به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حسن رحیمپور ازغدی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیتالله هاشمی نژاد که با حضور خانواده آن شهید و جمعی از مسئولین مرکز تربیت معلم شهید هاشمینژاد در سالن امام علی (ع) آن مرکز برگزار شدبه بیان نکاتی پیرامون شخصیت آن شهید و سیره رفتاری تربیتی ایشان پرداخت و گفت: نقش شهید هاشمی نژاد در ساماندهی نسل جوان مسلمان و اهل تفکر بسیار قابل توجه هست.
وی ادامه داد: مسئله محوری در تفکر و سیره رفتاری ایشان نقش و تأثیر انسان بهعنوان هسته مرکزی تعلیم و تربیت بود که برجستهترین فعالیت ایشان در دهههای منجر به انقلاب اسلامی که باعث شهید شدن ایشان در این راه نیز شد همین بود.
وی با اشاره به نقش منحصر به فرد شهیدهاشمینژاد در برخورد با جوانان و نوجوانان اظهار داشت: شهید هاشمینژاد چه پیش از انقلاب و بعد از انقلاب در مشهد نقش منحصر به فردی را در جلسات مختلف نسبت به جوانان و نوجوانان ایفا میکرد به گونهای که از القای یک طرفه انتقادات به آنان پرهیز کرده و جلسات به صورت گفت و شنود در حوزه دین و اعتقادات برگزار میکرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عدم اکتفای شهید هاشمینژاد به سخنان یکجانبه و خطابهای اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان شاگردانش را وادار به تفکر میکرد و در جلسات به طور آزادانه به بیان عقاید و نظرات خود بپردازند.
وی خطاب به دانشجویان مرکز تربیت معلم شهید هاشمینژاد بیان داشت: شما نیز که در این سنگر مشغول به فعالیت هستید باید از این سیره رفتاری درس گرفته جلساتی با این شیوه برگزار کنید به طوری که آن جلسات دو طرفه بوده و در فضای سالم با طرح سوالات واقعی و پرهیز از دیکته شدن پاسخها به مخاطب انجام گیرد.
وی با اشاره به برنامه شهید هاشمینژاد نسبت به توجه جوانان و نوجوانان در بیان عقاید و نظرات خود بیان داشت: من در اولین فرصتی که توانستم یک سخن سیاسی و عمومی را بیان کنم در راهپیمایی بود که شهید هاشمینژاد در به وجود آمدن آن موقعیت نقش زیادی داشت.
ازغدی ادامه داد: حضور انقلابی شهید هاشمینژاد از سالهای 42 و 43 آغاز شد به طوری که در اولین سخنرانی که در آن زمان انجام شد تظاهراتی به راه افتاد و اولین شهید را تقدیم اسلام کرد. همچنین پس از پیروزی انقلاب نیز ایشان در سخنرانی در مدرسه نواب مشهد با سخنان خود باعث به راه افتادن تظاهراتی به سمت حرم شد که به جرئت میتوان گفت: اولین شهدای پس از انقلاب را در این تظاهرات تقدیم اسلام کرد.
وی به حساسیت شهید هاشمینژاد در نوع فعالیت فرهنگی گروههای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان موضع حساسی در مقابل جریانهای فکری منحرف و گرایشات انحرافی ایشان از جمله انجمن حجتیه و مجاهدین خلق به مشهد بهعنوان یکی از قویترین پایگاههای آنان در جذب جوانان به سوی خود تلقی میشد.
ازغدی بیان داشت: به جرئت میتوان گفت اولین کسی که به طور علنی به مبارزه با این دو جریان انحرافی برخاست شهید هاشمینژاد بود که با سخنرانی های استثنایی خود پس از انقلاب در مقابل این دو جریان ایستادگی کرد.
وی تصریح کرد: مجاهدین خلق بهعنوان جریان فکری که لایه سطحی از دین را در خود به نمایش میگذاشت با داشتن لایههای جبری با نگارش تند مارکسیستی به شستوشوی فکری جوانان میپرداخت تا حدی که تکلیف آنان را در ترور متفکران انقلابی میدانست.
