به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجتالاسلام میرباقری در نشست سالانه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به بیان رویکردهای موجود در نوع تحلیل مسائل اجتماعی پرداخت و گفت: دراین زمینه سه رویکرد وجود دارد یکی رویکرد و طرفداران فرهنگ سکولاریسم دینی و دیگری طرفداران مدرنیته اسلامی و طرفداران سکولاریسم اسلامی و آخرین رویکرد هم طرفداران حکومت دینی و تمدن دینی.
وی صاحبان این سه رویکرد را دارای نگاهی متفاوت به اسلام و مأموریت اجتماعی مسلمانان در حوزه تصرف دین دانست و گفت: طرفداران مدرنازیسیون یا عرفیسازی اجتماعی کسانی هستند که درکشان از غرب به شکلی است که معتقدند جریان غرب یک جریان در هم پیچیده میباشد و از نظر آنها تجدد دارای لایههای مختلفی است که پشتوانه آن یک نوع عقلانیت پیچیده است.
وی جریان اول را دو دسته دانست و گفت: گروهی از طرفدران تجددگرایی معتقد به ادیان و توحید نیستند و حتی مسلمانان آنان نیز نگاهشان به ادیان نگاه خصوصیسازی است یعنی اینکه ادیان را مربوط به حوزه خصوصی هر انسان میداند و معتقد است که باید تلقی افراد از دین را تغییر داد تا همسو با این جریان شوند.
این مدرس حوزه توسعه فرهنگی از منظر این افراد را توسعهای به مصور ایدئولوژی این دوران دانست و گفت: آنها معتقدند که در این فرهنگ باید به بومیسازی و خرده فرهنگهای بومی در این زمینه توجه کرد و با این محوریت ایدئولوژی مدرن هر جامعه را تعریف کرد.
حجتالاسلام میرباقری رویکرد دوم را مشمول کسانی دانست که غرب را به خوب و بد تقسیم میکنند و ادامه داد: این گروه معتقدند که باید یک الگو جدید از ترکیب فرهنگی تجدد و اسلام به جهان ارائه کرد و معتقدند که باید از ترکیب جنبههای مثبت غرب و آموزههای دینی مردم را به سمت ایدهآلی برتر هدایت کنیم.
وی نگاه سوم را متعلق به کسانی دانست که در ایجاد جهان اسلامی جدید و احیای تمدن اسلامی نمیتوانند از فرهنگ غرب استفاده کنند و ادامه داد:آنها معتقدند که همه فرهنگ غرب منفی نیست اما با این فرهنگ یک فرهنگ به هم پیوسته است که به راحتی نمیتوان ابعاد این مجموعه را از یکدیگر تفکیک کرد.
حجتالاسلام میرباقری جامعه ایران را در برگرفته از سه لایه فرهنگی دانست و گفت: سه لایه در فرهنگ کشور ما وجود دارد فرهنگ بومی، فرهنگ غرب و فرهنگ اسلامی سه لایه تشکیل دهنده فرهنگ کشور ما میباشد و به همین دلیل است که ما نباید برای ارائه الگو به دنبال استفاده از فرهنگ غرب باشیم چرا که تمدن غربی یک مجموعه به هم پیوسته میباشد و به راحتی ابعاد این فرهنگ را نمیتوان از عمق آن جدا کرد.
وی این تفکر را که تکنولوژی یک ابزار برای خدمت بهتر به مردم است سادهانگارانه دانست و گفت: هر تکنولوژی نه تنها ابزار نیست بلکه عامل اراده و تفکر پدیده آوردندگان آن برای کسب قدرت است.
حجتالاسلام میرباقری ورود تکنولوژی به جوامع را منجر به صنعتی سازی کشورها دانست و ادامه داد: ورود تکنولوژی همراه با اقتضائات خود در جامعه است و نگاه تمدن اسلامی به صنعت چیزی است که در واقع صنعت ادامه دهنده آرمانهای اسلامی است و داشتن تکنولوژی در واقع مسیر دستیابی انسان به آرمانهای است که در ایدئولوژی اجتماعی بیان میشوند و در واقع به بیان سادهتر صنعت ابزار دستیابی به آرمانها و ایدهها است.
این سخنران سیاسی به تصریح وجود فرهنگ اسلامی ایرانی و غربی در کشور پرداخت و گفت: باید با برنامهریزی در کشور تلاش کنیم که فرهنگ غرب در فرهنگ اسلامی جامعه ایران منحل شود.
وی با اشاره به این موضوع که برخی تحلیلگران تجددگرایی معتقند که فرهنگ غرب قابل تفکیک به خوب و بد نیست ادامه داد: این تفکر قابل دفاع نیست چرا که روح جمعی مومنین اگر میخواهند در یک جامعه مدرن و با استفاده از تکنولوژی به منصه ظهور برسد باید خوب از بد جدا شود.
وی به تعریف تفکر طرفداران سکولاریسم اسلامی پرداخت و گفت: آنان کسانی هستند که معتقد به استفاده از ابزار و تکنولوژی و تشخیص خوب و بد بودن آن به عهده خود افراد است چرا که خود افراد باید تشخیص دهند که آیا از این ابزار استفاده کنند یا خیر و این نوع نگاه، نگاهی سادهانگارانه به فرهنگ و تمدن غرب است.
این مدرس دانشگاه نزاع بین اسلام و غرب را نزاع بر سر توحید دانست و گفت: آنها توحید را به گونهای تعریف میکنند که رابطه توحید با عرصه حیات اجتماعی قطع میشود و این نزاع اصلی ما با آنهاست و ولایت از نظر اسلام مسیر اصلی توحید است.
این سخنران سیاسی نامه امام به گروباچوف را دلیل همین مبارزه دانست و گفت: امام در آن نامه صراحتا اعلام کردند که دلیل اصلی شکست جوامع سیاسی غربی مبارزه با خداست. امروز هم مسئله اصلی درگیری تجدد و اسلام است زیرا مسیر اصلی حرکت ما گذر از تجدد برای رسیدن به اسلام است نه اسلامیزه کردن تجدد.
در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به حجتالاسلام میرباقری تقدیم گردید.