به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، کوروش شجاعی، مدیر مسئول روزنامه خراسان شب گذشته در نشست هم اندیشی با عنوان مطبوعات و خبرگزاری ها حفظ و ارتقای جایگاه قرآن استان خراسان رضوی در هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، برخی از وظایف اصلی رسانهها را اطلاع رسانی، آموزش، تهییج و اغنای افکار عمومی، دیده بانی و نظارت اجتماعی و تفریح و سرگرمی برشمرد.
وی با بیان اینکه رسانه باید در جمهوری اسلامی ایران یک کارکرد ویژه داشته باشد و آن هم رسالت ترویج فرهنگ دینی و شاخصههای تمدن کشورمان است، گفت: رسانه در خلاء منتشر نمیشود، بلکه باید به نیازهای مخاطب خودش پاسخ بدهد.
وظیفه رسانه ترویج فرهنگ ناب اسلامی است
شجاعی یکی از اصلی ترین وظایف رسانه را ترویج فرهنگ ناب اسلامی دانست و با بیان اینکه جانمایه اسلام قرآن و عترت است، گفت: کسی از آحاد ملت در بیان موضوع شک ندارد و همه رسانهها باید کارکرد فرهنگی و تمدن سازی داشته باشند و بر مبنای ملاک قرار دادن قرآن و اهل بیت(ع) عمل کنند.
مدیر مسئول روزنامه خراسان افزود: رسانههای کشور اعم از رسانههای مکتوب، خبرگزاریها و صدا و سیما به وظیفه خودشان در گسترش معارف قرآن آنگونه که شایسته است عمل نکردهاند و همین اتفاق در دانشگاه ها و آموزش و پرورش نیز رخ داده است.
وی با اشاره به وجود هشت میلیون پرونده قضایی در دادگاههای کشور گفت: اگر ما در نشر فرهنگ و معارف قرآن موفق عمل کرده بودیم امروز شاهد این تعداد پرونده در محاکم قضایی نبودیم.
قرآن اسباب سر قبر و رد شدن عروس و داماد از زیر آن
شجاعی اطلاع رسانی و پوشش اخبار قرآنی را وظیفه ذاتی رسانه های کشور و استان دانست و افزود: باید ببینیم عمل کردن به این وظیفه ذاتی چه تاثیری در زندگی مردم دارد.
مدیر مسئول روزنامه خراسان با تاکید بر اینکه ما باید سبک زندگی خودمان را بر مبنای قرآن تنظیم کنیم، خاطرنشان کرد: قرآن در حال حاضر شده اسباب سر قبرستان و یا عروس و داماد را از زیر آن رد کردن؛ در حالی که خواندن صرف قرآن بر سر قبر هیچ منفعتی برای مردهای که در زندگی اش به قرآن عمل نکرده نخواهد داشت.
وی با انتقاد از عدم آموزش قصه های قرآنی در مهد کودکها گفت: پر فروش ترین فیلم در افغانستان و تاجیکستان فیلم یوسف پیامبری است که بر مبنای قرآن نوشته شده است؛ اما ما چند هنرمند و کارگردان یا مدیر مسئول داریم که دستمایه کارشان بر مبنای قرآن باشد.
شجاعی افزود: وقتی یک بازیگر تب کند بلافاصله تیتر یک روزنامهها میشود؛ اما توجه به مباحث قرآنی به شکل دیگری صورت میپذیرد.
مدیر مسئول روزنامه خراسان با بیان اینکه بهترین راه صدور انقلاب اسلامی تبدیل مباحث قرآنی به مفاهیم است، گفت: چرا نباید در استان خراسان رضوی بانک جامع اطلاعاتی از اسامی فعالان قرآنی در بخش های مختلفی مانند قاریان و حافظان وجود داشته باشد؟
وی تاکید می کند: این بانک جامع اطلاعاتی را مسئولان امر و متولین قرآن استان تشکیل و در اختیار رسانهها قرار دهند تا زندگی های موفق قرآنی از طریق رسانهها منعکس شود.
نبود شورای راهبردی فرهنگ قرآن
شجاعی گفت: خود رسانهها معیشت مردم را مسئله اصلی مردم کردهاند و نگفته اند که قرآن میتواند تامین و سیراب کننده روح انسانها باشد.
مدیر مسئول روزنامه خراسان با بیان اینکه ما باید قرآن را در قالب هنر ارائه کنیم، با مهم دانستن مخاطب شناسی گفت: اگر دهها ویژه نامه قرآنی چاپ کنیم، اما مخاطب شناسی نکنیم، معلوم نیست به چه میزان موثر باشند.
