در اولویت اجرا قرار گرفت که این مسیردر قالب قطعات 50 کیلومتر افتتاح و زیرعبور قرار خواهد گرفت.
صادقی با تاکید بر اینکه این پروژه تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد، افزود: کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی و صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت از جمله مزیتهای ساخت کمربندی قم-گرمسار است.
وی در ادامه از زیر عبور قرار گرفتن 50 کیلومتر از مسیر گرمسار به سمت قم همزمان با هفته دولت امسال خبر داد و تصریح کرد: بر اساس برنامهریزی صورت گرفته تا پایان سالجاری 100 درصد مسیر زیر عبور می رود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این پرسش که چه میزان اعتبار برای ساخت آزادراه حرم تا حرم نیاز است، افزود: حدود 300 مییلیارد تومان برای این پروژه نیاز داریم که تاکنون حدود 100 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
صادقی با بیان اینکه آزادراه حرم تا حرم بهصورت مشارکتی با بخش خصوصی در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی در کل مسیر 900 کیلومتری آزادراه در حال انجام است و برنامه ما این است که کل مسیر در قالب 18 قطعه 50 کیومتری به بهرهبرداری برسد.