در مرحلهی تنظیم خبر چطور؟ آیا شیوهی تنظیم خبر هم مهم است؟
چینش متن یک خبر میتواند ظهور دیگری به خبر بدهد. مثلاً فرض کنید که من یک جملهی خبری را ذکر میکنم و این جملهی خبری چون بعد از جملهی قبلی ذکر شده، یک ظهور جمعی به مخاطب القا میکند. تکتک این جملات، جملاتِ صحیحی هستند، ولی چینش آنها در کنار هم یک ظهور دیگری دارد و مجموعهای باطل را ارائه میدهد و به آن سیاهنمایی هم میگویند. سیاهنمایی شکلهای مختلفی هم دارد. چینش جملهها، ترکیب جمله و عکس، ترکیب نریشن و فیلم اینها همه تحت عنوان چینش است.
نکتهی دیگری هم که باز تحت عنوان چینش وجود دارد این است که مثلاً سؤالی را از شخصی میپرسند، ایشان هم جملهای میگوید که عین واقعیت است، ولی هم خودش میداند هم دیگران که ایشان در این موقعیت که این جمله را میگوید، ظهور دیگری دارد و مخاطبین ظهور دیگری را برداشت میکنند. خود متکلم این را میداند. این هم باز میشود چینش. پخش خبری در زمانی خاص که خود خبرگزاری میداند که پخش این خبر در این موقعیت یک ظهور دیگری دارد، این هم باز قاعدهی چینش بر آن صادق است.