وی با تاکید بر این مهم که قرآن را باید به متن زندگی دانشجویان و دانش آموزان ببریم و ملاک های جامعه را قرآنی کنیم، گفت: چرا آقایان در مجلس برای خودشان اسلحه کمری و حقوق مادام العمر میخواهند؛ اما قانونی برای ترویج و حمایت از قرآن تصویب نمیکنند؟
شجاعی همچنین از نبود شورای راهبردی فرهنگ قرآن انتقاد کرد و گفت: ما برای خیلی از مسائل شورا داریم؛ چرا نباید برای قرآن شورای راهبری فرهنگ قرآن داشته باشیم.
در 20 روزنامه کثیرالانتشار صفحه قرآن نداریم!!!!
در ادامه مصطفی حسینی راد، معاون سر دبیر روزنامه قدس نیز با اشاره به نقش مطبوعات و خبرگزاریها در گسترش معارف قرآن گفت: در شرایط کنونی رسانههای مکتوب و خبرگزاریها بسیار فعال هستند؛ اما در برخی موارد خبرگزاریها حتی گوی سبقت را از روزنامهها نیز ربوده اند؛ اما روزنامهها همچنان جایگاه خودشان را دارند.
وی افزود: با ورود خبرگزاریها به عرصه رسانهای کشور و از جمله خراسان رضوی وظیفه روزنامهها کمی تغییر کرده و بیشتر به سمت تحلیل و عمیق تر شدن نسبت به مسائل پیش رفته است.
حسینی راد با تاکید بر اینکه رسانههای مکتوب و خبرگزاریهای فعال در خراسان رضوی باید به صورت جدیتری به معارف و قرآن بپردازند با مهم دانستن عدم غفلت قرآن و عترت خاطرنشان کرد: طرح مباحث قرآنی در رسانههای استان و کشور آن گونه که باید باشد نیست و عطر و شمیم مباحث قرآن به صورت جاری در مطبوعات و خبرگزاری ها استشمام نمیشود.
معاون مدیر مسئول روزنامه قدس بیان داشت: رسانههای مکتوب و غیرمکتوب باید تلاش کنند تا ما بتوانیم به اهداف اصلی انقلاب اسلامی در تمامی حوزهها دست یابیم.
وی همچنین خواستار ترویج سبک زندگی قرآنی و فرهنگ قرآن در مطبوعات و خبرگزاریها شد و تصریح کرد: در حال حاضر حدود 20 روزنامه کثیر الانتشار و سراسری داریم که هیچ کدام از آنها صفحهای به نام قرآن ندارند که این یک نقطه ضعف جدی در این قسمت است.
حسینی راد با بیان اینکه برخی مسئولان ما برای فرار به جلو رسانهها را متهم میکنند، افزود: چرا ما نمیپرسیم بودجههایی که به منظور فعالیتهای قرآنی وجود داشته به کجا میرود؟
همیشه در مواجه با مباحث قرآنی به صورت شعاری کار کردیم
حسن دست پروری، مسئول خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در خراسان رضوی نیز با بیان اینکه متاسفانه رسانههای استان کمتر به مباحث قرآنی میپردازند، گفت: متاسفانه قرآن الویت چندم رسانههای استان است و یا کمتر به آن میپردازند.
وی با بیان اینکه ما همیشه در مواجه با مباحث قرآنی به صورت شعاری کار کردیم، بیان کرد: ما تا کنون به بطن قرآن نپرداختهایم.
دست پروری همچنین افزود: شعاری عمل کردن ما چون از دلمان نبوده و فقط به دنبال گزارش عملکرد بودهایم، این امر باعث شده فقط به ظاهر مباحث قرآنی بپردازیم و به دنبال مسائل روز و پایه قرآن نرویم.
مسئول خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در خراسان رضوی ادامه داد: برخی از مسئولان بالا دستی استان نمیخواهند برخی از رسانهها وارد بعضی از مباحث شوند و دائم سعی میکنند توپ را به میدان رسانهها بیندازند و این در حالی است که هیچ گونه همکاری در زمینه طرح مباحث قرآنی با رسانه ها انجام نمیدهند.
وی همچنین با انتقاد از عملکرد صدا و سیمای استان گفت: خیلی از اوقات چاله هایی را که ما پر می کنیم صدا و سیما با عملکردش دوباره آنها را پر میکند و برخی اوقات هر کاری که ما میکنیم دوستان یک پارادوکسی در مقابلش ارائه می کنند.