به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، سعید حسینی، دبیر جشنواره تحریر ایرانی و مدیر «روشنا» در نشست خبری این جشنواره که امروز در سازمان پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد، گفت: باتوجه به اهمیت موضوع لوازم تحریر و جای خالی مجموعه های ایرانی در بازار در دهه اخیر شاهد کاراکترهای غربی بر روی لوازم تحریر بودیم؛ البته فعالیت هایی در این زمینه صورت نگرفته که یکی از دلایل آن عدم مشخص بودن متصدی دراین زمینه است. خوشبختانه به دلیل فضای رسانه ای حاکم این موضوع بعد از 11سال عملیاتی شد.
وی لوازم تحریر را مهم ترین کالای استراتژیک فرهنگی دانست و ادامه داد: لوازم تحریر به لحاظ تربیتی در شکل گیری شخصیت کودک موثر است از سال گذشته توسط برندهای قاصدک و ایام فعالیت هایی صورت گرفت که با استقبال خوبی روبرو شد و امسال هم مجموعه های دولتی به دلیل حرکت مردمی و جریان سازی رسانه ای وارد این حیطه شدند که از جمله آنها میتوان به حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات مدرسه اشاره کرد.
حسینی با بیان اینکه در سال جاری نزدیک به 10برند ایرانی با محتوای داخلی و ملی به تولید نرم افزار پرداختند، اظهار داشت: با توجه به تولیداتی که صورت گرفت؛ ولب در توزیع علی رغم اینکه رسانه ای شد از ورود خوبی در بازار برخوردار نبود.
وی افزود: اساس این کار باید به صورت مردمی باشد؛ مجموعه هایی که درحال حاضر فعالیت می کنند نیز مردمی هستند. خوشبختانه استقبال مردمی از این مسئله خوب بود اما محصولات با کمبود تولید و حجم بالای درخواست مردمی روبرو گردید؛ از این رو تصمیم گرفتیم جشنواره ای با عنوان «تحریر ایرانی» طراحی کنیم که علاوه بر بعد رسانه ای مسئولین و مردم بازدید داشته باشند؛ درواقع برای نخستین بار 10برند در کنار یکدیگر جمع شده و یک جریان سازی فرهنگی و هنری ایجاد کرده اند.
دبیر جشنواره تحریر ایرانی با اشاره به اینکه همه برندهایی که در جشنواره ارائه می شوند 100درصد ایرانی هستند، ادامه داد: ما در کشور 400نمایشگاه پائیزه داشتیم که در حال حاضر باتوجه به زمان محدودی که در اختیار داریم، نتوانستیم هماهنگ کنیم. البته نامه نگاری هایی به مسئولین دراین راستا صورت گرفت که هیچگونه توجهی نشد و با عدم حمایت مسئولین و سازمان ها روبرو گشت. باتوجه به اینکه برگزاری جشنواره به صورت مردمی بود مکان برگزاری از سوی کانون پرورشی فکری نوجوانان در اختیار ما قرار گرفت؛ البته این برندها کاملا با محصولات داخلی در بازار به رقابت می پردازند.
حسینی در ادامه گفت:4 نوع بن ویژه تخفیف خرید تعبیه شده است که ویژه مدارس، رسانه و فعالیت های فرهنگی، کارمندان و مسئولین و عموم مردم خواهد بود که علاوه بر بن های ارائه شده افراد از 10 الی 15 درصد تخفیف در هنگام خرید برخوردار خواهند شد.
دبیر جشنواره تحریر ایرانی با بیان اینکه باید محصولاتی در کشور تولید کنیم که از چرخه مستقلی برخوردار باشند، گفت: از دولت انتظار می رود در بحث توزیع و نیازمندی های نقدینگی مانند وام وارد شود. در این چندماه اخیر تلاش های زیادی دراین راستا داشتیم؛ اما متاسفانه هیچ کمکی از سوی مسئولین دولتی صورت نگرفت. خوشبختانه با اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان توافق کردیم که برمبنای آن نمایشگاه محصولات ایرانی مهرماه در مدارس برگزار خواهد شد.
وی افزود: همچنین درحال طراحی سامانه ای هستیم که هر فردی در هرکجای کشور از ظرفیت توزیع برخوردار باشد امکانات را در اختیار وی قرار خواهیم داد. هم اکنون افراد می توانند در سایت ایران نوشت برای سامانه ثبت نام نمایند. همچنین فروشگاه اینترنتی زندگی دات نت هم از سه روز آینده در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت که افراد می توانند از طریق آن به خرید لوازم تحریر بپردازند.
حسینی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه تا یک شنبه هفته آینده ادامه دارد، عنوان کرد: مراسم اختتامیه همزمان با روز پایانی نمایشگاه برگزار خواهد شد.
دبیر جشنواره تحریر ایرانی ادامه داد: برای اولین بار در کشور برند تخصصی توزیع محصولات اسلامی- ایرانی داریم که علاوه بر حوزه لوازم تحریر در سایر محصولاتی که بار فرهنگی دارند به فعالیت خواهند پرداخت.
وی در پایان با بیان اینکه طی 6 ماه آینده برای کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی 10برند را پوشش خواهیم داد، خاطرنشان کرد: مجموعه قاصدک، ایام، روشنا، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات مدرسه از برندهایی هستند که در نمایشگاه حضور خواهند داشت. البته برندهایی هم از شهرستان حضور دارند که میتوان به مجموعه رویش از استان همدان، نجیب پوشان از شهر ری، پویا از استان یزد و مجموعه مهدی یاوران اشاره کرد.