وی ادامه داد: تفکر انجمن حجتیه در دورانی که صهیونیست، شاه و کفر در کشور حاکم بود مسئله بهائیت را بهعنوان جلوه مبارزه خود معرفی میکرد در حالی که در واقع هدف آنان مبارزه با ریشه بهائیت نبود بلکه آنان تنها به چند تن از بهائیها میجنگیدند که هیچ گونه تفاوتی در اصل این فرقه نداشت در واقع آنان اسلام عافیتطلبی را پیش گرفته بودند.
وی با هشدار نسبت به گسترش این تفکر در حال حاضر بیان داشت: امروز نیز این تفکر در مشهد بسیار فعال بوده به طوری که جوانان را به سمت اسلامی دعوت میکند که در آن فرهنگ جهاد وجود ندارد اسلامی که نسبت به صهیونیست کفر و ظلم حساس نیست و فقط نسبت به خط تفکری اهل تسنن حساس است در واقع آنان به عزت اسلام و مسلمین اهمیتی ندادند ودشمن اصلی را امام و انقلاب میدانند.
وی به سفر اول هیئت ایرانی پس از انقلاب به لبنان اشاره کرد و گفت: آیتالله هاشمینژاد در بازدید از مراسم جنوب لبنان با افرادی مواجه شد که با امکانات کم و ظاهری ساده به استقبال آنان آمدند و به سخنان امام اشاره کردند که گفته بودند وقتی به لبنان میروی باید نسلی از نو تربیت کنی که آن نسل بدون هیچ سلاح و سازماندهی آغاز به کار کرده است که نتیجه آن را امروز در حزبالله می بینیم که تبدیل به نیروی شده که کمر اسرائیل را شکسته است.
ازغدی با یادآوری دوران خفتبار اعراب در مقابل رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: همواره در تاریخ اسرائیل در مقابل اعراب پیروز بود تااینکه آن نسل بدون کلاه تا آنجایی پیشرفت کردند که با فرهنگ جهادی در مقابل اسرائیل ایستادگی میکنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحولات ایجاد شده در منطقه اشاره کرد و گفت: تبدیل شدن جریان بیداری اسلامی به جنگ بین شیعه و سنی توطئه غرب بوده که با حمایت مالی ودلارهای عربی به این شکل درآمده که اگر این اتفاق نمیافتاد سراسر جهان اسلام را در برمیگرفت.
رحیمپور ازغدی با بیان خاطرهای با همسفری با شهید هاشمینژاد ادامه داد: در زلزله طبس ایشان به همراه گروهی عازم طبس بود فضای ایجاد شده در بین زلزدگان را بهگونهای مدیریت کرد که اقامه هر نماز جماعت تبدیل به میتینگی انقلابی میشد که سرانجام آن تظاهرات علیه شاه بود.
وی اسلام را به دو دسته اسلام ناب و اسلام امریکایی تقسیم کرد و اظهار داشت: به گفته امام خمینی (ره) که این دو دسته از اسلام تعریف کردهاند باید گفت: منظور از اسلام امریکایی آن نیست که افرادی که مبلغ آن هستند افرادی کافر و ضدانقلاب هستند بلکه افرادی هستند که فریب آنان را خورده و اسلامی امریکایی پسند را تبلیغ میکنند که در واقع این اسلام اسلامی است که نقش تمدنسازی اسلام را قبول ندارد امام زمان بهعنوان نقش عدالتمحوری ایشان نمیپذیرد و به دنبال منافع خود است.
ازغدی با اشاره به دو دستگی اسلام به عنوان اسلام متحجر شیعی و همچنین سلفیگری تکویری تأکید کرد: این دو دسته افراطی در حال تبدیل شدن به سخنگویان شیعه و سنی هستند که با مورد حمله قرار دادن اعتقادات یکدیگر در حال منزوی کردن مسلمانان هستند در حالی که با وجود تفاوتهای بین عقاید شیعه و سنی آنان برادران یک خانوادهاند.
وی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) عنوان کرد: علامت شیعه بودن این است که نسبت به احوال یکدیگر آگاه بوده و به آنان رسیدگی شود همانگونه که ایشان میفرمایند اگر در جامعهای دروغ، رشوه، فقر،کینههای اجتماعی و اخلاقی وجود داشته باشند آن جامعه جامعه شیعی نیست.